Ενα από τα σπουδαιότερα άλμπουμ του Μπομπ Ντίλαν, από τα πρώτα του χρόνια, το «Bringing It All Back Home» του 1965, προκάλεσε ντόρο, όχι μόνο για τη μουσική του, αλλά για τη φωτογραφία στο εξώφυλλο: Ο καλλιτέχνης, σε πρώτο πλάνο, έχει μία γάτα αγκαλιά και κοιτάζει τον φακό, ενώ πίσω του μία γυναίκα με κατακόκκινο φόρεμα αράζει στην πολυθρόνα μπροστά στο τζάκι με ένα τσιγάρο στο χέρι.
Οι φαν του αφηνίασαν, νόμιζαν ότι η φωτογραφία είχε κρυφά μηνύματα από τον αγαπημένο τους τραγουδοποιό. «Επικράτησε μία φήμη ότι η γυναίκα ήταν ο ίδιος ο Ντίλαν με γυναικεία ρούχα, που απεικόνιζε τη γυναικεία πλευρά της ψυχής του», έγραφε ο μουσικοκριτικός Νιλ ΜακΚόρμικ στην Telegraph. Ηταν άλλωστε η δεκαετία του ’60 και όλα ήταν πιθανά, ειδικά με τον Ντίλαν.
Δεν είχαν δίκιο όμως. Στη φωτογραφία ήταν η Σάλι Γκρόσμαν, η σύζυγος του τότε μάνατζερ του καλλιτέχνη, Αλμπερτ Γκρόσμαν.
Η φωτογραφία τραβήχθηκε στο σπίτι τους, είπε ο Ντάνιελ Κράμερ, ο φωτογράφος. Το δωμάτιο ήταν η κουζίνα του σπιτιού, ηλικίας 200 ετών.
Τα περιοδικά και τα άλμπουμ που φαίνονται στην εικόνα ανήκαν στον Ντίλαν και τα είχε φέρει από το σπίτι του για τη φωτογράφιση. «Ο Μπομπ ήθελε η Σάλι να είναι στη φωτογραφία, γιατί… απλά κοιτάξτε την! Δική της επιλογή ήταν το κόκκινο φόρεμα», πρόσθεσε ο φωτογράφος.
Την ιστορία θυμήθηκαν οι New York Times, καθώς η Σάλι Γκρόσμαν πέθανε την περασμένη εβδομάδα στο σπίτι της, στο Γούντστοκ της Νέας Υόρκης, σε ηλικία 81 ετών.
Μέχρι το τέλος της ζωής της εργαζόταν στον χώρο της μουσικής. Είχε στην περιοχή ένα στούντιο ηχογράφησης, ένα θέατρο και συναυλιακό χώρο και άλλες επιχειρήσεις που είχε κληρονομήσει από τον σύζυγό της, όταν αυτός πέθανε σε ηλικία 59 ετών από καρδιά, το 1986. Η ανηψιά της, Αννα Μπιούλερ, είπε στους NYT ότι η αιτία θανάτου της ήταν άγνωστη.
Ανήσυχο πνεύμα
Η Σάλι Αν Μπιούλερ γεννήθηκε στις 22 Αυγούστου το 1939 στο Μανχάταν από τον Κόλμαν και την Αν Μπιούλερ. Σπούδασε στη Νέα Υόρκη και από μικρή την τράβηξε σαν μαγνήτης η καλλιτεχνική αύρα του Γκρίνουιτς Βίλατζ.
«Κατάλαβα από νωρίς ότι αυτά που συνέβαιναν στους δρόμους της γειτονιάς είχαν πολύ μεγαλύτερο ενδιαφέρον από τη μελέτη της αγγλικής λογοτεχνίας του 17ου αιώνα. Ετσι παράτησα το κολέγιο και άρχισα να δουλεύω ως σερβιτόρα. Δούλεψα στο Cafe «Wha?» (σ.σ. διάσημο την εποχή του για τις ζωντανές εμφανίσεις φολκ καλλιτεχνών, όπως ο Ντίλαν) και το Bitter End και αλλού», διηγήθηκε η ίδια στο περιοδικό Musician, το 1987.
Κάπου εκεί γνώρισε τον μετέπειτα σύζυγό της, που ήταν μάνατζερ καλλιτεχνών της φολκ μουσικής, όπως των περίφημων Πίτερ, Πολ και Μαίρη. «Το γραφείο του ήταν πάντα γεμάτο κόσμο. Οι Πίτερ, Πολ και Μαίρη, ο Ιαν και η Σίλβια, ο Ρίτσι Χέβενς, ο Γκόρντον Λάιτφουτ και άλλοι μουσικοί, ποιητές, καλλιτέχνες». Οι δυο τους παντρεύτηκαν το 1964 και μετακόμισαν στο Γούντστοκ, όπου έμενε και ο Ντίλαν.
Η πόζα με τα τρία βλέμματα…
Σύντομα, έγινε η φωτογράφηση για το άλμπουμ. Ο Κράμερ τράβηξε 10 διαφορετικές πόζες και κράτησε αυτή με τη γάτα. «Ηταν η μοναδική που κοιτούσαν και οι τρεις τους τον φακό», είπε.
Στη συνέχεια πολλοί μιμήθηκαν την ιδέα να έχεις μία μυστηριώδη φωτογραφία στο εξώφυλλο των άλμπουμ, η οποία δεν έχει κάποια φαινομενική σχέση με το περιεχόμενο και προκαλεί ντόρο στους φαν. Ισως το καλύτερο παράδειγμα είναι το εξώφυλλο των Beatles στο «Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band» του 1967.
Το «Bringing It All Back Home» αποδείχθηκε κομβικό για τον Μπομπ Ντίλαν, καθώς σηματοδότησε την περίφημη μετάβασή του από την ακουστική στην ηλεκτρική του περίοδο. Περιέχει μερικά από τα πιο γνωστά και αγαπημένα τραγούδια του, όπως τα«Mr. Tambourine Man», «Subterranean Homesick Blues» και «Maggie’s Farm».
Ο Γκρόσμαν και η σύζυγός του άνοιξαν στούντιο ηχογράφησης και εστιατόριο στην πόλη και μετά τον θάνατό του, η Σάλι Γκρόσμαν ανακαίνισε έναν σταύλο για να δημιουργήσει τον συναυλιακό χώρο, Bearsville Theater. Ηταν το όνειρο του συζύγου της και φιλοξένησε άπειρες συναυλίες, μέχρι που το πούλησε, στα μέσα της δεκαετίας του 2000.