Τηλεδιάσκεψη με τους λεγόμενους BIG 5 των κατασκευαστικών ομίλων είχε τη Μ. Τετάρτη ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στο πλαίσιο των επαφών του με φορείς και εκπροσώπους κλάδων που μπορούν να διαδραματίσουν κεντρικό ρόλο στο δύσκολο έργο που έπεται της πανδημίας του κορονοϊού, για την ανάταξη – επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας.
Στην τηλεδιάσκεψη με τον Πρωθυπουργό, συμμετείχαν από κυβερνητικής πλευράς ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής και ο γενικός γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, ενώ από πλευράς των μεγαλύτερων κατασκευαστικών ομίλων της χώρας, οι διευθύνοντες σύμβουλοι της ΜΕΤΚΑ, Βαγγέλης Μυτιληναίος, της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, της Ελλάκτωρ, Αναστάσιος Καλλιτσάντσης, της ΑΒΑΞ, Κώστας Μιτζάλης, και της ΙΝΤΡΑΚΑΤ, Πέτρος Σουρέτης.
Το «παρών» έδωσε και ο πρόεδρος του ΤΕΕ, Γιώργος Στασινός.
Επί τάπητος τέθηκαν τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος (γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, καθυστερήσεις στην υλοποίηση διαγωνισμών, όγκος κατασκευαστικού έργου κ.ά.) και η επικείμενη αλλαγή του θεσμικού πλαισίου, στην οποία έκανε ειδική αναφορά ο υπουργός Υποδομών.
Σε πρόσφατη συνέντευξή του, άλλωστε, ο κ. Καραμανλής είχε δηλώσει ότι «για το σχέδιο ρευστότητας στην οικονομία την επόμενη ημέρα της κρίσης μέσω των έργων υποδομής, το βασικό, που συζητείται και σε κεντρικό επίπεδο, υπό τις οδηγίες του ίδιου του Πρωθυπουργού, είναι η αναθεώρηση του νόμου 4412 για τις δημόσιες συμβάσεις».
Ο κ. Μητσοτάκης δήλωσε αποφασισμένος να προχωρήσει σε θεσμικές παρεμβάσεις που θα βοηθήσουν τον κατασκευαστικό κλάδο να ανεβάσει στροφές, συμβάλλοντας έτσι στο restart της ελληνικής οικονομίας.
Ταυτόχρονα όμως, έκανε –έστω και έμμεσα– αναφορά στο «γαϊτανάκι» των ενστάσεων από τις τεχνικές εταιρείες που πάνε πίσω σημαντικά έργα υποδομής και διαγωνισμούς, όπως αυτόν για τη Γραμμή 4 του Μετρό.
Στο πλαίσιο αυτό, κάλεσε τους κατασκευαστικούς ομίλους να καταθέσουν ενιαία πρόταση για την αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου και των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν.
Οι εκπρόσωποι των BIG 5 έθεσαν μεταξύ άλλων την επέκταση των συμβάσεων παραχώρησης και την ενίσχυση της ρευστότητας τους με εγγυητικές από τις τράπεζες, ενώ δεν έλειψαν και πιο ριζικές παρεμβάσεις, όπως η πρόταση για την κατάργηση της προκαταβολής στα έργα που ναι μεν θεωρείται ισχυρό δέλεαρ συμμετοχής σε διαγωνισμούς, αλλά βάζει στο παιχνίδι εταιρείες που δεν έχουν τη δυνατότητα να ανταποκριθούν.
Οι επικεφαλής των τεχνικών εταιρειών εξέφρασαν την ανησυχία τους για την έλλειψη νέων έργων, τόνισαν στον Πρωθυπουργό ότι ο μεγάλος αριθμός δικαστικών προσφυγών στους διαγωνισμούς δημοσίων έργων και οι χρονοβόρες διαδικασίες εξέτασής τους αποτελούν το κυριότερο εμπόδιο στην υλοποίηση νέων επενδύσεων, για να επαναλάβουν τέλος την ανάγκη τροποποίησης του νόμου 4412/2106 για τους διαγωνισμούς δημοσίων έργων.