Πώς εγκαταλείπεις το παιδί σου; Το δημιούργημά σου; Δύο εβδομάδες μετά την αιφνιδιαστική ανακοίνωση του Νίκου Δρανδάκη, ιδρυτή της καινοτομίας Taxibeat που άλλαξε τις μεταφορές στην Ελλάδα και όχι μόνο, ότι αποχωρεί από την εταιρεία που ο ίδιος δημιούργησε πριν από μια δεκαετία, ο επιχειρηματίας δίνει κάποιες απαντήσεις.
Σε συνέντευξή του στον Κώστα Τσαούση και στο «Βήμα της Κυριακής», ο κ. Δρανδάκης δεν αρνείται την πικρία για τον έλεγχο που πλέον δεν ασκούσε ο ίδιος στην εταιρεία του —που στο μεταξύ είχε μετονομαστεί σε Beat και είχε εξαγοραστεί από τους Γερμανούς Daimler Mobility Group.
Μάλιστα «Το Βήμα της Κυριακής» περιγράφει την αποχώρηση του κ. Δρανδάκη κάπως άκομψη. Γράφει συγκεκριμένα ο Κώστας Τσαούσης:
Η ανακοίνωση που δόθηκε στη δημοσιότητα έγραφε: «Ο Νίκος Δρανδάκης, διευθύνων σύμβουλος της Beat, και η διοίκηση του ομίλου Free Now, μητρικής εταιρείας της Beat, αποφάσισαν να ολοκληρώσουν την επιτυχημένη συνεργασία τους». Την ίδια κιόλας ημέρα ο Νίκος Δρανδάκης, ο επίμονος startuper που πέτυχε μέσα σε λιγότερο από μία δεκαετία η ιδέα του σε ένα διαμέρισμα στο κέντρο της Αθήνας να γίνει μια (δωρεάν) εφαρμογή που να εξυπηρετεί 15 εκατομμύρια επιβάτες σε έξι χώρες (οι πέντε εξ αυτών στη Λατινική Αμερική) αλλά και η αιτία για να έρθουν στην Ελλάδα οι Γερμανοί της κοινοπραξίας BMW Group και Daimler για τις αστικές μεταφορές, δεν βρισκόταν στο γραφείο του. Αλλά γιατί – και, κυρίως, με αυτόν τον τρόπο – «ολοκληρώθηκε» μια «επιτυχημένη συνεργασία»;
«Οταν η εταιρεία εξαγοράστηκε, αποτελούσε το περίπου 25% των συνολικών εσόδων του Daimler Mobility Group. Στις αρχές της εφετινής χρονιάς η Beat έφερνε στο Group περισσότερο του 55% των συνολικών του εσόδων».
Από τη μια μεριά, νούμερα και ποσοστά που βγάζουν μάτι και, από την άλλη, περιορισμοί και μια πικρή γεύση: «Ηξερα ότι η εταιρεία ανήκει σε άλλους και ότι ανά πάσα στιγμή η στρατηγική ατζέντα μπορεί να αλλάξει, ανεξάρτητα από τα δικά μας αποτελέσματα».
Ποια ήταν η εμπειρία σας δουλεύοντας με μια πολυεθνική ως μάνατζερ;
«Η εμπειρία μου γενικά ήταν καλή. Ακόμα και μετά την εξαγορά της εταιρείας δεν είδα ποτέ τον εαυτό μου ως μάνατζερ (νομίζω ποτέ δεν θα συμβεί αυτό), αλλά περισσότερο συνέχιζα να διοικώ την εταιρεία ως επιχει-ρηματίας-ηγέτης που διοικεί μια αυτόνομη ομάδα, με όραμα για το μέλλον. Είχα το ελεύθερο από τους μετόχους να συνεχίσω να οδηγώ την εταιρεία με βάση το όραμά μου, αλλά από την άλλη πιστεύω ότι όλοι μας στην εταιρεία δημιουργήσαμε αυτή την ευκαιρία για τον εαυτό μας. Εννοώ ότι το γεγονός πως φέρναμε πολύ ισχυρά αποτελέσματα σαν ομάδα ήταν αρκετό για τους γερμανούς μετόχους να μας δίνουν τον χώρο και την αυτονομία που χρειαζόμασταν. Από την άλλη, είχαμε περιορισμούς, όπως γεωγραφικούς (στόχευση μόνο στη Λατινική Αμερική), πηγών χρηματοδότησης και άλλους. Κυρίως όμως, ήξερα ότι η εταιρεία ανήκει σε άλλους και ανά πάσα στιγμή η στρατηγική ατζέντα μπορεί να αλλάξει, ανεξάρτητα από τα δικά μας αποτελέσματα».
Είχατε σκεφθεί ποτέ την αποχώρησή σας; Πόσο δύσκολο είναι να αποχωρίζεται κανείς το δημιούργημά του.
«Ναι, αυτό ήταν πάντα στο μυαλό μου. Οταν δεν έχεις τον απόλυτο έλεγχο της εταιρείας σου, τότε πρέπει να είσαι πάντα προετοιμασμένος για απροσδόκητες αλλαγές από αυτούς που έχουν τον έλεγχο. Μου αρέσει να είμαι πραγματιστής. Ωστόσο θέλω λίγες εβδομάδες ακόμα για να καταλάβω πόσο δύσκολη είναι η αποχώρηση. Τώρα τα πράγματα είναι ακόμη “ζεστά”».
Το επόμενο ή τα επόμενα βήματά σας…
«Θέλω να επενδύσω λίγο χρόνο για να επαναφέρω την ισορροπία στη ζωή μου ύστερα από 10 χρόνια πολύ σκληρής δουλειάς, να έρθω λίγο πιο κοντά με ανθρώπους δικούς μου, να ξοδέψω λίγο περισσότερο χρόνο με τον γιο μου.Ταυτόχρονα θα ήθελα να επενδύσω μέρος όσων κέρδισα, χρήματα και εμπειρίες, σε φιλόδοξους Ελληνες που θέλουν να ξεκινήσουν (ή έχουν ξεκινήσει) κάτι δικό τους. Πιστεύω ότι χρωστώ το να αρχίσω να δίνω πίσω στην Ελλάδα, επενδύοντας όμως μόνο σε πολύ ικανούς, πολύ φιλόδοξους Ελληνες. Υστερα από αυτό το μεταβατικό διάστημα, θα επανέλθω πιθανότατα με κάτι νέο δικό μου – ήμουν πάντα επιχειρηματίας έτσι κι αλλιώς. Στόχος μου είναι να χτίσω κάτι μεγαλύτερο από το Taxibeat, σε πολύ συντομότερο χρόνο».