Η Ελλάδα είναι παράξενη χώρα, είναι η χώρα στην οποία συμβαίνουν απίστευτες εκπλήξεις. Εκεί που σερνόμαστε με τα κανάλια, τον Πολάκη, τον υιό και τον πατέρα Καλογρίτσα (και το δάνειό τους), τον Ιβάν Σαββίδη, την κόντρα Μαρινάκη – Αλαφούζου και όλη αυτή την κατάσταση, που αντικατοπτρίζεται μίζερα στο επίγειο τηλεοπτικό πρόγραμμα για όσο αυτό κρατήσει, ξαφνικά σκάει τρέιλερ που διαφημίζει το νέο σίριαλ με τίτλο «The Young Pope» («Ο Νέος Πάπας» ή, καλύτερα «Ο Νεαρός Πάπας») του Νο1 ιταλού σκηνοθέτη, Πάολο Σορεντίνο.
Το σίριαλ, με πρωταγωνιστές τον Τζουντ Λο και την Νταϊάν Κίτον αποτελείται από 10 επεισόδια και θα αρχίσει να προβάλλεται στην Ελλάδα από τον ΟΤΕ TV στις 28 Οκτωβρίου. Θα έχουν προηγηθεί οι πρεμιέρες στην Ιταλία (21/10), τη Γαλλία (24/10) και τη Βρετανία (27/10). Οι ΗΠΑ, ακολουθούν τον… Ιανουάριο. Πώς γίνεται αυτό, μου φαίνεται ανεξήγητο. Αλλά το δέχομαι. Πάμε στο σίριαλ τώρα, διότι είναι πολύ ενδιαφέρον.
Γυρίστηκε μέσα στο 2016 και έχει ως κεντρικό ήρωα ένα φανταστικό πρόσωπο: τον πρώτο αμερικανό ποντίφικα στην ιστορία του Βατικανού, τον Πάπα Πίο 13ο, κατά κόσμον Λένι Μπελάρντο. Αυτόν τον ρόλο υποδύεται ο Τζουντ Λο. Ο νέος και ωραίος αυτός πάπας, είναι μάλλον αντισυμβατικός. Καπνίζει, προσεύχεται υποβρυχίως μέσα σε τιρκουάζ πισίνα, έχει νεύρα, αφαιρείται, σνομπάρει, πίνει κόκα κόλα Zero με γεύση κεράσι για πρωϊνό και γενικά έχει διάφορα ζητήματα. Είναι ας πούμε εκκεντρικός.
Η Νταϊάν Κίτον, ως η καλόγρια που τον μεγάλωσε και που τον βοήθησε να φτάσει στην κορυφή της ιεραρχίας, προσπαθεί να τον συνετίσει. Το αν τα καταφέρνει δεν το ξέρει κανείς. « Ο Νέος Πάπας» ή «The Υoung Pope» προβλήθηκε στο φεστιβάλ κινηματογράφου της Βενετίας εκτός διαγωνιστικού τμήματος. Το κοινό παρακολούθησε εκεί δύο επεισόδια.
Πρόκειται για το ακριβότερο ιταλικό σίριαλ όλων των εποχών – κόστισε 45 εκατ. δολάρια. Και ενώ μέχρι σήμερα έχουν προβληθεί περίπου 50 τηλεοπτικές σειρές στη χώρα, με ήρωα τον ποντίφικα, αυτό είναι το πρώτο απ΄όλα που τον δείχνει προβληματικό, δύστροπο και αντιφατικό. Σύμφωνα με τους κριτικούς, «Ο Νέος Πάπας» αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα του «νέου κύματος» στις ιταλικές τηλεοπτικές σειρές, με τα ενδιαφέροντα σενάρια, τα καλογυρισμένα πλάνα, τις μεγάλες σκηνοθετικές υπογραφές. Το «νέο κύμα» σπάει την παράδοση των φτηνιάρικων σίριαλ-σαπουνόπερα και ακολουθεί το αμερικανικό στιλ, με τις σειρές π.χ. του HBO που είναι πολύ υψηλής καλλιτεχνικής ποιότητας. Σας θυμίζω τους «Sopranos», το «Μad Men», το «Breaking Bad» ή ακόμα και το «House of Cards».
