«Η προέλευση του κόσμου», ο διάσημος πίνακας του Γκιστάβ Κουρμπέ, καλυμμένος στα επίμαχα σημεία από το καπέλο κάποιου θεατή | Twitter
Επικαιρότητα

Ποια ήταν η γυμνή γυναίκα στον σκανδαλιστικό πίνακα του Κουρμπέ;

Οι ειδικοί δηλώνουν κατά 99% βέβαιοι ότι το μοντέλο που πόζαρε ώστε ο γάλλος ζωγράφος να εστιάσει στα απόκρυφα σημεία της δημιουργώντας έναν από τους σημαντικότερους και πιο σκανδαλιστικούς πίνακες όλων των εποχών, ήταν η γαλλίδα μπαλαρίνα Κονστάνς Κενιό
Protagon Team

Εχει χυθεί πολύ μελάνι προκειμένου να λυθεί ένα μεγάλο μυστήριο στην ιστορία της Τέχνης: ποια είναι η γυναίκα που πόζαρε ώστε ο ζωγράφος Γκιστάβ Κουρμπέ να εστιάσει στα γεννητικά της όργανα και να δημιουργήσει έναν από τους πιο σημαντικούς και πιο αμφιλεγόμενους πίνακες όλων των εποχών;

Οπως αναφέρει δημοσίευμα της βρετανικής εφημερίδας Guardian, το μυστήριο επιτέλους λύθηκε! Οι ειδικοί δηλώνουν κατά 99% βέβαιοι ότι εκείνη που είχε ποζάρει φιλήδονα, με ανοιχτά πόδια που εικονογραφούσαν με τον καλύτερο τρόπο την «Προέλευση του κόσμου», ήταν η μπαλαρίνα Κονστάνς Κενιό.

«Η προέλευση του κόσμου» θα σκανδαλίζει για πάντα (Twitter)

Ο συγκεκριμένος πίνακας του 19ου αιώνα δεν έχασε ποτέ τη δύναμή του να σοκάρει. Από την τότε κοινωνία που τον θεωρούσε σωστό πορνό, ως και το σημερινό Facebook που τον έχει θεωρήσει σωστό πορνό με τη σειρά του, στολίζοντάς τον με αναρίθμητες απαγορεύσεις και αποδεικνύοντας ότι η σεμνοτυφία δεν έχει ημερομηνία λήξης.

Για δεκαετίες, η επικρατέστερη εκδοχή για τη μυστηριώδη γυναίκα του πίνακα ήταν πως επρόκειτο για την ερωμένη του ζωγράφου, το μοντέλο από την Ιρλανία Τζοάνα Χίφερναν, η οποία συνδεόταν ερωτικά και με τον φίλο του, αμερικανό καλλιτέχνη, Τζέιμς Γουίσλερ.

Πίνακας του Κουρμπέ, «Η ωραία Ιρλανδή», στον οποίο απεικονίζεται η ιρλανδή ερωμένη του Τζοάνα Χίφερναν. Το γεγονός ότι ήταν κοκκινομάλλα, έκανε τους μελετητές του πίνακα «Η προέλευση του κόσμου» να αναζητούν μία πιο μελαχρινή Μούσα (Wikipedia)

Υπήρχαν όμως πολλές αμφιβολίες, καθώς η Χίφερναν ήταν κοκκινομάλλα. Και το σκουρόχρωμο εφηβαίο άφηνε ερωτηματικά για την πραγματική ταυτότητα του μοντέλου.

Κάποιες επιστολές όμως που ήρθαν στο φως, που είχαν ανταλλάξει ο συγγραφέας Αλέξανδρος Δουμάς, ο γιος του διάσημου συγγραφέα Αλέξανδρου Δουμά με τη μυθιστοριογράφο Γεωργία Σάνδη, «φωτογραφίζουν» τη συγκεκριμένη χορεύτρια από την Οπερα του Παρισιού.

Η Κενιό ήταν ερωμένη του οθωμανού διπλωμάτη Χαλίλ Σερίφ Πασά -γνωστότερος ως Χαλίλ Μπέης- όταν ο Κουρμπέ ζωγράφισε τον πίνακα, το καλοκαίρι του 1866. Ο Χαλίλ ήταν εκείνος που είχε παραγγείλει τον πίνακα στον Κουρμπέ-τον ήθελε για την προσωπική του συλλογή με πίνακες ερωτικού περιεχομένου.

Η Κονστάνς Κενιό σε μεγαλύτερη ηλικία, φορώντας πολύ περισσότερα ρούχα (Wikipedia)

Ο γάλλος ιστορικός Κλοντ Σοπ ανακάλυψε τυχαία αυτή τη σύνδεση της γαλλίδας μπαλαρίνας με τον πίνακα, όταν μελετούσε κάποιες επιστολές του Αλέξανδρου Δουμά. Ο γάλλος συγγραφέας έκανε λόγο για το «ντελικάτο εσωτερικό της δεσποινίδας Κενιό».

Οταν η Κενιό είχε ποζάρει για τον πίνακα που έμελλε να μείνει στην ιστορία κάνοντας τα πιο απόκρυφα σημεία του σώματός της παγκόσμιο σύμβολο του αισθησιασμού, ήταν 34 ετών, μια μπαλαρίνα που είχε βγει «στη σύνταξη». Το μόνο που της είχε απομείνει, ήταν να ανταγωνίζεται για την αγάπη του Χαλίλ Πασά, με άλλες νεότερες και πιο αδίστακτες αντιπάλους. Κατάφερε ωστόσο να βρει τον δρόμο της, και να εξελιχθεί σε μία επιφανή γυναίκα, γνωστή για τη φιλανθρωπική της δράση.

Οταν πέθανε, το 1908, άφησε μέσω διαθήκης της έναν πίνακα του Κουρμπέ με ζωγραφισμένες καμέλιες. Στο κέντρο του πίνακα, υπήρχε ένα κατακόκκινο ολάνθιστο μπουμπούκι. Ο συμβολισμός είναι ολοφάνερος. Και το κλείσιμο του ματιού με αυτόν τον τόσο ντελικάτο τρόπο, αποδεικνύει ότι οι άνθρωποι φλέρταραν με περισσότερη φαντασία, όταν δεν είχαν εφευρεθεί τα social media.