Η εικόνα που έχουμε σχηματίσει γι’ αυτόν προέρχεται από τις αυτοπροσωπογραφίες που δημιούργησε. Ετσι, υπάρχει ένας Βίνσεντ που φοράει ψάθινο καπέλο και είναι έτοιμος να ζωγραφίσει τα ηλιοτρόπια της Αρλ. Υπάρχει ένας Βίνσεντ που κοιτάζει στον καθρέφτη, το αυτί του είναι μπανταρισμένο και έχει καταληφθεί από την τρέλα.
Αυτό που μας λείπει από τον Βίνσεντ Βαν Γκογκ, παρά το πλήθος πραγματολογικών στοιχείων που γνωρίζουμε, είναι πώς ήταν η όψη του. Πώς ήταν το πρόσωπό του; Γιατί δεν αποτυπώθηκε ποτέ σε μια φωτογραφία εποχής; Πιθανολογείται ότι είτε ήταν πολύ φτωχός είτε πολύ απασχολημένος από τη ζωγραφική για να στηθεί μπροστά σε μια φωτογραφική μηχανή και να αφήσει πίσω του πειστήρια της εμφάνισής του.
Πλέον, ένας από τους αυθεντικούς μελετητές του ολλανδού «μύστη» διατείνεται πως διέγνωσε σε μια ομαδική φωτογραφία εποχής το δυνητικό πρόσωπο του Βαν Γκογκ.
Ο ιταλός ιστορικός τέχνης, Αντόνιο Ντε Ρομπέρτις, όπως σημειώνει η βρετανική εφημερίδα Independent, θεωρεί ότι η συγκεκριμένη φωτογραφία που έρχεται από τον μακρινό 19ο αιώνα (συγκεκριμένα από το 1888) μπορεί να δώσει λύση στο μυστήριο. Στη συγκεκριμένη φωτογραφία υπάρχει ένα γκρουπ καλλιτεχνών (σ.σ.: όλοι άνδρες), μεταξύ αυτών ο Γκογκέν και ο Βιλάρ – όλοι τους ποζάρουν στην παρισινή ακαδημία Academie Julian. Ο Ντε Ρομπέρτις θεωρεί πως ανάμεσα σε αυτούς τους ανθρώπους, κάπου κρυμμένος, είναι και ο Βαν Γκογκ.
Η φωτογραφία ανήκει στο Εθνικό Ινστιτούτο Ιστορίας της Τέχνης του Παρισιού και αν ισχύουν οι ισχυρισμοί του Ντε Ρομπέρτις, τότε ο Βαν Γκογκ στέκεται δίπλα σε έναν άλλον ολλανδό ζωγράφο –και φίλο του- τον Αντριες Μπόνγκερ, ο οποίος ήταν ο κουνιάδος του αδελφού του Βαν Γκογκ, Τέο.
Κατά καιρούς, σπάνια βέβαια, έχουν εμφανιστεί και άλλες φωτογραφίες που εικάζεται ότι σε αυτές απεικονίζεται ο Βαν Γκογκ, ωστόσο, κατά τον ιταλό ιστορικό τέχνης τούτη είναι η πιο πειστική. «Μέχρι τώρα είχαμε δει φωτογραφίες του από τότε που ήταν 13 ετών και άλλη μια όταν ήταν 19 ετών. Αυτή φαίνεται να είναι η πρώτη φορά που τον βλέπουμε ως ενήλικα».
Ο Βαν Γκογκ ήταν γνωστός για τις αυτοπροσωπογραφίες του, καθώς ήταν τόσο φτωχός που δεν είχε χρήματα να δίνει σε μοντέλα να ποζάρουν για λογαριασμό του. Εφυγε από τη ζωή το 1890 αδέκαρος και πονεμένος από τους εσωτερικούς του δαίμονες. Κατά τον Ντε Ρομπέρτις, το πρόσωπο με το μούσι που φέρεται να είναι ο ολλανδός ζωγράφος έχει πάρα πολλές ομοιότητες με τις αυτοπροσωπογραφίες που ζωγράφιζε ο Βαν Γκογκ.
Η θέση του Ντε Ρομπέρτις ενισχύεται και από την παρουσία του Μπόνγκερ στην φωτογραφία. Εξηγεί ο ιταλός ερευνητής: «Στη φωτογραφία υπάρχει μια πρόθεση να κάτσουν οι ζωγράφοι ανά εθνικότητα. Οι Αυστραλοί είναι κοντά ο ένας στον άλλον, το ίδιο ισχύει και για τους Ολλανδούς».
Ο Εντμοντ Μπενάρ, ο άνθρωπος που τράβηξε τη φωτογραφία, εργαζόταν στο Παρίσι μεταξύ 1880-1890. Ο Ντε Ρομπέρτις και ο συνεργάτης του Αλάν Ζαμπόνι, μέσω των ερευνών τους, περιόρισαν ακόμη περισσότερο το χρονικό διάστημα. Θεωρούν πως η φωτογραφία τραβήχτηκε τις πρώτες δύο εβδομάδες του Φεβρουαρίου του 1888. Εκείνη την περίοδο, ο Βιλάρ και ο Μπονάρ είχαν μπει στην Academie Julian, ενώ είναι γνωστό ότι την ίδια χρονική περίοδο οι Γκογκέν και Βαν Γκογκ είχαν επισκεφθεί το Παρίσι.
Το μυστήριο, πάντως, παραμένει: για ποιο λόγο αυτοί οι 34 άνθρωποι, κάποιοι γνωστοί και κάποιοι όχι, πόζαραν στη φωτογραφία;
Ο Βαν Γκογκ τερμάτισε βίαια τη ζωή του τον Ιούλιο του 1890, στη βόρεια Γαλλία. Πέθανε στα χέρια του αδελφού του, Τέο, δύο ημέρες μετά τον αυτοπυροβολισμό του.