Κολιν Φάρελ και Ρέιτσελ Βάις στον «Αστακό» |
Επικαιρότητα

Ο «Αστακός» υποψήφιος για Οσκαρ!

Ο «Αστακός» του Γιώργου Λάνθιμου και του Ευθύμη Φιλίππου θα διεκδικήσει το Οσκαρ Καλύτερου Σεναρίου στην τελετή που θα διεξαχθεί στις 26 Φεβρουαρίου - Οσκαρ Καλύτερης Μικρού Μήκους Ταινίας διεκδικεί η Δάφνη Ματζιαράκη - Το «La la land» έσπασε το οσκαρικό ρεκόρ σε μιούζικαλ αποσπώντας 14 υποψηφιότητες
Protagon Team

Αρχίζει η αντίστροφη μέτρηση για την απονομή των Οσκαρ με τρία ελληνικά ονόματα. Ο «Αστακός» του Γιώργου Λάνθιμου και του Ευθύμη Φιλίππου κέρδισε μία υποψηφιότητα για το Οσκαρ Καλύτερου Πρωτότυπου Σεναρίου. Το  «4.1 Miles» της Δάφνης Ματζιαράκη είναι υποψήφιο στην κατηγορία του Ντοκιμαντέρ Μικρού Μήκους.

Η αγγλόφωνη ταινία των ελλήνων δημιουργών η οποία παρουσιάζει μία δυστοπική κοινωνία και καυτηριάζει τις σχέσεις ανθρώπων και τις (πλαστές) ανάγκες που επιβάλλει η κοινωνία, κέρδισε τις εντυπώσεις όταν προβλήθηκε στο Φεστιβάλ Καννών το 2015, όπου και βραβεύτηκε με το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής. Διακρίθηκε και στα Ευρωπαϊκά Βραβεία. Παρότι το σουρεαλιστικό αλλά βαθιά κοινωνικό σενάριό του δεν γοήτευσε την επιτροπή των Χρυσών Σφαιρών –μόνο ο Κόλιν Φάρελ κέρδισε υποψηφιότητα για την ερμηνεία του- η ταινία θα διεκδικήσει για το σενάριό της ένα χρυσό αγαλματίδιο μέχρι την τελετή απονομής που θα διεξαχθεί στις 26 Φεβρουαρίου στο Λος Αντζελες και οικοδεσπότης θα είναι ο σταρ της «late night» αμερικανικής τηλεόρασης, Τζίμι Κίμελ.

Ο Φιλίππου (αριστερά) και ο Λάνθιμος σε παλαιότερη εκδήλωση όπου βραβεύτηκαν για τον «Αστακό»

To «4.1 Miles» της Ματζιαράκη, το οποίο είχε ήδη κερδίσει το σπουδαστικό Οσκαρ τον Σεπτέμβριο του 2016, βρίσκεται ανάμεσα στις πέντε ταινίες που θα διεκδικήσουν το Οσκαρ Καλύτερης Μικρού Μήκους Ταινίας. Εκτός από τη νεαρή ελληνίδα σκηνοθέτρια, η οποία σπουδάζει δημοσιογραφία στο Πανεπιστήμιο Μπέρκλεϊ, στις ΗΠΑ, το έργο αναδεικνύει ένα από τα πιο κρίσιμα ζητήματα της σημερινής εποχής: το Προσφυγικό. Η ταινία της αφηγείται την ιστορία του Κυριάκου Παπαδόπουλου, ενός καπετάνιου των λιμενικών Αρχών της Λέσβου, ο οποίος προσπαθεί να σώσει τους πρόσφυγες που διακινδυνεύουν τη ζωή τους, φεύγοντας από τα παράλια της Τουρκίας με προορισμό τα ελληνικά νησιά.

