Ο Ντόναλντ Τραμπ πετά τα αγαπημένα του καπέλα στους πιστούς του, υπό το βλέμμα του Μάικ Πενς | REUTERS/Carlos Barria
Επικαιρότητα

Τι θα κάνουν τα ΜΜΕ αν ο Τραμπ ανακοινώσει ότι κέρδισε χωρίς να έχει τελειώσει η καταμέτρηση;

Τίτλοι του τύπου «Ο Τραμπ ανακοίνωσε τη νίκη του», ειδικά στα social media, μπορούν «να διαμορφώσουν τη κοινή γνώμη και να γίνουν όπλο εναντίον της αλήθειας και της εμπιστοσύνης στη δημοκρατική διαδικασία», προειδοποιούν οι ειδικοί
Protagon Team

Ενα -ακόμα- πρωτοφανές πρόβλημα φαίνεται πως θα αντιμετωπίσουν τα αμερικανικά ΜΜΕ το βράδυ των εκλογών (ξημέρωμα Τετάρτης, ώρα Ελλάδος): την πρόωρη ανακήρυξη του Τραμπ ως νικητή από τον ίδιο τον… Τραμπ.

Ο αμερικανός πρόεδρος έχει ήδη δηλώσει ότι θα βγει και θα πει ότι κέρδισε τις εκλογές με την παραμικρή ένδειξη ότι προηγείται, χωρίς να έχουν καταμετρηθεί όλες οι ψήφοι.

Γιατί θα το κάνει αυτό; Οι σχεδόν 100 εκατομμμύρια ψήφοι που έχουν ήδη σταλεί με το ταχυδρομείο, θεωρούν οι ειδικοί ότι στην πλειοψηφία τους, είναι υπέρ του Μπάιντεν. Ομως, αυτές οι θα αργήσουν να ενσωματωθούν στην καταμέτρηση. Αν υπολογίσει κανείς και το μπαράζ προσφυγών που αναμένεται από τους Ρεπουμπλικάνους, μπορεί να πάρει ακόμα και εβδομάδες. Οπότε είναι πιθανό το ενδεχόμενο, σε αρκετές πολιτείες, όπως π.χ. η κρίσιμη Πενσιλβάνια, να προηγείται για ώρες ή για ημέρες ο Τραμπ, αλλά στο τέλος να κερδίσει ο Μπάιντεν.

Ο υποψήφιος των Ρεπουμπλικάνων όμως, σχεδιάζει να σπεύσει να ανακοινώσει ότι κέρδισε δημιουργώντας εντυπώσεις, και έτσι, όταν διαπιστωθεί ότι στην πραγματικότητα έχει χάσει, να ισχυριστεί ότι έγινε νοθεία.

Αρα τι πρέπει να κάνουν τα κανάλια, οι εφημερίδες και οι δημοσιογραφικές ιστοσελίδες σε αυτή την περίπτωση, αναρωτιέται η Guardian; Να αναμεταδώσουν την πρόωρη και ψευδή ανακοίνωση του Τραμπ, ρισκάροντας την συμμετοχή τους στη δημιουργία εντυπώσεων που θα προκαλέσουν βίαια επεισόδια και θα υπονομεύσουν τη δημοκρατική διαδικασία; Ή να αποσιωπήσουν μία, έστω και έτσι, σημαντική είδηση;

Το ηθικό δίλημα είναι τεράστιο και θα προσθέσει έναν ακόμα κρίκο στην πολυτάραχη σχέση του Τραμπ με τα αμερικανικά ΜΜΕ.

Ο Τζέικ Τάπερ, επικεφαλής στο γραφείο του CNN στην Ουάσινγκτον, αναφέρει ότι οποιαδήποτε πρόωρη ανακήρυξη νικητή θα είναι εντελώς ανούσια, «σαν να κοκκορεύεται στο ημίχρονο του αγώνα ο προπονητής ότι κέρδισε η ομάδα του. Δεν λειτουργεί έτσι η διαδικασία και δεν εξαρτάται από τον Τραμπ».

