Αν κάποιος βρεθεί στη Νορβηγία και εκτός από τα εντυπωσιακά φιόρδ και τις υπόλοιπες φυσικές ομορφιές της προσέξει λίγο τους δρόμους, θα διαπιστώσει ότι κυκλοφορούν πολλά, μα πάρα πολλά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Όπως αναφέρει σε δημοσίευμα του του περιοδικό Wired, η Νορβηγία είναι η χώρα με τις περισσότερες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως.
Σύμφωνα με τους ειδικούς και τους παράγοντες της αυτοκινητοβιομηχανίας, η νοοτροπία των Νορβηγών στο συγκεκριμένο ζήτημα και η εικόνα της χώρας στους δρόμους της είναι 10-20 έτη μπροστά από οποιονδήποτε άλλον λαό και οποιαδήποτε άλλη χώρα στον κόσμο. Ενδεικτικό μάλιστα της απόφασης των Νορβηγών να στραφούν στην ηλεκτροκίνηση είναι ότι θέλουν να αναπτύξουν και μια νέα τουριστική βιομηχανία, βασισμένη στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Περιβαλλοντική ευαισθησία
Για δεκαετίες η Νορβηγία στήριζε την οικονομία της στην αξιοποίηση των πλουτοπαραγωγικών πηγών της. Ηταν μια από τις μεγαλύτερες χώρες εξαγωγών πετρελαίου και φυσικού αερίου, δραστηριότητα που συνέβαλε κατά 20% στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (GDP) της. Φυσικά αυτή η δραστηριότητα είχε ιδιαίτερα αρνητική επίπτωση στο περιβάλλον. Οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από την βιομηχανία της χώρας ήταν εξαιρετικά υψηλές.
Από τη δεκαετία του 1990 η Νορβηγία, είτε για λόγους ρεαλισμού είτε ίσως πιθανώς έχοντας και κάποιες τύψεις, αποφάσισε να προωθεί κάθε φιλική στο περιβάλλον ιδέα. Στο πλαίσιο αυτό αγκάλιασε αμέσως τα ηλεκτρικά οχήματα και οι κυβερνήσεις της προσφέρουν κίνητρα ενώ παράλληλα αναπτύσσουν διαφόρων ειδών πολιτικές για την χρήση αυτών των οχημάτων. Προσφέρονται φοροαπαλλαγές για την αγορά ή μακροχρόνια ενοικίαση ηλεκτρικών οχημάτων ενώ οι κάτοχοι ηλεκτρικών οχημάτων έχουν σημαντικές εκπτώσεις σε διόδια, φέρι μπόουτ και θέσεις πάρκινγκ. Οι κάτοχοι ηλεκτρικών οχημάτων εξαιρούνται επίσης από περιορισμούς στην χρήση λωρίδων των δρόμων τόσο μέσα στις αστικές περιοχές όσο και στις εθνικές οδούς. Όλα αυτά έχουν κάνει την Νορβηγία παγκόσμιο παράδεισο της βιομηχανίας ηλεκτρικών οχημάτων.
Ενα στα τρία ηλεκτρικά αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ευρώπη έχουν αγοραστεί στη Νορβηγία. Δεν προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι αυτή την στιγμή στην Νορβηγία το νούμερο ένα αυτοκίνητο στις πωλήσεις είναι ηλεκτρικό και πιο συγκεκριμένα το Tesla Model 3.
Οι υποδομές του οικοτουρισμού
Με τέτοια διείσδυση στα ηλεκτρικά οχήματα η Νορβηγία έπρεπε να οργανώσει γρήγορα τις αντίστοιχες υποδομές. Ετσι, κατά μήκος των κυριότερων οδικών δικτύων της χώρας ξεπηδούν συνεχώς σταθμοί φόρτισης των ηλεκτρικών οχημάτων. Οι ιδιωτικές εταιρείες που έχουν αναλάβει το έργο αυτό προσπαθούν να τοποθετήσουν στους δρόμους ένα σταθμό φόρτισης ανά 50 χλμ. Προτεραιότητα τους είναι να τοποθετήσουν σταθμούς φόρτισης στα οδικά δίκτυα των περιοχών που αποτελούν χειμερινούς ή θερινούς τουριστικούς προορισμούς. Εκτός από τους δρόμους, σταθμοί φόρτισης δημιουργούνται συνεχώς σε μικρότερα και μεγαλύτερα ξενοδοχεία, ακόμη και σε κατοικίες AirBnb!
Η Νορβηγία θέλει με αυτό τον τρόπο να προωθήσει το σχέδιο της για ανάπτυξη ενός νέου είδους οικοτουρισμού ο οποίος θα περιλαμβάνει την περιήγηση και απόλαυση του φυσικού περιβάλλοντος με οχήματα που είναι φιλικά σε αυτό. Για αυτό τον σκοπό έχει δώσει κίνητρα στις εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων για να αποκτήσουν ηλεκτρικά οχήματα και παράλληλα διευκολύνει τους τουρίστες στην χρήση των σταθμών φόρτισης αναπτύσσοντας μια απλή σχετική εφαρμογή για τα κινητά τηλέφωνα.
Οι αρνητικές πλευρές
Η προσπάθεια ταχείας μετεξέλιξης της σε μια χώρα χρήσης ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχει προκαλέσει και κάποιες παρενέργειες. Οι σημαντικές εκπτώσεις στις τιμές μεταφοράς των ηλεκτρικών οχημάτων με τα φέρι μπόουτ έχουν πλήξει τους ιδιοκτήτες των φέρι οι οποίοι διαμαρτύρονται. Οι φοροαπαλλαγές στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχουν δημιουργήσει μια γκρίζα ζώνη την οποία εκμεταλλεύονται κάποιοι επιτήδειοι οι οποίοι αγοράζουν φτηνά ένα ηλεκτρικό όχημα στην Νορβηγία και το μεταπωλούν στην συνέχεια σε υψηλότερη τιμή σε κάποια άλλη ευρωπαϊκή χώρα. Επίσης το δικαίωμα των ηλεκτρικών οχημάτων να κινούνται ελεύθερα στις λωρίδες των λεωφορείων προκαλεί καθυστερήσεις στα δρομολόγια και γενικά στον τρόπο λειτουργίας των δημόσιων μέσων μεταφοράς. Τέλος, το δωρεάν πάρκινγκ μειώνει τα έσοδα των δήμων οι οποίοι επίσης διαμαρτύρονται.
Η κυβέρνηση της Νορβηγίας προσπαθεί τώρα να ισορροπήσει την κατάσταση παίρνοντας νέες αποφάσεις που θα καλύπτουν κάποιες από τις απαιτήσεις όσων διαμαρτύρονται αλλά ο κεντρικός στόχος παραμένει ο ίδιος: να αποφασίζει κάποιος να ταξιδέψει σε όλη την χώρα και να απολαύσει τις φυσικές ομορφιές της με ηλεκτρικό αυτοκίνητο.