Σε πονηρό μπαταχτσή μετατράπηκαν όπως φαίνεται τα ΕΛΤΑ, οικειοποιούμενα τα χρήματα χιλιάδων ανυποψίαστων καταναλωτών της ΔΕΗ που νόμιζαν ότι πλήρωναν εμπρόθεσμα τους λογαριασμούς ρεύματος.
Με την τακτική αυτή από πλευράς διοίκησης των Ελληνικών Ταχυδρομείων, οι πελάτες της ΔΕΗ που εξακολουθούν να επιλέγουν τα καταστήματα των ΕΛΤΑ για να πληρώνουν τους λογαριασμούς τους, μετατρέπονται σε ακούσιους δανειστές της εταιρείας, με το συνολικό ύψος της παράνομης παρακράτησης να ξεπερνά, σύμφωνα με τον βουλευτή της ΔΗΣΥ και πρώην υπουργό, Γιάννη Μανιάτη, τα 20 εκατ. ευρώ!
Αποτέλεσμα αυτής της ύποπτης -και καθ’ όλα παράνομης- παρακράτησης των χρημάτων τους είναι ότι από τη μία οι καταναλωτές χάνουν την έκπτωση επιβράβευσης του 15% που προσφέρει η ΔΕΗ στους συνεπείς πελάτες της και από την άλλη ότι επιβαρύνονται με τόκους υπερημερίας και άλλες χρεώσεις λόγω μη έγκαιρης εξόφλησης του λογαριασμού τους. Την ίδια στιγμή και ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις απειλούνται ακόμη και με διακοπή της ηλεκτροδότησής τους, τα ΕΛΤΑ διαχειρίζονται κατά το δοκούν και προς δικό τους όφελος τα χρήματά τους.
Γιατί όμως να το κάνουν αυτό; Μα για να καλύψουν το δικό τους πρόβλημα ρευστότητας. Η δικαιολογία μάλιστα που προβάλλεται από την ιδιαίτερα φειδωλή σε δηλώσεις της για το θέμα διοίκηση των ΕΛΤΑ, είναι ότι βρίσκεται εν αναμονή των χρημάτων από το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής που αφορούν την αποζημίωση για την παροχή καθολικής υπηρεσίας. Μόλις εκταμιευθεί το ποσό, λένε, τότε θα εξοφληθούν και τα χρέη της εταιρείας προς τη ΔΕΗ.
Η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί προκάλεσε την έντονη αντίδραση του βουλευτή (και καθ’ ύλην αρμόδιου της ΚΟ) της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Γιάννη Μανιάτη, ο οποίος σε δήλωσή του ανέφερε τα εξής:
«Με παράνομες διαδικασίες τα ΕΛΤΑ παρακρατούν τα χρήματα χιλιάδων καταναλωτών της ΔΕΗ που πληρώνονται στα υποκαταστήματά τους. Ως αποτέλεσμα, οι καταναλωτές ενώ πληρώνουν εμπρόθεσμα, στο τέλος χάνουν την έκπτωση του 15% που δίνει η ΔΕΗ, επιβαρύνονται με τόκους καθυστερήσεων και πολλές φορές απειλούνται με διακοπή ηλεκτροδότησης! Η παράνομη αυτή παρακράτηση που ξεπερνά τα 20 εκατ. ευρώ ακολουθείται από τη διοίκηση των ΕΛΤΑ με τη δικαιολογία ότι το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής δεν έχει καταβάλει την αποζημίωση για την παροχή καθολικής υπηρεσίας.
»Με ευθύνη του αρμόδιου υπουργού κ. Ν. Παππά, τα ΕΛΤΑ έχουν οδηγηθεί σε οικονομικό αδιέξοδο. Ταυτόχρονα, απαιτείται διερεύνηση των ευθυνών της διοίκησης και παραίτησή της. Οι πολίτες απαιτούν άμεσα απαντήσεις».
Εν τω μεταξύ όμως το πρόβλημα έχει πάρει διαστάσεις, ενώ τίθεται και θέμα αξιοπιστίας στη συνεργασία της ΔΕΗ με τα ΕΛΤΑ, αφού δεν τηρούνται τα συμφωνηθέντα, με θύματα τους πελάτες της ΔΕΗ.
Ηδη ο Συνήγορος του Καταναλωτή έχει γίνει δέκτης πολλών αναφορών από τους καταναλωτές.
