Το σώμα είναι παραδομένο στην ακίνητη λήθη του. Τα χέρια είναι στο πλάι, λες και έχασαν τη ζωή τους (λίγο πριν ή λίγο μετά) από τον κορμό που τα στήριζε. Το κεφάλι γερμένο στη μια πλευρά – μοιάζει με μάσκα συμπιεσμένου πόνου. Λίγα μόλις βήματα από τα κύματα που έρχονται και φεύγουν από την παραλία. Η φωτογραφία που φέρει όλα αυτά τα «στοιχεία» είναι ασπρόμαυρη, υποβλητική, γεμάτη σημάνσεις και συμβολισμούς. Ο γνωστός κινέζος καλλιτέχνης και ακτιβιστής, Ai Weiwei αναπαριστά την εικόνα που στοίχειωσε όλη την υφήλιο: εκείνη του μικρού Αϊλάν Κουρντί που βρέθηκε προ μηνών πνιγμένος στην παραλία της Αλικαρνασσού και ο χαμός του σηματοδότησε το εν εξελίξει δράμα των σύρων προσφύγων.
O Ai Weiwei, την περίοδο που βρέθηκε στη Λέσβο για να βιώσει από κοντά στον τόπο του «μαρτυρίου», θέλησε να μπει στην ουσία του οδυνηρού χαμού του Αϊλάν και να γίνει ο… ίδιος το πνιγμένο παιδάκι που κείτεται αβοήθητο στην παραλία.
Σύμφωνα με την αμερικανική εφημερίδα Washington Post, τη φωτογραφία τράβηξε ο φωτογράφος Ρόιτ Τσάουλα για το περιοδικό India Today και εκτέθηκε στην έκθεση India Art Fair.
Ο συνιδρυτής της India Art Fair, Σάντι Ανγκους, εξήγησε στην Washington Post την αισθητική και σημασιολογική προσέγγιση της συγκεκριμένης φωτογραφίας: «Είναι μια εμβληματική φωτογραφία, ανθρώπινη και πολιτική, καθώς εμπλέκει ένας άκρως σημαντικό καλλιτέχνη όπως είναι ο Ai Weiwei. Η εικόνα στοιχειώνει και αντιπροσωπεύει όλη την προσφυγική κρίση και το πόσο αβοήθητοι είναι αυτοί οι άνθρωποι που αναγκάστηκαν να φύγουν από την πατρίδα τους για να βρουν ένα καλύτερο μέλλον».
Ολο αυτό το διάστημα που μαίνεται η προσφυγική κρίση, ο Ai Weiwei παραμένει ενεργός, αποδεικνύοντας πως το ταξίδι του στη Λέσβο δεν ήταν μια πράξη αυτόνομη και ξεκομμένη από τη συνολική θέασή του για τον κόσμο. Την περασμένη Πέμπτη, όπως σημειώνει η βρετανική εφημερίδα Guardian, βρέθηκε ξανά στη Λέσβο, βοήθησε τα σωστικά συνεργεία στον καθημερινό αγώνα που δίνουν με τα κύματα των μεταναστών και ανέβασε σχετικές φωτογραφίες προσφύγων που μόλις έχουν φτάσει στο νησί και φορούν ακόμη τα σωσίβιά τους, στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook με τα hashtags #refugees και #lesvos.
Μια ημέρα πιο πριν είχε ανακοινώσει την απόφασή του να κατεβάσει την έκθεση Raptures στο Faurschou Foundation της Κοπεγχάγης διαμαρτυρόμενος έντονα για την απόφαση της δανέζικης κυβέρνησης και κρατάει τα προσωπικά αντικείμενα αξίας των μεταναστών.
Μιλώντας στον Guardian, ο Ai Weiwei δεν κρύβει την εσωτερική ταραχή του: «Οι στιγμές που έχω βιώσει με τους μετανάστες τους τελευταίους μήνες είναι έντονες. Εχω δει χιλιάδες να έρχονται καθημερινά: παιδιά, μωρά, έγκυες γυναίκες, άλλες μεγαλύτερης ηλικίας, ένα παιδί με ένα χέρι. Δεν έχουν τίποτα πάνω τους, είναι ξυπόλητοι, παγωμένοι, χρειάζεται να διαβούν τους βράχους της παραλίας. Και μετά μαθαίνεις αυτά τα πράγματα στη Δανία και δεν μπορούν να μη σε εξοργίσουν. Το μόνο που μπορώ να κάνω για να διαμαρτυρηθώ είναι να αποσύρω τα έργα μου από αυτή τη χώρα (σ.σ.: Δανία). Είναι πολύ απλό και συμβολικό – δεν μπορώ να συνυπάρξω, δεν μπορώ να σταθώ μπροστά σε αυτούς τους ανθρώπους και να αποδεχθώ αυτές τις πολιτικές. Είναι μια προσωπική και πολύ απλή ενέργεια. Ενας καλλιτέχνης δεν παρατηρεί μόνο τα γεγονότα, αλλά δρα κι εγώ πήρα αυθόρμητα την απόφασή μου».