H Βρετανία ήθελε Brexit. Ο πρωθυπουργός της, ο Μπόρις Τζόνσον, ήθελε και «σκληρό» Brexit. Οπως και έγινε. Η Βρετανία κέρδισε την «ανεξαρτησία» της από την Ευρωπαϊκή Ενωση· και μπορεί να την πανηγυρίσει στις ουρές περιμένοντας για λίγη βενζίνη…
Τα άδεια ράφια στα σουπερμάρκετ και ο εφιάλτης για Χριστούγεννα χωρίς προϊόντα –επειδή δεν υπάρχουν οδηγοί φορτηγών (ανάμεσα στις άλλες ειδικότητες που λείπουν πια λόγω των αυστηρών περιορισμών στις άδειες εργασίας στο Ηνωμένο Βασίλειο)– έδωσαν τη θέση τους στις ελλείψεις καυσίμων.
Το βράδυ της Κυριακής και ενώ για τρίτη ημέρα υπήρχαν αναφορές για τεράστιες ουρές στα πρατήρια και ελλείψεις καυσίμων, η βρετανική κυβέρνηση αναγκάστηκε να αναστείλει τη νομοθεσία περί ανταγωνισμού, επιτρέποντας στις ανταγωνιστικές πετρελαϊκές εταιρείες να μοιραστούν πληροφορίες και να συντονίσουν τον εφοδιασμό της αγοράς.
Οι βρετανοί υπουργοί ανέστειλαν τους νόμους περί ανταγωνισμού για να επιτρέψουν στους προμηθευτές καυσίμων να μιλούν μεταξύ τους και να στοχεύουν στα πρατήρια βενζίνης που δεν έχουν καύσιμα, αποκάλυψε ο πολιτικός συντάκτης των Times, Στίβεν Σουίνφορντ, σε μήνυμά του στο Twitter.
«Παρότι υπήρχε πάντα και εξακολουθεί να υπάρχει αφθονία καυσίμων στα διυλιστήρια και τους τερματικούς σταθμούς, γνωρίζουμε ότι υπήρξαν ορισμένα ζητήματα με τις αλυσίδες εφοδιασμού», παραδέχτηκε από την πλευρά του ο υπουργός Επιχειρηματικότητας Κουάσι Κουάρτεγκ μετά μια συνάντηση με εκπροσώπους της βιομηχανίας.
Το πρωί της Δευτέρας η BP (British Petroleum) ανακοίνωσε ότι ορισμένες κατηγορίες καυσίμων έχουν εξαντληθεί περίπου στο 1/3 των πρατηρίων στη Βρετανία.
Γραμμές οχημάτων σχηματίστηκαν και το βράδυ της Κυριακής στους σταθμούς ανεφοδιασμού βενζίνης, καθώς οι αυτοκινητιστές περίμεναν, αρκετοί για ώρες, να γεμίσουν τα ντεπόζιτά τους με καύσιμα, καθώς οι εταιρείες καυσίμων ανέφεραν ότι η έλλειψη σε οδηγούς προκαλούσε προβλήματα στις μεταφορές από τα διυλιστήρια προς τα σημεία εφοδιασμού.
Μερικοί από τους ιδιοκτήτες πρατηρίων καυσίμων επέβαλαν πλαφόν στα διαθέσιμα καύσιμα που είχαν, ενώ άλλοι έκλεισαν τις επιχειρήσεις τους.
«Με την αυξημένη ζήτηση που παρατηρήθηκε κατά το τελευταίο διήμερο, εκτιμούμε ότι περίπου το 30% των σταθμών εφοδιασμού σε αυτό το δίκτυο δεν έχουν κατά την παρούσα περίοδο ούτε τις βασικές ποσότητες καυσίμου», ανακοίνωσε η BP, η οποία διαχειρίζεται 1.200 πρατήρια καυσίμων στη Βρετανία.
«Εργαζόμαστε προκειμένου να ανεφοδιάσουμε το συντομότερο δυνατό».
Ο πανικός για τα καύσιμα καταγράφεται καθώς η Βρετανία βρίσκεται αντιμέτωπη με αρκετές κρίσεις: μία αύξηση στις διεθνείς τιμές των καυσίμων που αναγκάζει τις επιχειρήσεις των καυσίμων να βγουν εκτός λειτουργίας, μία σχετική έλλειψη διοξειδίου του άνθρακα που απειλεί να εκτροχιάσει την παραγωγή κρέατος, καθώς χρησιμοποιείται στην αναισθησία των πουλερικών και των χοίρων πριν από τη σφαγή τους, αλλά και μία έλλειψη στους οδηγούς φορτηγών που προκαλεί συνθήκες χάους στις πωλήσεις λιανικής και παράλληλα αδειάζει μερικά ράφια.
Ο αγγλοολλανδικός πετρελαϊκός όμιλος Shell ανακοίνωσε ότι έχει καταγράψει αυξημένη ζήτηση για καύσιμα.
Αντιδρώντας, ο υπουργός Επιχειρηματικότητας Κουάσι Κουάρτεγκ ανακοίνωσε ότι αναστέλλει την εφαρμογή της νομοθεσίας ανταγωνισμού, προκειμένου να επιτρέψει στις εταιρείες να μοιραστούν πληροφορίες και να συντονίσουν τις ενέργειές τους.
«Αυτό το βήμα θα επιτρέψει στην κυβέρνηση να εργαστεί εποικοδομητικά με τους παραγωγούς καυσίμων, τους προμηθευτές, τους οδηγούς φορτηγών, αλλά και τους πωλητές λιανικής, ώστε να διασφαλιστεί ότι η αναστάτωση στην αγορά θα περιοριστεί στο ελάχιστο, όσο αυτό είναι δυνατό», ανέφερε σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Επιχειρηματικότητας.
Ο υπουργός Μεταφορών Γκραντ Σαπς νωρίτερα απηύθυνε έκκληση για ψυχραιμία, δηλώνοντας ότι οι ελλείψεις καυσίμων προκλήθηκαν κυρίως από πανικό για την αγορά καυσίμων και ότι η κατάσταση θα ισορροπήσει τελικά από μόνη της, καθώς το καύσιμο δεν μπορεί να αποθηκευτεί.
«Υπάρχει άφθονο καύσιμο. Δεν υπάρχει έλλειψη καυσίμου στη χώρα», επέμεινε ο Σαπς στο τηλεοπτικό δίκτυο Sky News.
«Έτσι, το πιο σημαντικό πράγμα είναι οι άνθρωποι να συνεχίσουν, όπως θα έκαναν στην καθημερινότητά τους, και να φουλάρουν τα αυτοκίνητά τους όπως θα έκαναν κανονικά. Έτσι, δεν θα έχουμε ουρές, ούτε ελλείψεις στις αντλίες εφοδιασμού».
Μετά τη συνάντηση που είχαν με τον Κουάρτεγκ, στελέχη της βιομηχανίας καυσίμων, συμπεριλαμβανομένων και εκπροσώπων από τη Shell και την Exxon Mobil Corp, ανέφεραν σε κοινή ανακοίνωσή τους, που εκδόθηκε από το αρμόδιο υπουργείο, ότι στη συνάντηση τονίστηκε και επιβεβαιώθηκε ότι δεν υπήρξε έλλειψη καυσίμων σε εθνικό επίπεδο για τη Βρετανία.