Η επόμενη δεκαετία θα είναι μία περίοδος χάους στην αυτοκινητοβιομηχανία. Οι PSA (Peugeot, Citroën, DS) και FCA (Fiat Chrysler Automobiles) ισχυροποιούν τη θέση της με έναν, μάλλον αναμενόμενο, μεταξύ τους γάμο. Και μάλλον είναι η κίνηση σωτηρίας για την ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία πριν από την αυτοκτονία της.
Η εκτίμηση των αναλυτών είναι πως η συγχώνευση PSA και FCA θα ωφελήσει ιδιαίτερα τους Ιταλούς. Θα αποκτήσουν πρόσβαση σε νεότερες και πιο ευέλικτες τεχνολογίες ενώ αμφότεροι οι νεόνυμφοι θα μπορέσουν κατεβάσουν το κατασκευαστικό τους κόστος. Ναι, η αλήθεια είναι πως έρχονται δύσκολες ημέρες. Ακόμα και για τους πρίγκιπες των αυτοκινητοβιομηχανιών.
Η δήλωση του ισχυρού άνδρα του ομίλου PSA, Κάρλος Ταβάρες, πριν περίπου ένα μήνα, ήταν ενδεικτική του διεθνούς κλίματος που επικρατεί. Ο Ταβάρες, όπως οι περισσότεροι CEO των πολυεθνικών, γνωρίζει το διεθνές τοπίο που επικρατεί. «Η επόμενη δεκαετία θα είναι μία δεκαετία χάους», δήλωσε. Και είναι γνωστό πως δεν μασάει τα λόγια του. Γνωρίζει -όπως επισημαίνουν οι διεθνείς αναλυτές- ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν πολύ σκληρό δρόμο μπροστά τους.
Από τη μια υπάρχει η γενικότερη ύφεση πωλήσεων και από την άλλη η αγχόνη των κατασκευαστών να συνεχίσουν να παράγουν κέρδη. Τα παραπάνω την ίδια στιγμή που οι περιβαλλοντικές πιέσεις αυξάνονται προς τα προϊόντα τους. Η αυτοκινητοβιομηχανία τρώει βαρύ μαστίγιο από τις ντιρεκτίβες.
Οι PSA και FCA είναι αναγκασμένες λοιπόν -όπως γενικότερα η αυτοκινητοβιομηχανία- να επενδύσουν σε ακριβές τεχνολογίες για ακόμα πιο «καθαρά» αυτοκίνητα. Τα εισαγωγικά τα διατηρείτε ή τα αφαιρείτε κατά βούληση. Το θέμα είναι περίπλοκο.
Οι εξελίξεις της τελευταία στιγμής
Οι δύο εταιρείες δεν έχουν ακόμη ανακοινώσει την επίσημη συμφωνία. Θεωρητικά, αυτή θα θα μπορούσε να καταρρεύσει. Ειδικά όσο οι λογιστές θα σκάβουν όλο και πιο βαθιά στα οικονομικά ζητούμενα που προκύπτουν σε τέτοιου είδους γιγαντιαία λεπτομερείς συγχωνεύσεις.
Όμως, ήδη από χθες, Τετάρτη, οι εταιρείες προχωρούσαν γρήγορα προς μια ανακοίνωση. Και συνήθως όταν τέτοιου είδους συμφωνίες φτάνουν να γίνουν πρωτοσέλιδα σε μεγάλα διεθνή Μέσα, όπως οι DW, Reuters, USA Today κλπ, είναι σχεδόν τελειωμένη ιστορία.
Σημαντικό κίνητρο αποτελεί για τους επενδυτές η ετήσια εξοικονόμηση κόστους περίπου 4 δισεκατομμυρίων ευρώ. Το κατασκευαστικό μερίδιο των PSA και Fiat θα μειωθεί σημαντικά
Οι διευθυντές της Exor NV, που είναι η εταιρεία που διαχειρίζεται το χαρτοφυλάκιο της οικογένειας Ανιέλι, η οποία ελέγχει αποτελεσματικά τη Fiat Chrysler, ενέκριναν επίσης την πρόοδο των συνομιλιών. Παρόλα αυτά οι εκπρόσωποι της Fiat Chrysler Automobiles (FCA) και του ομίλου PSA αρνήθηκαν να σχολιάσουν ένα πιο συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.
Πώς θα ωφεληθούν PSA και Fiat;
Ας μείνουμε όμως στα του γάμου. Είναι αυτός που, εφόσον ευδοκιμήσουν οι διαπραγματεύσεις, θα δημιουργήσει τον 4ο πιο ισχυρό αυτοκινητικό όμιλο παγκοσμίως. Αντίστοιχα, δύο εταιρείες μεσαίου βεληνεκούς, όπως τις χαρακτηρίζουν οι αναλυτές, θα μπορέσουν να ενώσουν τις τεχνολογικές τους δυνάμεις απέναντι σε ισχυρότερους αντιπάλους.
Ταυτόχρονα, ισχυροποιείται το portfolio των εταιρειών. Ως γνωστόν, η PSA διαθέτει στην ατζέντα τις Peugeot, Citroën, DS και Opel ενώ η FCA τις Fiat, Jeep, Alfa Romeo, Maserati, Lancia (που ίσως «αναστηθεί») και, φυσικά, την Chrysler. Μαζί ανεβαίνει και η χρηματιστηριακή αξία του ομίλου.
Τομείς όπως η ηλεκτροκίνηση, τα αυτόνομα οχήματα, οι νέες αρχιτεκτονικές των σασί και λοιπές ψηφιακές τεχνολογίες θα μπορέσουν να αναπτυχθούν με μοιρασμένο κοστολόγιο και επομένως με καλύτερη ανταγωνιστικότητα έναντι των πολυάριθμων αντιπάλων των PSA και FCA. Ένα πρόσφατο παράδειγμα είναι η νέα συνεργασία μεταξύ Ford και VW για την ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων.
Για τη Fiat το όφελος είναι τεράστιο. Μετά τις αποτυχημένες διαπραγματεύσεις του Τζον Έλκαν, εγγονού του «πατριάρχη» της ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας, Τζιάνι Ανιέλι, για συμμαχία με τις Nissan-Renault, έχοντας μια Fiat που παλεύει να διασωθεί τα παλιά πλέον Fiat και Panda και έχοντας κάποια SUV αμερικανικών αποχρώσεων που δεν μπορούν να ορθοποδήσουν εμπορικά στην Ευρώπη, η συμμαχία θα είναι φιλί ζωής.
Θυμάστε που κάποιοι έλεγαν πως στο τέλος θα μείνουν ελάχιστες εταιρείες; Ίσως και λιγότερες από τα δάχτυλα των δύο χεριών; Οδεύουμε σταθερά προς αυτήν την κατεύθυνση.
Για να επανέλθουμε, πάντως, στη συμφωνία, λέγεται πως έδρα της νέας επιχειρηματικής γέφυρας θα είναι η Ολλανδία. Και πως ο 61χρονος Πορτογάλος Κάρλος Ταβάρες θα είναι και ο άνθρωπος που θα «οδηγήσει» το γάμο. Οπότε, είναι αντιληπτό ότι οι δηλώσεις του είναι εξαιρετικά καθοριστικές. Μένουμε συντονισμένοι.