Η ανεπάρκεια πτητικών μέσων πυρόσβεσης στη χώρα μας αποδείχτηκε εκ του αποτελέσματος, με τραγικό τρόπο στις πυρκαγιές των τελευταίων ημερών. Ομως έγινε και αντικείμενο πολιτικής αντιπαράθεσης: η αντιπολίτευση απαίτησε να μάθει γιατί δεν εισακούγονταν οι καταγγελίες των πυρόπληκτων κατοίκων για απουσία εναέριων μέσων, η κυβέρνηση αποφάσισε την Παρασκευή, με ανάρτηση του υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ Ακη Σκέρτσου, να απαντήσει ότι η Ελλάδα διαθέτει 74 πτητικά μέσα πυρόσβεσης τα περισσότερα από κάθε άλλη μεσογειακή χώρα σε σχέση με τον πληθυσμό της.
Ομως και πάλι, παρά τα στοιχεία που παρέθεσε ο κ. Σκέρτσος το ερώτημα παρέμεινε επί μέρες: πού ήταν όλα αυτά τα 74 αεροπλάνα και ελικόπτερα; γιατί δεν επιχειρούσαν στην Εύβοια που συνέχιζε να καίγεται για οκτώ βασανιστικές μέρες και νύχτες;
Η συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε ο Νίκος Χαρδαλιάς την Τρίτη, ήταν αποκαλυπτική για τι πραγματικά συμβαίνει με τα εναέρια μέσα πυρόσβεσης και τι μπορούμε να περιμένουμε όταν έχουμε να αντιμετωπίσουμε δεκάδες πυρκαγιές –έφτασαν και τις 99!– μέσα σε μια ημέρα.
Κατ’ αρχάς ο κ. Χαρδαλιάς επεσήμανε ότι η χώρα διαθέτει πλέον 73 εναέρια μέσα, καθώς ένα Πεζετέλ κατέπεσε στη Ζάκυνθο. Δεν είναι όλα όμως μέσα πυρόσβεσης. Σύμφωνα με τον κ. Χαρδαλιά τα 67 είναι πυροσβεστικά, ενώ τα υπόλοιπα ανήκουν σε συντονιστικά κέντρα και άλλα ειδικεύονται στη μεταφορά προσωπικού.
Από τα 67, όπως εξήγησε, 6-7 εναέρια μέσα πραγματοποιούν συντηρήσεις ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
Από τα 60 που απομένουν, τα 20 παραμένουν στις περιφερειακές βάσεις. «Πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι αυτά παραμένουν εκεί για να μπορούν ανά πάσα στιγμή να προφυλάξουν ένα νέο μέτωπο σε αυτές τις περιοχές» τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Χαρδαλιάς, υπενθυμίζοντας ότι τις ημέρες της κρίσης με ανοιχτά τα μέτωπα σε Αττική, Ηλεία, Λακωνία και Εύβοια κάποια μέσα είχαν εκτραπεί στη Ρόδο, που είχε τεθεί σε επίπεδο συναγερμού 5.
Στη συνέχεια, εξήγησε ο κ. Χαρδαλιάς, από αυτά τα 40 εναέρια μέσα που παραμένουν ενεργά «δεν πετούν όλα μαζί. Πετούν σχεδόν τα μισά, τα υπόλοιπα ανεφοδιάζονται για να μπορέσουν να πετάξουν αμέσως μετά». Και είναι λογικό –20 πετούν για περίπου δύο ώρες και έπειτα αποσύρονται για να ανεφοδιαστούν και αναλαμβάνουν τα άλλα 20.
Στο πλαίσιο αυτό, παρουσίασε μια εικόνα του πύρινου μετώπου στην Εύβοια, το οποίο χαρακτηρίζεται όπως είπε, από «ένα τεράστιο πέπλο καπνού που δεν επιτρέπει την εναέρια προσβολή των εστιών».
«Οταν βρεθεί δίοδος, περνούν από μέσα ελικόπτερα και επιχειρούν», είπε για να συνεχίσει: «Χθες δεν μπορούσε να περάσει κανένα πτητικό μέσο στην Εύβοια. Είναι πολύ επικίνδυνο με τους κάδους και τα υψηλής τάσης καλώδια να πετούν οι πιλότοι μας. Η φωτιά δημιουργεί ένα μικροκλίμα. Για να πετάξει κάποιο μέσο πρέπει να πληρούνται τρεις προϋποθέσεις: πώς θα προσεγγίσει, πού θα ρίξει και πώς θα φύγει. Χωρίς μία από αυτές δεν γίνεται να πετάξει τίποτα» εξήγησε.