Ο Σορεντίνο, είναι ένας σπουδαίος κινηματογραφικός σκηνοθέτης. Τον παρακολουθώ από το 2008. Εκείνη τη χρονιά προβλήθηκε το καταπληκτικό πολιτικό θρίλερ «Il Divo – Η συναρπαστική ζωή του Τζούλιο Αντρεότι», με τον εντυπωσιακό Τόνι Σερβίλο στον ρόλο του ιταλού διεφθαρμένου πολιτικού. Ακολούθησε η συνεργασία του Σορεντίνο με τον Σον Πεν στη σουρεάλ κωμωδία «Εκεί που χτυπάει η καρδιά μου» (2011). Μετά ήρθε «Η τέλεια ομορφιά» (2013) πάλι με τον Τόνι Σερβίλο – αυτή η ταινία είναι ένα αριστούργημα! Ως απλός θεατής το λέω, δεν είμαι ούτε κριτικός ούτε τίποτα τέτοιο, απλώς μου αρέσει το σινεμά και πηγαίνω πολύ συχνά. Και το 2015 προβλήθηκε η «Νιότη», με τον Μάικλ Κέιν, τον Χάρβεϊ Καϊτέλ και τη Τζέιν Φόντα. Αυτή είναι η αγαπημένη μου ταινία του Σορεντίνο.
Τώρα ο πολυβραβευμένος κινηματογραφιστής, που έχει ήδη στην κατοχή του και ένα Οσκαρ Καλύτερης Ξένης Ταινίας για την «Τέλεια ομορφιά» φαίνεται να είναι κάπως επηρεασμένος από την κωμωδία του Νάνι Μορέτι «Εχουμε πάπα» (2011) με τον Μισέλ Πικολί. Ωστόσο όπως λένε εκείνοι που βρέθηκαν στην προβολή της Βενετίας το στιλ «Σορεντίνο» παραμένει το ίδιο: ποιητικές εικόνες, ηλεκτρονική μουσική, σουρεάλ σκηνές, παράξενη ατμόσφαιρα, μυστήριο, θαύμα, αγωνία και ίντριγκα.
Ο δε Τζουντ Λο, όπως λένε είναι πραγματικά εντυπωσιακός: απόμακρος, σνομπ, μπερδεμένος, ωραίος, ματαιόδοξος – τον συγκρίνουν με τον ρόλο του Ντίκι Γκρίνλιφ που υποδύθηκε στον «Ταλαντούχο κύριο Ρίλπεϊ» (1999).
Οσο για το Βατικανό, ο τρόπος που το αποδίδει ο Πάολο Σορεντίνο με τις ποιητικές εικόνες του, παραπέμπει στην αγαπημένη του περιγραφή για τη Ρώμη, η οποία ανήκει στον Μέγα Ναπολέοντα: «Είναι υπέροχη και αξιολύπητη. Με ένα βήμα διαφορά από τη μία κατάσταση στην άλλη».
Με λίγα λόγια, ο Πάολο Σορεντίνο
Γεννήθηκε το 1970 στη Νάπολη και δεν σπούδασε ποτέ κινηματογράφο. «Γι’ αυτόν το λόγο αισθανόμουν από την αρχή ότι έπρεπε πάντα να δείχνω σαν να ξέρω τι θέλω. Αν φαινόμουν αβέβαιος ή ανασφαλής, θα με έσερναν διάφοροι από τ’ αρχ…δια, και θα μου έλεγαν “έλα να σου δείξω τι να κάνεις”. Αυτό τελικά το απέφυγα. Και με τον καιρό έμαθα πραγματικά τι θέλω να κάνω».