Πώς όμως, πρέπει να καλύψουν τα ΜΜΕ αυτή την ομιλία του Τραμπ, που θα είναι γεμάτη ψευδείς ισχυρισμούς;

Η Βίβιαν Σίλερ, πρώην πρόεδρος του Κρατικού Ραδιοφώνου των ΗΠΑ (NPR) και πρώην επικεφαλής των ψηφιακών μέσων του NBC, έχει τονίσει ότι όλα τα ΜΜΕ πρέπει να είναι απόλυτα προετοιμασμένα για αυτό το ενδεχόμενο. Τίτλοι του τύπου «Ο Τραμπ ανακοίνωσε τη νίκη του», ειδικά στα σόσιαλ μίντια, μπορούν «να διαμορφώσουν τη κοινή γνώμη και να γίνουν όπλο εναντίον της αλήθειας και της εμπιστοσύνης στη δημοκρατική διαδικασία».

Η Σίλερ έχει ετοιμάσει ένα εγχειρίδιο για το πώς πρέπει να καλύψουν την ημέρα των εκλογών -και τις επόμενες- τα αμερικανικά ΜΜΕ, στο οποίο τονίζει ότι τα κανάλια πρέπει να αντικρούσουν οποιοδήποτε κόλπο του Τραμπ. Ενας απλός τρόπος, είναι την ώρα που αναμεταδίδουν τις δηλώσεις Τραμπ, να δείχνουν μόνιμα στην οθόνη ένα μπάνερ που θα υπενθυμίζει στους τηλεθεατές ότι οι ψήφοι ακόμα καταμετρώνται και ότι δεν έχει ανακηρυχθεί νικητής.

«Αν ο Τραμπ συνεχίσει να μιλάει για ένα ή δύο λεπτά λέγοντας ψέμματα, πρέπει να τον κόψουν και να αναλάβουν οι δημοσιογράφοι του σταθμού να εξηγήσουν στους τηλεθεατές ότι το αποτέλεσμα των εκλογών δεν ανακοινώνεται από τους υποψήφιους. Να εξηγήσουν γιατί μία τόσο πρόωρη ανακοίνωση για τον νικητή είναι λανθασμένη και επικίνδυνη», εξηγεί η ίδια.

Ο Τζέι Ρόσεν, καθηγής Δημοσιογραφίας στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης, προειδοποίησε τα ΜΜΕ ότι μια πρόωρη ανακήρυξη του εαυτού του ως νικητή, από τον Τραμπ, θα είναι ίσως το τελειωτικό χτύπημα στο παλιό δημοσιογραφικό αξίωμα πως «ό,τι λέει ο αμερικανός πρόεδρος, αποτελεί είδηση», κάτι που o Τραμπ, στα τέσσερα χρόνια στον Λευκό Οίκο, κατάφερε να το αναιρέσει «χωρίς επιστροφή».

Εκτός από τα ΜΜΕ όμως, το βράδυ των εκλογών στις ΗΠΑ αναμένεται να δοκιμάσει ακόμα περισσότερο την αντοχή των κολοσσών των σόσιαλ μίντια, το Facebook και το Twitter, τα οποία αντιμετώπισαν πολλά προβλήματα και κριτική για τον τρόπο που διαχειρίστηκαν την προεκλογική περίοδο -και ειδικότερα τα ψέμματα του Τραμπ.

Το Facebook έχει ήδη ανακοινώσει ότι θα κόψει όλες τις πολιτικές διαφημίσεις από τη στιγμή που θα κλείσουν οι κάλπες. Το Twitter δεν θα επιτρέψει στον Τραμπ ούτε στον Μπάιντεν να αυτοανακηρυχθούν νικητές, εκτός αν οι αξιωματούχοι των εκλογών στις πολιτείες ή τουλάχιστον δύο πανεθνικά ανεξάρτητα Μέσα ενημέρωσης έχουν ανακοινώσει νικητή.