Protagon A περίοδος

Γυμνά άνθη

Σε μια πρώτη ματιά θυμίζουν πολύχρωμα άνθη. Κοιτάζοντας όμως πιο προσεκτικά διαπιστώνεις πως πρόκειται για ανθρώπινα σώματα, σε συμπλέγματα που δίνουν την ψευδαίσθηση ενός λουλουδιού.

Αρης Μαλανδράκης

Δείτε εδώ το slideshow με τη δουλειά της Cecelia Webber

Σε μια πρώτη ματιά θυμίζουν πολύχρωμα άνθη. Κοιτάζοντας όμως πιο προσεκτικά διαπιστώνεις πως πρόκειται για ανθρώπινα σώματα, σε συμπλέγματα που δίνουν την ψευδαίσθηση ενός λουλουδιού. Είναι ψηφιακά επεξεργασμένες φωτογραφίες γυμνών σωμάτων, που μετατρέπονται σε καλειδοσκοπικές ανθοσυνθέσεις. Υπεύθυνη για αυτό το φαντασμαγορικό ξεγέλασμα της ματιάς είναι η Αμερικανίδα εικαστικός και φωτογράφος Cecelia Webber, που έχει γίνει γνωστή διεθνώς για τη δουλειά της "Human Bodies" (Ανθρώπινα Σώματα). Εχοντας ήδη εκθέσει τα έργα της σε διάφορες χώρες, τα παρουσιάζει αυτή την περίοδο στη Γένοβα, σε μια έκθεση που διοργανώνει ο πολιτιστικός οργανισμός Occhio! και πρόκειται να περιοδεύσει σε διάφορες ιταλικές πόλεις. Τιτλοφορείται «Fiori Nudi» (Γυμνά Ανθη) και αν τα κοιτάξετε καλά θα διαπιστώσετε πως γι’ αυτό ακριβώς πρόκειται.

Η τεχνική της Cecelia Webber είναι πολύπλοκη, της τρώει πολύ χρόνο, και απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή. Για κάθε πόζα των γυμνών της μοντέλων, βγάζει περισσότερες από 50 φωτογραφίες υπό διαφορετικές γωνίες. Στη συνέχεια επιχειρεί το κόψιμο και τον χρωματισμό των επιμέρους "ψηφίδων" στον υπολογιστή και τελικά τα μοντάρει σε ενιαίο σύνολο που έχει τη μορφή ενός λουλουδιού. Όπως λέει η ίδια, όλα ξεκίνησαν όταν παρατήρησε ότι η γυμνή της πλάτη, που είχε φωτογραφήσει με τη μηχανή στο αυτόματο, έμοιαζε με πέταλο λουλουδιού. Τότε της μπήκε η ιδέα μιας "οργανικής εικονογραφίας", όπως τη βάφτισε, που την οδήγησε στους λειμώνες αυτής της δουλειάς. Ζητήσαμε από τη Cecelia Webber να μας μιλήσει για τη δουλειά της, και για το γυμνό γενικότερα. Ιδού οι απαντήσεις που έστειλε για το protagon:

Ποια είναι η κεντρική ιδέα των έργων σου;

