Σύνδεση των τελών κυκλοφορίας με τις τιμές των καυσίμων εξετάζουν τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Περιβάλλοντος. Προς το παρόν, όμως, δεν υπάρχουν αποφάσεις για το ζήτημα και ο κ. Γιώργος Παπακωνσταντίνου, αλλά και η υπουργός Περιβάλλοντος, κα. Μπιρμπίλη, αναμένουν την εισήγηση της αρμόδιας τεχνικής επιτροπής.
Αυτή η επιτροπή εξετάζει τη μετακύλιση του κόστους των τελών κυκλοφορίας στον ειδικό φόρο κατανάλωσης των καυσίμων. Η τελική εισήγηση θα είναι έτοιμη κατά τις επόμενες εβδομάδες.
Ο στόχος, ένας: Να μεταφερθεί – όσο γίνεται – το κόστος από την κατοχή του αυτοκινήτου στη χρήση του, δηλαδή, ο ιδιοκτήτης ενός αυτοκινήτου να πληρώνει βάσει των διαδρομών που κάνει. Έτσι, το πιο πιθανό σενάριο θα είναι εκείνο της ενσωμάτωσης των τελών κυκλοφορίας στις τιμές των καυσίμων. Κατά την πενταετία 2004 – 2009 η κυβέρνηση Καραμανλή προχώρησε 3 φορές στην αναπροσαρμογή των τελών κυκλοφορίας. Το 2008, λόγω των αναγκών του προϋπολογισμού σε έσοδα, η αύξηση στα τέλη έφθασε το 20%.
Βέβαια, το μεγαλύτερο πλήγμα υπέστησαν οι ιδιοκτήτες των οχημάτων με τα τέλη του 2010. Ο προσδιορισμός των τελών κυκλοφορίας έγινε με περιβαλλοντικά κριτήρια…
Η άποψή μου είναι – θέλω και τη δική σας – ότι εάν υλοποιηθούν τα παραπάνω, θα έρθουμε προ ενός τελείως διαφορετικού, από το αναμενόμενο, αποτελέσματος. Τα έσοδα δεν θα αυξηθούν στα δημόσια ταμεία, αφού η κατανάλωση καυσίμων θα πέσει δραματικά. Θυμηθείτε ότι έπειτα από τις απανωτές αυξήσεις του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, η μέση, πανελλαδική τιμή, έχει φτάσει στα 1,48 ευρώ, οπότε η κατανάλωση βενζίνης έχει μειωθεί κατά, τουλάχιστον, 20%, σκορπίζοντας την όποια ελπίδα είχε η κυβέρνηση για αύξηση εσόδων.
Τη στιγμή που η τιμή της βενζίνης θα φτάσει στα 1,80 ευρώ, μετά τα νέα μέτρα, η μείωση της κατανάλωσης θα αγγίξει το 30% – ή και περισσότερο.
Λεπτομέρειες ουσίας, με οκτάνια
Η χρήση της βενζίνης με μόλυβδο, γνωστή στη χώρα μας ως «βενζίνη σούπερ», καταργήθηκε στα κράτη-μέλη της Ε.Ε., την 1η Ιανουαρίου του 2000.
Στην αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ και της φορολογίας των καυσίμων προχώρησε η κυβέρνηση τον Φεβρουάριο του 20101, στο πλαίσιο των πρόσθετων μέτρων που ζήτησαν οι Βρυξέλλες.
Ανάμεσα στις τρεις χώρες με την ακριβότερη βενζίνη στην Ευρώπη συγκαταλέγεται η Ελλάδα, σύμφωνα με στοιχεία του Ελληνικού Κέντρου Καταναλωτών για τον Μάιο.
Στην επιβολή πλαφόν στην τιμή των καυσίμων προσανατολίστηκε τον Μάρτιο η κυβέρνηση, για να συγκρατηθούν οι τιμές, καθώς η διπλή αύξηση του ειδικού φόρου, μαζί με την αύξηση του ΦΠΑ, έδωσαν λαβή στους κερδοσκόπους να εκτινάξουν την τιμή της αμόλυβδης ακόμη και πάνω από 1,60 ευρώ το λίτρο.
Οι βενζινοπώλες βλέπουν τον τζίρο τους να μειώνεται ακόμη και κατά 25-35%, σε εβδομαδιαία βάση.
Περίπου 300-350 πρατήρια καυσίμων στην Ελλάδα έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους, τους τελευταίους μήνες.
Η μέση λιανική τιμή στις 5 Φεβρουαρίου ήταν 1,101 ευρώ και έφτασε, στις 14 Μαΐου, στο 1,509 ευρώ, αύξηση κατά 40,8 λεπτά. Από αυτά, τα 26 λεπτά ήταν η αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, 8,6 λεπτά η αύξηση του ΦΠΑ, 0,2 λεπτά λοιπές εισφορές και 6,1 λεπτά ανέβηκε η τιμή διυλιστηρίου.
Όλοι οι πρατηριούχοι υποχρεούνται, πλέον, σε έκδοση απόδειξης.