Πρόσφυγες, με σωσίβια, πάνω σε ελληνική βάρκα, στην ταινία μικρού μήκους της Δάφνης Ματζιαράκη

Το μιούζικαλ που αγάπησε το κοινό και που κέρδισε επτά Χρυσές Σφαίρες, το «La La Land» του Ντάμιεν Σαζέλ, έσπασε το οσκαρικό ρεκόρ σε κατηγορία μιούζικαλ αποσπώντας 14 υποψηφιότητες -ξεπερνώντας το κλασικό «Mary Poppins», το οποίο είχε κερδίσει 13 υποψηφιότητες- και έφτασε το ίδιο νούμερο που είχαν φτάσει ο «Τιτανικός» (1997) και το «Ολα για την Εύα» (1950). Φυσικά, πέρα από την τεχνική και έμπνευση του αμερικανού σκηνοθέτη Σαζέλ, τη -χολιγουντιανή αλλά και έξω από τα όρια του Χόλιγουντ ταινία- οδήγησαν στην κορυφή οι ταλαντούχοι σταρ, Εμα Στόουν και Ράιαν Γκόσλινγκ, καθένας από τους οποίους κέρδισε μία υποψηφιότητα Α’ Γυναικείου και Ανδρικού Ρόλου αντίστοιχα.

Υπέροχοι Εμα Στόουν και Ράιαν Γκόσλινγκ στο μιούζικαλ που έσπασε το οσκαρικό ρεκόρ

Οι υποψηφιότητες για την 89η απονομή των βραβείων Οσκαρ ανακοινώθηκαν το μεσημέρι (ώρα Ελλάδας) της Δευτέρας σε ένα βίντεο που προβλήθηκε στο Διαδίκτυο, και όχι σε συνέντευξη Τύπου όπως γινόταν τις τελευταίες δεκαετίες. Στο βίντεο εμφανίζονται ηθοποιοί, βετεράνοι, όπως η Γκλεν Κλόουζ ή ο Γκιγιέρμο ντελ Τόρο και πιο φρέσκοι όπως η Μπρι Λάρσον ή η Τζένιφερ Χάτσον, οι οποίοι αναλαμβάνουν να καθοδηγήσουν τους υποψήφιους στις διαδικασίες απονομής των Οσκαρ.

Μαζί με τη νέα μέθοδο ανακοίνωσης των υποψηφιοτήτων η επιτροπή δεσμεύτηκε μία πιο «δίκαιη» Ακαδημία. Απαντώντας στο κίνημα #OscarSoWhite -θίγει τον ρατσισμό που αρχίζει από τη βιομηχανία του Χόλιγουντ και φτάνει μέχρι την απονομή των Οσκαρ- οι υπεύθυνοι δεσμεύτηκαν ότι θα κάνουν αλλαγές στη σύνθεση των 7.000 μελών της Ακαδημίας καθώς και, σε βάθος χρόνου, στις ίδιες τις κατηγορίες των Οσκαρ, ώστε να μην προβάλλονται μόνο οι λευκοί, άνδρες ηθοποιοί, δημιουργοί και καλλιτέχνες.

Και, φέτος, η επιτροπή έδωσε υποψηφιότητα σε έναν -όχι τυχαίο- μαύρο Αμερικανό, τον Ντένζελ Ουάσιγκτον, έναν μαύρο αμερικανό που έχει ασπαστεί το Ισλάμ, τον Μαχέρσαλα Αλι, μία γυναίκα με καταγωγή από την Αιθιοπία, τη Ρουθ Νέγκα, μία μαύρη Βρετανίδα, τη Ναόμι Χάρις, μία μαύρη Αμερικανίδα, τη Βαϊόλα Ντέιβις, ενώ ανέδειξε μία πολυσυζητημένη ταινία που παρουσιάζει τη ζωή και το πορτρέτο ενός μαύρου άνδρα που ζει στις ΗΠΑ, το «Moonlignt», του Μπάρι Τζένκινς.