«Ελπίζω να κάνουν τους θεατές να αναρωτιούνται για τη σχέση που έχουν με το σώμα τους και με τα σώματα των άλλων. Ολοι μας έχουμε ένα σώμα και μέσω αυτού βιώνουμε την ύπαρξή μας. Ξέρω ότι πολλοί άνθρωποι νιώθουν, αν και δεν θα ’πρεπε, ντροπή για το σώμα τους και σιχαίνονται την εικόνα τους στον καθρέφτη. Αυτό δεν είναι τυχαίο. Ξένες και ανθυγιεινές προσδοκίες έχουν δοθεί στους ανθρώπους της εποχής μας, αφορώντας το πώς πρέπει να δείχνουν τα σώματα. Οι περισσότερες προέρχονται από διαφημίσεις σχεδιασμένες με τέτοιο τρόπο, ώστε να μας πουλάνε πράγματα που δεν τα χρειαζόμαστε κάνοντάς μας να νιώθουμε κατώτεροι αν δεν έχουμε το νέο προϊόν. Ο καπιταλισμός μας βομβαρδίζει, στα τυφλά, με αυτές τις ανασφάλειες επειδή είναι κερδοφόρες, όχι επειδή είναι κάτι καλό και υγιεινό. Με τη δουλειά μου θέλω να δώσω ένα φυσικό και υγιεινό περιεχόμενο στη γυμνότητα. Θέλω να δείξω μια εικόνα του γυμνού που δεν οδηγεί στην εκμετάλλευση ή την ενοχή. Από την άλλη, ελπίζω να προκαλέσει τη σκέψη για τη σχέση που έχουμε με τη φύση. Και για την ευθύνη των επιλογών. Υποστηρίζω την ανάπτυξη πρακτικών και μεθόδων πράσινης ενέργειας, καθώς και την επιβολή υψηλών στάνταρ στην προστασία του περιβάλλοντος. Εχει γίνει δημοφιλές στις μέρες μας να είσαι κυνικός και είρωνας για τα προβλήματα του καιρού μας, αλλά εγώ νιώθω μεγάλο σεβασμό για τους πραγματιστές και φιλεύσπλαχνους ανθρώπους που σκέφτονται το μέλλον».

Τι σημαίνει η γυμνότητα για εσένα;

«Ολοι είναι γυμνοί κάτω από τα ρούχα τους. Το να είσαι γυμνός μπορεί να σημαίνει τόσo πολλά διαφορετικά πράγματα, ανάλογα με το πλαίσιο. Θα σου πω μια ιστορία που δίνει μια εικόνα των αισθημάτων μου για τη γυμνότητα: Kάποιο βράδυ, χρόνια πριν, μια φοβερή καταιγίδα είχε ξεσπάσει στην πόλη μου, στο Νιου Χαμσάιρ. Ημουν στο υπνοδωμάτιό μου ακούγοντας τον ήχο του νερού που μαστίγωνε τα παράθυρα. Ξαφνικά ένιωσα μια τρελή παρόρμηση και έβγαλα όλα τα ρούχα μου. Άνοιξα το παράθυρο και βγήκα έξω, στην οροφή του σπιτιού, κάτω από την καταρρακτώδη βροχή. Μετά, έτρεξα μέχρι την άκρη και κοίταξα στο βάθος, τη σκοτεινιά του δάσους και του ουρανού. Σήκωσα τα χέρια μου ψηλά και σκέφθηκα: “Αυτό είναι δικό μου!”. Εκείνη τη στιγμή ήταν σαν να μου ανήκε ολόκληρος ο κόσμος. Αλλά η δύναμη των στοιχείων της φύσης και η βροχή με προσγείωσαν και με έκαναν να νιώσω παγωμένη και απόλυτα τρωτή. Θυμάμαι τη λάμψη των αυτοκινήτων που κινιόντουσαν κάτω στον δρόμο, αγνοώντας την ύπαρξή μου. Ετρεξα πίσω στο δωμάτιό μου, νιώθοντας εντελώς αλλαγμένη. Εκείνες τις στιγμές δεν έκανα σκέψεις για τη γυμνή μου εμφάνιση, ή τι θα σκεφτόταν ο κόσμος για τη γυμνότητα, ή το πώς θα αντιδρούσαν αν με είχαν δει. Ένιωθα τον πυρετό της ζωής, τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος, και το σώμα μου ήταν το όχημα για αυτή την εμπειρία. Ετσι πρέπει να είναι και η τέχνη».

(Αν θέλετε να δείτε και να μάθετε περισσότερα για τη δουλειά της Cecelia Webber επισκεφθείτε το www.ceceliawebber.com)

*Το βιβλίο του Αρη Μαλανδράκη “SEX” κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΠΟΤΑΜΟΣ