Μια «εικαστική» πρόταση ανταλλαγών, που υποτίθεται ότι έπεσε στο τραπέζι των πολιτιστικών ανταλλαγών μεταξύ Αθήνας και Σκοπίων, έσκασε σαν μία ακόμη φούσκα στο ανερμάτιστο Διαδίκτυο της αντιγραφής και αναπαραγωγής «ειδήσεων», αυτή την Καθαρή Δευτέρα. Ποια ανταλλαγή; Του ανδριάντα του «Έφιππου Πολεμιστή», που παραπέμπει στον Μέγα Αλέξανδρο και παραμένει στημένος στην κεντρική πλατεία των Σκοπίων, με τον γυάλινο 8μετρο «Δρομέα» του Κώστα Βαρώτσου, που βρίσκεται απέναντι από το «Χίλτον».
Η υποτιθέμενη πρόταση ανταλλαγής γλυπτών μεταξύ Αθήνας και Σκοπίων βασίστηκε στην «κίνηση καλής θέλησης με δωρεά αγαλμάτων» που είχε προαναγγείλει τον περασμένο Ιούνιο ο δήμαρχος Σκοπίων Πέτρε Σιλέγκοφ. Ένας σκοπιανός ιστότοπος δημοσίευσε «πληροφορίες» ότι η πρώτη δωρεά θα αφορά στον «Έφιππο Πολεμιστή», που πλέον – μετά τη Συμφωνία των Πρεσπών – παρέμεινε μεν στην κεντρική πλατεία των Σκοπίων, αλλά με την επεξηγηματική επιγραφή «Μέγας Αλέξανδρος, ως τμήμα της αρχαίας ελληνιστικής περιόδου και της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς». Ο ίδιος ιστότοπος υποστήριζε ότι, κατά πληροφορίες, η «καλή θέληση» και από πλευράς της Αθήνας θα αντικαταστήσει στα Σκόπια τον «Έφιππο» με τον «Δρομέα» του Κώστα Βαρώτσου.
Το παράξενο (αν όχι παράδοξο) στην «είδηση» ήταν ότι ο «Δρομέας» δεν ανήκει καν στο υπουργείο Πολιτισμού για να τον ανταλλάξει, αλλά στον Δήμο Αθηναίων. Ο οποίος τον είχε παραγγείλει στον γλύπτη το 1988, επί δημαρχίας Μιλτιάδη Έβερτ και αντιδημαρχίας Πολιτισμού Σταύρου Ξαρχάκου, για την πολύπαθη πλατεία Ομονοίας. Προτού μεταφερθεί – λόγω εργασιών για το Μετρό – και ουσιαστικά ανακατασκευαστεί στη μικρή πλατεία απέναντι από το «Χίλτον».
Την «είδηση» και τις πληροφορίες αναπαρήγαγε ελληνικός ενημερωτικός ιστότοπος, υποστηρίζοντας ότι «η πρόταση έχει πέσει στο τραπέζι» από το ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού. Και ενώ η «είδηση» αποκτούσε πολλαπλές αναπαραγωγές, ανεξέλεγκτα, στο Διαδίκτυο, ο ίδιος ιστότοπος δημοσίευε και δηλώσεις του Βαρώτσου, ο οποίος φερόταν να επιβεβαιώνει ότι υπήρξε τέτοια πρόταση, αλλά να μην αποκαλύπτει τι απάντησε στο υπουργείο. Ο ίδιος, σύμφωνα με πληροφορίες του Protagon, από τις Σπέτσες, όπου βρισκόταν, φερόταν μη διατεθειμένος να δώσει την συγκατάθεσή του σε κάτι τέτοιο, ως κάτοχος των πνευματικών δικαιωμάτων του «Δρομέα».
Δεν είναι τυχαίο, πάντως, ότι η μεγέθυνση της «είδησης», με τον Κώστα Βαρώτσο στο επίκεντρο, έρχεται σε μία περίοδο που γίνονται (άγριες, κατά μία εκδοχή) διεργασίες για την επικράτηση προσώπων που θα αναλάβουν το τιμόνι του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, ύστερα από τον διορισθέντα, άμισθο, μεταβατικό διευθυντή αρχιτέκτονα Δημήτρη Αντωνακάκη. Και αυτό με «ευνοούμενους», που υποστηρίζονται από τη μια ή την άλλη (εικαστική) πλευρά, κόντρα ή μη στις βουλές του υπουργείου Πολιτισμού.
Υστερα από την πολλαπλή αναπαραγωγή της «είδησης» σε δεκάδες ιστότοπους, από την πλευρά του υπουργείου Πολιτισμού χρειάστηκε να διευκρινιστεί ότι «δεν έχει τεθεί κανένα τέτοιο θέμα ή πρόταση».
Σε ερώτηση του Protagon δε, πηγές του υπουργείου υποστήριζαν αρχικά ότι δεν υπήρξε συνάντηση της υπουργού Μυρσίνης Ζορμπά με τον Κώστα Βαρώτσο την περασμένη Πέμπτη ή Παρασκευή, όπως είκασαν και ανέφεραν κάποιοι ιστότοποι, βασιζόμενοι στη δήλωση του γλύπτη την Καθαρή Δευτέρα στον πρώτο ιστότοπο που ανέβασε την «είδηση», ότι «πριν τρεις ημέρες είχε συνάντηση με την υπουργό Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά, που του μετέφερε την πρόταση και άκουσε τις απόψεις του». Στη συνέχεια με δήλωση της στο ΑΠΕ η υπουργός φάνηκε να υπαναχωρεί και να παραδέχεται συνάντηση με τον Κώστα Βαρώτσο, προσθέτοντας και άλλο… πιπέρι στη φούσκα.