Μια κοινοβουλευτική επιπλοκή έχει προκαλέσει στη Νέα Δημοκρατία η περίπτωση του Λάζαρου Τσαβδαρίδη, βουλευτή Ημαθίας του κυβερνώντος κόμματος. Η αποκάλυψη ότι παράλληλα με τη θέση του στη Βουλή αμείβεται ως δικηγόρος και από τον Δήμο της Βέροιας προκάλεσε κατ’ αρχάς την αντίδραση του –πάντα έτοιμου να καταγγείλει τη ΝΔ– ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος εξέδωσε ανακοίνωση μιλώντας για «βουλευτή-διπλοθεσίτη», αναφέροντας ότι η περίπτωση του κ. Τσαβδαρίδη «αναδεικνύει τον τρόπο με τον οποίο το κόμμα των δήθεν αντικρατιστών και φιλελεύθερων του κ. Μητσοτάκη αντιλαμβάνεται το Δημόσιο» και καλώντας τον Πρωθυπουργό να παραιτήσει τον βουλευτή του.
Το θέμα όμως δεν είναι τόσο η ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ. Φαίνεται ότι το ζήτημα του κ. Τσαβδαρίδη άπτεται περισσότερο του εκλογοδικείου, καθώς το επίδικο είναι αν υπάρχει ασυμβίβαστο.
Ο ίδιος ο κ. Τσαβδαρίδης έστειλε επιστολή λέγοντας ότι δεν κατέχει οργανική θέση στον Δήμο Βέροιας και ότι δεν υφίσταται κώλυμα εκλογιμότητας. «Για να μη δημιουργούνται σκόπιμες συγχύσεις από αναληθή δημοσιεύματα, δηλώνω ευθέως ότι δεν έχω διορισθεί σε οργανική θέση του Δήμου Βέροιας, ούτε απολαμβάνω προνομίων και δικαιωμάτων που έχουν οι τακτικοί μόνιμοι δημοτικοί υπάλληλοι. Είμαι δικηγόρος του Δήμου με σχέση έμμισθης εντολής. Η εν λόγω σχέση συνιστά σύμβαση παροχής νομικών υπηρεσιών με πάγια αμοιβή και δεν δύναται να συγχέεται ούτε με δημοσιοϋπαλληλική σχέση ούτε με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας. Και τούτο, καθόσον ούτε η δημοσιοϋπαλληλική σχέση ούτε η σύμβαση εργασίας δύνανται να έχουν ως αντικείμενο την ανάθεση έμμισθης εντολής σε δικηγόρο. Συνεπώς δεν υφίσταται στο πρόσωπό μου κώλυμα εκλογιμότητας, καθόσον από καμία διάταξη του Συντάγματος δεν απαγορεύεται η συμμετοχή σε εκλογές και η ανάδειξη ως βουλευτή, δικηγόρου με σχέση έμμισθης εντολής», ανέφερε.
Οντως, ο κ. Τσαβδαρίδης είχε προσληφθεί στον Δήμο Βέροιας με σχέση έμμισθης εντολής όπως αναφέρεται σε σχετικό ΦΕΚ του Ιανουαρίου 2018. Ωστόσο είναι ένα θέμα αν αυτή η σχέση του βουλευτή της ΝΔ με το ευρύτερο Δημόσιο αντίκειται στο άρθρο του 56 του Συντάγματος που περιγράφει τα κωλύματα εκλογιμότητας και σε αυτά μεταξύ άλλων αναφέρονται:
«Εμμισθοι δημόσιοι λειτουργοί και υπάλληλοι, άλλοι υπάλληλοι του Δημοσίου, υπηρετούντες στις ένοπλες δυνάμεις και στα σώματα ασφαλείας, υπάλληλοι οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης ή άλλων νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, αιρετά μονοπρόσωπα όργανα των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, διοικητές, υποδιοικητές ή πρόεδροι διοικητικών συμβουλίων ή διευθύνοντες ή εντεταλμένοι σύμβουλοι νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου ή κρατικών νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου ή δημόσιων επιχειρήσεων ή επιχειρήσεων τη διοίκηση των οποίων ορίζει άμεσα ή έμμεσα το Δημόσιο με διοικητική πράξη ή ως μέτοχος ή επιχειρήσεων των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης δεν μπορούν να ανακηρυχθούν υποψήφιοι ούτε να εκλεγούν βουλευτές, αν δεν παραιτηθούν πριν από την ανακήρυξή τους ως υποψηφίων. Η παραίτηση συντελείται με μόνη τη γραπτή υποβολή της. Αποκλείεται η επάνοδος στην ενεργό υπηρεσία των στρατιωτικών που παραιτούνται. Τα ανώτερα αιρετά μονοπρόσωπα όργανα των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης δεύτερου βαθμού δεν μπορούν να ανακηρυχθούν υποψήφιοι ούτε να εκλεγούν βουλευτές κατά τη διάρκεια της θητείας για την οποία εξελέγησαν, ακόμη και αν παραιτηθούν».
Προφανώς είναι άλλο η έμμισθη εντολή και άλλο η δημοσιοϋπαλληλική σχέση, οπότε μάλλον τη λύση θα δώσει το εκλογοδικείο, ιδίως μάλιστα εφόσον ο πρώτος επιλαχών του ψηφοδελτίου της ΝΔ, Φώτης Κουτσουπιάς, εγείρει ζήτημα.