Α’ Γυναικείος Ρόλος
Από αριστερά: Ιζαμπέλ Ιπέρ, Ρουθ Νέγκα, Νάταλι Πόρτμαν, Εμα Στόουν, Μέριλ Στριπ (REUTERS/Staff/File Photos)

Η επιτροπή της Ακαδημίας αγνόησε την Εϊμι Ανταμς -και την ερμηνεία της στο «Arrival»- η οποία ήταν για πολλούς φαβορί για την κατηγορία Α’ Γυναικείου Ρόλου αλλά συμφώνησε με τις κριτικές ειδικών και ηθοποιών που εντυπωσιάστηκαν από την ερμηνεία της Νάταλι Πόρτμαν στο «Jackie». Στην ίδια κατηγορία διακρίνεται και η Μέριλ Στριπ η οποία σπάει ένα δικό της ρεκόρ και λαμβάνει την 20ή υποψηφιότητά της για την ερμηνεία της στο «Florence: Φάλτσο σοπράνο», του Στίβεν Φρίαρς. Η αναμέτρηση θα είναι δύσκολη καθώς ανάμεσα στις υποψήφιες βρίσκεται η επίσης έμπειρη Ιζαμπέλ Ιπέρ για την ερμηνεία της στην ταινία «Εκείνη», του 77χρονου  Πολ Βερχόφεν, μία μαύρη κωμωδία με στοιχεία θρίλερ ή ένα φιλμ μυστηρίου με στοιχεία μαύρης κωμωδίας. Ανάμεσά τους και μία «αουτσάιντερ» η ιρλανδέζα με καταγωγή από την Αιθιοπία, Ρουθ Νέγκα, για την ερμηνεία της στο «Loving».

Α’ Ανδρικός Ρόλος
Από αριστερά: Κέισι Αφλεκ, Αντριου Γκάρφιλντ, Ράιαν Γκόσλινγκ, Βίγκο Μόρτενσεν, Ντένζελ Ουάσιγκτον (REUTERS/Staff/File Photos)

Ο Κέισι Αφλεκ κέρδισε τη δεύτερη υποψηφιότητά του για έναν ρόλο που δεν προοριζόταν για τον ίδιο (ο Ματ Ντέιμον εκείνη την περίοδο έκανε τα γυρίσματα του «The Martian») στο «Manchester-by-the-Sea», του Κένεθ Λόνεργκαν. Ο Αντριου Γκάρφιλντ διακρίθηκε για την ερμηνεία του στον «Αντιρρησία Συνείδησης», του Μελ Γκίμπσον –ο ίδιος πρωταγωνίστησε και στην ταινία του Μάρτιν Σκορσέζε «Σιωπή» η οποία διακρίθηκε μόνο στην κατηγορία της Φωτογραφίας. Πέρα από τον Γκόσλινγκ που έλαμψε μέσω της τζαζ στο «La la land» επιλέχθηκε ο Βίγκο Μόρτενσεν για την ερμηνεία του στο υπέροχο «Captain Fantastic», του Ματ Ρος και ο –να μία «μαύρη» υποψηφιότητα σε ένα μεγάλο ταλέντο- Ντένζελ Ουάσιγκτον στην ταινία «Fences», την οποία σκηνοθέτησε ο ίδιος.

Σκηνοθεσία
Από αριστερά: Ντενίς Βιλνέβ, Μελ Γκίμπσον, Ντάμιεν Σαζέλ, Κένεθ Λόνεργκαν, Μπάρι Τζένκινς (REUTERS/Staff/File Photos)

Στην κατηγορία της σκηνοθεσίας, εκτός από τον νεαρό Σαζέλ, βρίσκονται οι: Ντενί Βιλνέβ για το «Arrival», Μελ Γκίμπσον για το «Αντιρρησίας Συνείδησης» ή «Hacksaw Ridge», Κένεθ Λόνεργκαν για το «Manchester by the Sea» και Μπάρι Τζένκινς για το «Moonlight».

