Ο Γκιρ και ένα πορτρέτο του ηθοποιού Ντζιμόν Χουνσού με χταπόδι, από τον Χερμπ Ριτς (1989), της συλλογής του Ρίτσαρντ Γκιρ | Protagon Creative / Herb Ritts Foundation
Επικαιρότητα

Ο Ρίτσαρντ Γκιρ και η σπάνια φωτογραφική συλλογή του

Συνολικά 156 φωτογραφίες από πρωτοπόρους του 19ου αιώνα, μέχρι μεγάλους καλλιτέχνες της εποχής μας που περικλείουν την ιστορία του μέσου θα βγουν σε διαδικτυακή δημοπρασία από τον οίκο Christie's και υπολογίζεται ότι θα αποφέρουν 2 εκατομμύρια δολάρια
Κική Τριανταφύλλη

Ο Ρίτσαρντ Γκιρ δεν είναι μόνο ένας καταξιωμένος ηθοποιός. Είναι επίσης μανιώδης συλλέκτης φωτογραφιών. Και τώρα πουλάει μια συλλογή με 156 σπάνιες φωτογραφίες του. Οπως ανακοίνωσε ο οίκος Christie’s, φωτογραφίες που ανήκουν στον αμερικανό ηθοποιό θα δημοπρατηθούν από τις 23 Μαρτίου έως τις 7 Απριλίου 2022, κατά τη διάρκεια μιας μεγάλης διαδικτυακής πώλησης, ενώ η συλλογή θα εκτεθεί από 23 έως 27 Μαρτίου στην γκαλερί του οίκου στο Λος Αντζελες και από την 1η μέχρι τις 4 Απριλίου στη Νέα Υόρκη.

Η συλλογή, που εκτιμάται ότι θα αποφέρει τουλάχιστον 2 εκατ. δολάρια, καλύπτει ολόκληρη την ιστορία της φωτογραφίας, περιλαμβάνοντας έργα των πρωτοπόρων του 19ου αιώνα Γκιστάβ Λε Γκρε και Κάρλτον Γουότκινς, και αναγνωρισμένων φωτογράφων των αρχών του 20ού αιώνα, όπως ο Εντουαρντ Γουέστον, η Τίνα Μορότι και ο Αλφρεντ Στίγκλιτζ, μέχρι εικόνες μεγάλων σύγχρονων καλλιτεχνών, όπως οι Ρίτσαρντ Αβεντον, Νταϊάν Αρμπους, Ιρβιν Πεν, Σάλι Μαν, Ρόμπερτ Μάπλθορπ και Χερμπ Ριτς. Πολλά από τα έργα, μάλιστα, αποκτήθηκαν απευθείας από καλλιτέχνες που συγκαταλέγονταν στους στενούς φίλους του χολιγουντιανού σταρ και άλλα από δημοπρασίες.

Eντουαρντ Γουέστον, «Γυμνό (Η Χάρις στην Αμμο)», 1936, (CHRISTIE’S IMAGES LTD. 2022)

Ο Ρίτσαρντ Γκιρ αγαπούσε τη φωτογραφία από τότε που ήταν παιδί και φωτογράφιζε ο ίδιος με την πρώτη του φωτογραφική μηχανή, μια Brownie. Αρχικά τον ενδιέφεραν περισσότερο τα αρνητικά (που δεν υπάρχουν πια), η διαδικασία της εμφάνισης των φιλμ και της εκτύπωσης των εικόνων. Και δοκίμαζε «πολλές διαφορετικές διαδικασίες», εμφανίζοντας και εκτυπώνοντας τις δικές του φωτογραφίες, όπως είπε ο ηθοποιός σε αποκλειστική συνέντευξη που παραχώρησε στον Ντέγκεν Πένερ του Hollywood Reporter, με αφορμή τη δημοπρασία της συλλογής του.

Σάλι Μαν, «Η Τζέσι στον Ανεμο», 1989 (CHRISTIE’S IMAGES LTD. 2022)

Πραγματικό πάθος για τη φωτογραφία απέκτησε, ωστόσο, μετά τη συνάντησή του με τον Χερμπ Ριτς και τη στενή φιλία που αναπτύχθηκε μεταξύ τους. To εμβληματικό ασπρόμαυρο πορτρέτο τού τότε νεαρού ηθοποιού, που έκανε ο Ριτς το 1977 σε ένα βενζινάδικο στην έρημο (και αυτή τη στιγμή βρίσκεται στο Μουσείο Getty στο Λος Αντζελες), βοήθησε να εκτιναχθούν οι καριέρες και των δύο καλλιτεχνών: Από τη μια στιγμή στην άλλη, ο Γκιρ έγινε ο νέος κινηματογραφικός ήρωας και ο Ριτς ο επίσημος πορτρετίστας του Χόλιγουντ.

Ιρβιν Πεν (1917-2009) «Οικογένεια Μπένα, Νέα Γουίνεα», 1970 (CHRISTIE’S IMAGES LTD. 2022)

Η γνωριμία τους, εξάλλου, έγινε αφορμή να κάνει ο ηθοποιός φιλίες και με άλλους φωτογράφους και να αγοράζει δουλειές τους. Αλλωστε, η ανάγκη προβολής της δικής του δουλειάς τον έφερνε συνεχώς σε επαφή με φωτογράφους. Και πριν από 45 χρόνια, λέει στη συνέντευξή του, στο Λος Αντζελες μπορούσες να αγοράσεις έργα πραγματικά απίστευτων φωτογράφων για 100-200 δολάρια. Καθώς, μάλιστα, τα συναισθήματα είναι ένα από τα κύρια εργαλεία της δουλειάς του, ο 72χρονος αμερικανός σταρ επέλεγε φωτογραφίες που προκαλούσαν ένα αίσθημα μυστηρίου ή απεικόνιζαν μια ιστορία μέσα σε ένα κάδρο.

Ωστόσο, ο ίδιος ο Γκιρ δεν θεωρεί τον εαυτό του συλλέκτη: «Απλώς άρχισα να αγοράζω πράγματα που μου άρεσαν και υποθέτω ότι είναι μια συλλογή, αλλά δεν βλέπω τον εαυτό μου σαν συλλέκτη», είπε στην τηλεφωνική συνέντευξή του στον Hollywood Reporter, αποκαλύπτοντας ακόμη ότι ένιωσε μεγάλη συγκίνηση όταν είδε 40 από τις φωτογραφίες του εκτεθειμένες σε μια αίθουσα του οίκου Christie’s στην Νέα Υόρκη: «Ζούσα μαζί τους επί 40 χρόνια και για μένα είναι κάτι πολύ πιο βαθύ από μια απλή εικόνα που βλέπεις σε ένα περιοδικό ή σε ένα βιβλίο», είπε.

Ρόμπερτ Μάπλθορπ (1946-1989) «Τουλίπες», 1984 (CHRISTIE’S IMAGES LTD. 2022)

Και έκλεισε τη συνέντευξή του με «μια υπέροχη ιστορία», που του είπε ο Χερμπ Ριτς για τον διάσημο φωτογράφο Χέλμουτ Νιούτον: «Μιλούσε στον Χερμπ για τη φωτογραφική μηχανή και του είπε: “Ξέρεις, η εικόνα δεν είναι στην κάμερα”. Και μετά έδειξε το κεφάλι του και την καρδιά του και είπε: “Είναι εδώ”».