Ένα άλλο χαρακτηριστικό του είναι πως σε όλα τα σενάριά του, υπάρχουν πάντα και οι νότες της μουσικής, στο ίδιο χαρτί με τα κείμενα και τους διαλόγους. «Όταν γράφω το κείμενο θέλω να ακούω τη μουσική της κάθε σκηνής. Μου είναι αδύνατο αλλιώς να φανταστώ τη σκηνή».
Επίσης, δεν βλέπει ποτέ τις σκηνές που γύρισε μέσα στη μέρα, ούτε και τις επαναλαμβάνει. «Δεν έχει νόημα να κάνω κάτι τέτοιο. Θα αγχωθώ, θα τρελαθώ, θα θέλω να τα αλλάξω όλα, θα πετάγομαι στον ύπνο μου, δεν θα μπορώ να δουλέψω την επόμενη μέρα. Οι αδελφοί Κοέν, που τους θαυμάζω, μου είχαν δώσει κάποια στιγμή μία μεγάλη συμβουλή. Μου είπαν πως “η ταινία είναι σαν αθλητικός αγώνας. Εχεις τόσα λεφτά, τόσες μέρες, και το γύρισμα πρέπει να γίνει ορισμένες μέρες και συγκεκριμένες ώρες. Δεν μπορείς να εξαπατήσεις, δεν μπορείς να έχεις περισσότερο χρόνο”. Αυτός είναι ένας σπουδαίος κανόνας. Ετσι όταν τελικά βλέπω όλο το υλικό που γύρισα μαζί, μήνες μετά, είναι για μένα μεγάλη στιγμή».
Ο Πάολο Σορεντίνο έζησε ένα μεγάλο προσωπικό δράμα όταν ήταν 16 ετών. Και οι δύο του γονείς, σκοτώθηκαν από βλάβη στο σύστημα θέρμανσης του οικογενειακού εξοχικού σπιτιού τους. «Εμένα με έσωσε ο Ντιέγκο Μαραντόνα, εκείνο το Σαββατοκύριακο. Πάντα ακολουθούσα τους γονείς μου στο εξοχικό μας. Εκείνη τη φορά όμως δεν είχα πάει γιατί ήθελα να δω στο γήπεδο τον Μαραντόνα».
Πρώτος διεθνής σταρ με τον οποίο συνεργάστηκε στο σινεμά ο Σορεντίνο, υπήρξε ο Σον Πεν. «Είχα τρομερό άγχος και φοβόμουν. Εκείνος το κατάλαβε και προτού αρχίσουμε να δουλεύουμε μου εξήγησε το “κόνσεπτ”. Μου είπε: “Σε εμπιστεύομαι. Είδα το σενάριο, είδα την προηγούμενη ταινία σου (σ.σ. “Il divo”), έχουμε κάνει συζητήσεις και σε εμπιστεύομαι. Οπότε, ό,τι κι αν έχεις ακούσει για μένα, σου το λέω να το ξέρεις πως εφόσον σε εμπιστεύομαι δεν θα έχουμε κανένα πρόβλημα”».
Για τους μεγάλους σκηνοθέτες και για τους σπουδαίους ηθοποιούς ο Πάολο Σορεντίνο λέει ότι έχουν κάτι που τους ξεχωρίζει από όλους τους άλλους: «Παρατηρούν προσεκτικά την πραγματικότητα».
Οσο για τα social media η απάντησή του είναι κοφτή «Δεν τα χρησιμοποιώ. Είμαι σοβαρός άνθρωπος.
[Δείτε το απόσπασμα από το πολλά υποσχόμενο σίριαλ του ιταλού σκηνοθέτη Πάολο Σορεντίνο με τίτλο «The Young Pope» και με πρωταγωνιστή τον Τζουντ Λο]