Η κατασκευή του ανελκυστήρα δεν ήταν μια εύκολη υπόθεση... | Τατιάνα Μπόλαρη/Pool/IntimeNews
Επικαιρότητα

Ο νέος, high tech ανελκυστήρας της Ακρόπολης: τι λύσεις προσφέρει

Συνδυάζει την ταχύτητα και την ασφάλεια ενώ ο χρόνος που απαιτείται για την ανάβαση και την κατάβαση του ορίζεται στα 32 δευτερόλεπτα - Ποιες ήταν οι δυσκολίες στην κατασκευή του και πως επιλέχθηκαν τα υλικά του;
Protagon Team

«Μοναδικό τεχνολογικά εξελιγμένο ανελκυστήρα για ΑμΕΑ παγκοσμίως» χαρακτηρίζει το υπουργείο Πολιτισμού τον νέο ανελκυστήρα που εγκαταστάθηκε στην Ακρόπολη και εγκαινίασε ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης το πρωί της Πέμπτης (εδώ).

Ποιες είναι όμως καινοτομίες του νέου ανελκυστήρα και γιατί ο Πρωθυπουργός έκανε λόγο για «σπουδαία και φωτεινή ημέρα» κατά τη διάρκεια της παράδοσής στο κοινό;

Αρχικά ο συγκεκριμένος ανελκυστήρας έρχεται για να αντιμετωπίσει ένα σημαντικό πρόβλημα: η άνοδος στην Ακρόπολη για χιλιάδες ΑμεΑ ήταν σχεδόν αδύνατη, καθώς ήδη από τις αρχές του 2018, το παλιό αναβατόριο που ήταν ένας εργοταξιακός ανυψωτικός μηχανισμός που εγκαταστάθηκε με αφορμή τους Ολυμπιακούς Αγώνες, είχε φτάσει στα όριά του. Από την άνοιξη του 2019 σχεδόν δεν λειτουργούσε, ενώ τα προβλήματα εντάθηκαν το καλοκαίρι καθώς άτομα με κινητικά προβλήματα από όλο τον κόσμο έφταναν στο μνημείο και δεν μπορούσαν να ανέβουν μέχρι τον Παρθενώνα.

Το εσωτερικό του ανελκυστήρα πλαγιάς για ΑμεΑ στην Ακρόπολη (ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΓτΠ/ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΜΗΤΣΟΣ)

Είναι χαρακτηριστικά ότι αντίστοιχος ανελκυστήρας δεν υπάρχει σε άλλο μνημείο ενώ η κατασκευή του ήταν ένα δύσκολο τεχνικό έργο και είναι ο μοναδικός παγκοσμίως που η μεταβλητή γωνία πλησιάζει την ορθή. Το υπουργείο Πολιτισμού έδωσε τις αναγκαίες προδιαγραφές για την κατασκευή του ανελκυστήρα βάσει της τοπογραφίας της περιοχής και των γεωτεχνικών δεδομένων. Εχει χωρητικότητα 1.300 κιλά ωφέλιμο φορτίο ήτοι δύο αμαξίδια με δύο συνοδούς ή ένα φορείο ασθενοφόρου με έναν συνοδό.

Εξασφαλίζει την εύκολη πρόσβαση απευθείας από το επίπεδο του δρόμου και την ασφαλή ανάβαση/κατάβαση των χρηστών προς και από την Ακρόπολη. Είναι τεχνολογικά ιδιαίτερα εξελιγμένος συνδυάζοντας την ταχύτητα και την ασφάλεια μετακίνησης καθώς επίσης και δικλείδες ασφαλείας κατά τη λειτουργία του σε περίπτωση διακοπής ρεύματος ή άλλου απρόβλεπτου προβλήματος.

Η εξωτερική όψη του ανελκυστήρα

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία ο χρόνος που απαιτείται για την ανάβαση και την κατάβαση του ανελκυστήρα ορίζεται στα 32 δευτερόλεπτα. Αντίστοιχα, με το παλιό αναβατόριο, για να φτάσει ο χρήστης από το επίπεδο του δρόμου (περιπάτου) έως το μνημείο της Ακρόπολης, έπρεπε να ανέβει στο επίπεδο του σημερινού μηχανοστασίου από εξωτερική κλίμακα κάνοντας χρήση αναβατορίου με κάθισμα και έπειτα να χρησιμοποιήσει το παλιό αναβατόριο, η τεχνολογία του οποίου υστερούσε σε δυνατότητα ασφαλούς ανάπτυξης ταχύτητας ανάβασης.

Οι νέες διαδρομές ΑμΕΑ στον βράχο της Ακρόπολης είναι δύο κι έχουν στόχο να καταστήσουν δυνατή την περιήγηση των ΑμεΑ στα μνημεία του αρχαιολογικού χώρου, αφού φτάσουν με τον ανελκυστήρα. Οι διαδρομές αντικατέστησαν τις παλαιές τσιμεντένιες – στην δεκαετία 1960 χρονολογούνται οι πρώτες, οι οποίες επισκευάζονταν συνεχώς έως και το 2010. Είναι συνολικής επιφάνειας 2.500 τ.μ., πλάτους 4μ. και μήκους 500μ ενώ έχει ήδη ολοκληρωθεί η πρώτη φάση του έργου.

Ο διάδρομος που οδηγεί στον ανελκυστήρα

Οι διαμορφώσεις ακολουθούν τα αρχαιολογικά δεδομένα, αποκαθιστώντας τις αρχαίες χαράξεις της οδού των Παναθηναίων. Το έργο της διάστρωσης των διαδρομών αναδεικνύει για πρώτη φορά σε όλο το εύρος της, την οδό των Παναθηναίων. Οι νέες διαδρομές θα συνδέουν τον ανελκυστήρα με την οδό Παναθηναίων μέχρι την περιοχή του παλαιού αρχαιολογικού μουσείου, το έργο αποκατάστασης του οποίου ξεκινά από το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού εντός των επομένων εβδομάδων με χρηματοδότηση από το τρέχον ΕΣΠΑ. Συνεπώς, οι διαδρομές εκτείνονται μπροστά από τα Προπύλαια, τον Παρθενώνα και φτάνουν μέχρι την Νότια Κλιτύ.

Κατά την αξιολόγηση δοκιμαστικών εφαρμογών υλικών επί τόπου από την Επιτροπή Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως, ορισμένα υλικά απορρίφθηκαν λόγω αντοχής και άλλα λόγω εμφάνισης. Επιλέχθηκε ως αισθητικά αποδεκτό το αρχιτεκτονικό σκυρόδεμα με περιεκτικότητα σε τσιμέντο 12%. Το τελικό αποτέλεσμα είναι τεχνητός λίθος, αντίστοιχος με αυτόν που χρησιμοποιείται στα μνημεία κατά τις  αναστηλωτικές εργασίες.