Καλύτερη Ταινία

«Arrival»

«Fences»

«Hacksaw Ridge»

«Hell or High Water»

«Hidden Figures»

«La La Land»

«Lion»

«Manchester by the Sea»

«Moonlight»

Ο Μαχέρσαλα Αλι είναι ένας από τους τρεις ηθοποιούς που ενσαρκώνουν τον ήρωα της ταινίας «Moonlight»
Β’ Ανδρικός Ρόλος

Μαχέρσαλα Αλι («Moonlight»)

Τζεφ Μπρίτζες («Hell or High Water»)

Λούκας Χέτζες («Manchester by the Sea»)

Ντεβ Πατέλ («Lion»)

Μάικλ Σάνον («Nocturnal Animals»)

Β’ Γυναικείος Ρόλος

Βαϊόλα Ντέιβις («Fences»)

Ναόμι Χάρις («Moonlight»)

Νικόλ Κίντμαν («Lion»)

Οκτάβια Σπένσερ («Hidden Figures»)

Μισέλ Γουίλιαμς («Manchester By the Sea»)

Διασκευασμένο Σενάριο

«Arrival»

«Fences»

«Hidden Figures»

«Loving»

«Moonlight»

Πρωτότυπο Σενάριο

«Hell or High Water»

«La La Land»

«Ο Αστακός»

«Manchester by the Sea»

«20th Century Women»

 Μουσική

«Jackie»

«La La Land»

«Lion»

«Moonlight»

«Passengers»

Κοστούμια

«Allied»

«Fantastic Beasts and Where to Find Them»

«Florence Foster Jenkins»

«Jackie»

«La La Land»

Μεϊκάπ-Κομμώσεις

«A Man Called Ove»

«Star Trek: Beyond Suicide Squad»

Ο «κ. Οβε» στην ομώνυμη, σουηδική ταινία «A man called Ove»
Ξενόγλωσση Ταινία

«Land of Mine» (Δανία)

«A Man Called Ove» (Σουηδία)

«The Salesman» (Ιράν)

«Tanna» (Αυστραλία)

«Toni Erdmann» (Γερμανία)

Ηχος

«Arrival»

«Deepwater Horizon»

«Hacksaw Ridge»

«La La Land»

«Sully»

Μιξάζ

«Arrival»

«Hacksaw Ridge»

«La La Land»

«Rogue One: A Star Wars Story»

«13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi»

Η Εϊμι Ανταμς και ο Τζέρεμι Μπρένερ ύστερα από συνάντηση με εξωγήινους στο «Arrival»
Καλλιτεχνική Διεύθυνση

«Arrival»

«Fantastic Beasts and Where to Find Them»

«Hail, Caesar!»

«La La Land»

«Passengers»

Οπτικά Εφέ

«Deepwater Horizon»

«Doctor Strange»

«The Jungle Book»

«Kubo and the Two Strings»

«Rogue One: A Star Wars Story»

Μοντάζ

«Arrival»

«Hacksaw Ridge»

«Hell or High Water»

«La La Land»

«Moonlight»

Φωτογραφία

«Arrival»

«La La Land»

«Lion»

«Moonlight»

«Silence»

Τραγούδι

«Audition» (στο «La La Land»)

«Can’t Stop the Feeling!» («Trolls»)

«City of Stars» («La La Land»)

«The Empty Chair» («Jim: The James Foley Story»)

«How Far I’ll Go» («Moana»)

Animation Μεγάλου Μήκους

«Kubo and the Two Strings»

«Moana»

«My Life as a Zucchini»

«The Red Turtle»

«Zootopia»

Ταινία Μικρού Μήκους

«Ennemis Entreniers»

«La Femme et le TGV»

«Silent Nights»

«Sing»

«Timecode»

Animation Μικρού Μήκους

«Blind Vaysha»

«Borrowed Time»

«Pear Cider and Cigarettes»

«Pearl Piper»

Ντοκιμαντέρ Μεγάλου Μήκους

«Fire at Sea»

«I Am Not Your Negro»

«Life, Animated»

«O.J.: Made in America»

«13th»

Ντοκιμαντέρ Μικρού Μήκους

«Extremis»

«4.1 Miles»

«Joe’s Violin Watani: My Homeland»

«The White Helmets»