Σε επιστολή της Ανεξάρτητης Αρχής προς τα ΕΛΤΑ και τη ΔΕΗ υπογραμμίζεται ότι η καθυστέρηση που παρατηρείται στην απόδοση των ποσών από τους λογαριασμούς -η οποία είναι συχνά μεγάλη- έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια της «έκπτωσης συνέπειας» (15%) που χορηγείται στον καταναλωτή σε περίπτωση έγκαιρης εξόφλησης, μέχρι και τη διακοπή της ηλεκτροδότησης.
Σε κάποιες περιπτώσεις μάλιστα, σημειώνεται, πρόκειται για ευάλωτους καταναλωτές (ηλικιωμένους, χρονίως πάσχοντες κλπ.), οι οποίοι ταλαιπωρούνται, αναζητώντας το λόγο για τον οποίο στερούνται της «έκπτωσης συνέπειας» του 15% και καλούνται να ξαναπληρώσουν ποσά που έχουν ήδη καταβάλει.
Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της η Ανεξάρτητη Αρχή ζητεί από τα ΕΛΤΑ:
- να ενημερωθεί σχετικά με τους λόγους της μη απόδοσης ή της μη έγκαιρης απόδοσης των ποσών που έχουν καταβληθεί από τους καταναλωτές προς τα ΕΛΤΑ,
- για τις άμεσες ενέργειες των ΕΛΤΑ σχετικά με την αποκατάσταση της τακτικής και εμπρόθεσμης απόδοσης των καταβολών των καταναλωτών που εισπράττει για λογαριασμό της ΔΕΗ.
- να υπάρξει ειδική ενημέρωση της ΔΕΗ από τα ΕΛΤΑ, σε περίπτωση καθυστέρησης απόδοσης χρηματικών ποσών, τα οποία έχουν καταβληθεί εμπροθέσμως από τους καταναλωτές, κατά προτίμηση με ηλεκτρονικά μέσα και χωρίς να χρειάζεται η μαζική προσέλευση των καταναλωτών στα κατά τόπους καταστήματα, ώστε να μην προχωρήσει η εταιρεία στη λήψη μέτρων σε βάρος τους.
Αντίστοιχα ζητεί από την ΔΕΗ:
- να προβεί σε αναστολή των μέτρων αξίωσης των σχετικών οφειλών, κατόπιν ειδικής ενημέρωσης από τα ΕΛΤΑ ή από τους καταναλωτές για τις περιπτώσεις καθυστέρησης εκ μέρους της στην απόδοση των ποσών που εισέπραξε για λογαριασμό της ΔΕΗ
- να μεριμνήσει για την απρόσκοπτη χορήγηση των «εκπτώσεων συνέπειας» επί εμπρόθεσμης εξόφλησης (15%), εφόσον διαπιστώνεται ότι οι τυχόν καθυστερήσεις έγιναν χωρίς υπαιτιότητα των καταναλωτών, προβαίνοντας σε σχετικές ανακοινώσεις προς τους καταναλωτές, ιδίως ως προς τους προτεινόμενους τρόπους εξόφλησης των λογαριασμών.
Τέλος, ο Συνήγορος του Καταναλωτή δηλώνει ότι επφυλάσσεται για περαιτέρω ενέργειες στο πλαίσιο της διευρεύνηση του θέματος.
Για το θέμα υπήρξε παρέμβαση και από το Ινστιτούτο Καταναλωτών (ΙΝΚΑ) που ανακοίνωσε ότι προτίθεται να ασκήσει συλλογική αγωγή «υπέρ των καταναλωτών ρεύματος από την ΔΕΗ που επλήρωσαν τους λογαριασμούς τους έγκαιρα και με την συμφωνία της σχετικής έκπτωσης που συμφωνήθηκε, τα ποσά παρέμειναν στα ΕΛΤΑ μέσω των οποίων έκαναν τις πληρωμές τους».
Σύμφωνα με το ΙΝΚΑ, τα ΕΛΤΑ οφείλουν να τους αποζημιώσουν και η ΔΕΗ οφείλει αμέσως και όχι αργότερα να ρυθμίσει το υπόλοιπο και να αποδώσει την έκπτωση που συμφωνήθηκε, με βάση ότι έχει λάβει γνώση σχετικά με την πληρωμή από τα ΕΛΤΑ.