Οι κυβερνήσεις θα πιέσουν για την καθιέρωση του πιστοποιητικού εμβολιασμού, ώστε να επιστρέψουν οι επιβάτες στις διεθνείς πτήσεις.
Αυτό πιστεύει ο Αλαν Τζόις, διευθύνων σύμβουλος της Qantas, της αεροπορικής εταιρείας της Αυστραλίας.
Μιλώντας στο BBC, ο Τζόις είπε ότι είναι σίγουρος πως τελικά θα εφαρμοστεί το διαβατήριο εμβολιασμού, παρόλο που ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας δηλώνει αντίθετος. Ακόμα και αν οι κυβερνήσεις όμως δεν συμφωνήσουν, ο ίδιος θεωρεί ότι θα το κάνουν από μόνες τους οι αεροπορικές.
«Εχουμε υποχρέωση απέναντι στους επιβάτες και τα πληρώματά μας να είναι όλοι ασφαλείς μέσα στα αεροσκάφη».
Οι επιβάτες των αεροπορικών πτήσεων το 2020 μειώθηκαν κατά 75%, οι εταιρείες έχασαν δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ χιλιάδες εργαζόμενοι απολύθηκαν.
Ο Τζόις είναι σίγουρος ότι οι ίδιοι οι επιβάτες από μόνοι τους θα ζητήσουν να καθιερωθεί το πιστοποιητικό. «Το 90% των επιβατών μας θεωρεί ότι είναι πολύ καλή ιδέα και ότι πρέπει να είναι υποχρεωτικό για όσους πετούν σε διεθνείς πτήσεις».
Προσθέτει επίσης, ότι πρέπει να προετοιμαστεί ο κόσμος για το ενδεχόμενο να διασπείρουν τον κορονοϊό οι διεθνείς πτήσεις. Η Αυστραλία έχει κλείσει τα σύνορά της από πέρυσι, όπως και η Νέα Ζηλανδία, και έτσι τα περιστατικά μολύνσεων είναι πολύ λίγα. Ομως, όταν ανοίξουν τα σύνορα, αυτό θα πάψει να ισχύει, ακόμα και αν οι ταξιδιώτες είναι όλοι εμβολιασμένοι, όπως λέει.
Η Qantas, το τελευταίο εξάμηνο του 2020, έχασε 800 εκατ. δολάρια, ενώ συγκριτικά, το αντίστοιχο εξάμηνο του 2019, όταν ο αριθμός των επιβατών πτήσεων έφτασε παντού σε ιστορικά ρεκόρ, είχε κέρδη σχεδόν 600 εκατομμύρια δολάρια. Πριν την πανδημία, το προσωπικό της έφτανε τις 29.000 αλλά από τότε, 8.500 έχουν απολυθεί, ενώ οι περισσότεροι βρίσκονται σε αναστολή και πληρώνονται από την κυβέρνηση.
Τα δύο τρίτα των 314 αεροσκαφών της βρίσκονται σταθμευμένα και άπραγα, ανάμεσά τους και τα μεγάλα διώροφα Airbus A380, που βρίσκονταν σε ανακατασκευή στη Δρέσδη της Γερμανίας.
Αυτό που ρωτούν πολλοί είναι αν θα αυξηθούν οι τιμές στα αεροπορικά εισιτήρια όταν ανοίξουν τα σύνορα. Ο Τζόις απαντά πως «όχι μόνο δεν θα αυξηθούν, αλλά θα μειωθούν σε πολλά δρομολόγια, έως και κατά 50%», ώστε να αποτελέσει κίνητρο για τον κόσμο να ταξιδέψει ξανά. Οταν αρχίσει να αυξάνεται η ζήτηση, εξηγεί, θα μπουν στα δρομολόγια τα παροπλισμένα αεροσκάφη.
Ενα άλλο στοιχείο που πιστεύει ότι θα προκύψει αμέσως μετά την πανδημία, είναι η ζήτηση για απευθείας πτήσεις μεγάλων αποστάσεων. Για παράδειγμα, η πτήση Περθ-Λονδίνο χωρίς ενδιάμεση στάση παρουσιάζει τη μεγαλύτερη ζήτηση για μετά τον Οκτώβριο, όταν η Qantas θα ξεκινήσει τις διεθνείς της πτήσεις. Τότε, θεωρεί η αυστραλιανή κυβέρνηση ότι θα έχει εμβολιαστεί το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού.
«Φαίνεται πως οι ταξιδιώτες θέλουν να αποφύγουν να βρίσκονται σε πολλά αεροδρόμια με πολύ κόσμο», είπε και αποκάλυψε τα σχέδια για απευθείας πτήσεις από το Σίδνεϊ και τη Μελβούρνη στην Ευρώπη (τώρα χρειάζεται στάση στην Μπανγκόκ ή στο Ντουμπάι), ή προς την άλλη μεριά, στην ανατολική ακτή των ΗΠΑ. Αυτές οι πτήσεις βέβαια, λόγω των αυξημένων απαιτήσεων δεν προβλέπονται πριν το 2024.