Πριν από τρεις ημέρες οι τιμές του αργού πετρελαίου κατέγραψαν πτώση 3% και κινήθηκαν προς τα 30 δολάρια το βαρέλι. Πρόκειται για επίπεδα τιμών που έχουν να καταγραφούν πάνω από μια δεκαετία.
Πώς γίνεται λοιπόν αυτή η μείωση να μην φτάσει στην Ελλάδα και στους καταναλωτές;
Οι τιμές έχουν υποχωρήσει κατά περίπου 20% από τις αρχές του έτους, λόγω της πλεονάζουσας προσφοράς, της επιβράδυνσης της κινεζικής οικονομίας και της αναταραχής στις κινεζικές χρηματιστηριακές αγορές καθώς και λόγω του ισχυρού δολαρίου, που καθιστά την αγορά πετρελαίου πιο ακριβή για χώρες που χρησιμοποιούν άλλο νόμισμα.
Τα προθεσμιακά συμβόλαια για το πετρέλαιο μπρεντ κατέγραψαν νωρίτερα πτώση άνω του 3% στα 30,43 δολάρια το βαρέλι, σε επίπεδα που έχουν να σημειωθούν από τον Απρίλιο του 2004, πριν επιστρέψει στα 30,69 δολάρια στις 09:44 ώρα Ελλάδας.
Το αμερικανικό αργό υποχώρησε νωρίτερα στα 30,41 δολάρια το βαρέλι, σε επίπεδο που έχει να καταγραφεί από τον Δεκέμβριο του 2003, πριν επιστρέψει στα 30,59 δολάρια το βαρέλι.
Χρηματιστές και αναλυτές είπαν ότι η υπερβάλλουσα προσφορά και η επιβράδυνση της οικονομίας της Κίνας είναι οι βασικοί λόγοι για τη βουτιά της τιμής του πετρελαίου, που έχει υποχωρήσει περισσότερο από 70% από τα μέσα του 2014. Επίσης αρχίζουν να υποδεικνύουν και το δολάριο ως έναν από τους αρνητικούς παράγοντες για την τιμή του αργού.
Μπορεί η συγκυρία να είναι θετική, όμως η Ελλάδα παραμένει σταθερά εκτός των μειώσεων. Σε αυτό το θέμα αναφέρθηκε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (Π.Ο.Π.Ε.Κ.), με επιστολή της στον υπουργό Οικονομίας Γιώργο Σταθάκη και τον γ.γ. Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Αντώνη Παπαδεράκη.
Επισημαίνει ότι ενώ η τιμή του αργού πετρελαίου διεθνώς βρίσκεται σε πτώση, η τελική τιμή των καυσίμων δεν ακολουθεί αντίστοιχη πορεία κάτι που αποτελεί το μόνιμο ερώτημα χιλιάδων καταναλωτών.
Μέσα από μια σειρά ερωτημάτων που θέτουν υπαινίσσονται τη μη ορθή λειτουργία του ανταγωνισμού και ταυτόχρονα, όπως υπογραμμίζουν, αν και το μπρεντ από το καλοκαίρι του 2014 έχει πέσει κατά 70%, εντούτοις η μείωση αυτή δεν έχει μεταφερθεί στην τιμή λιανικής πώλησης της βενζίνης.
Και με τα τελευταία μάλιστα επίσημα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων προκύπτει ότι το αργό πετρέλαιο από τις 20 Ιουνίου του 2014 μέχρι και τις 8 Ιανουαρίου έχει πέσει κατά 70%, ενώ η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης βενζίνης μειώθηκε μόλις κατά 19%. Η αμόλυβδη είναι στα 1,371 ευρώ το λίτρο και το αργό πετρέλαιο στα 33,55 δολάρια το βαρέλι ή στα 30,71 ευρώ το βαρέλι.
Είναι καιρός, τονίζεται στην ίδια ανακοίνωση, το εποπτεύον υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, καθώς και η Επιτροπή Ανταγωνισμού, που έχουν την ευθύνη για την εύρυθμη λειτουργία της Αγοράς Πετρελαιοειδών στα πλαίσια των αρχών του Ελεύθερου Ανταγωνισμού, να εξηγήσουν και να απαντήσουν στα παρακάτω ερωτήματα:
Από τον Ιούλιο του 2014 μέχρι σήμερα οι τιμές του αργού πετρελαίου (BRENT), μειώθηκαν περισσότερο από 70%, αλλά δεν είχαμε ανάλογη μείωση στις προ φόρων διυλιστηριακές τιμές. Γιατί;
- Ποιος είναι ο βαθμός ανταγωνισμού στην διαμόρφωση των τιμών σε όλα τα στάδια διάθεσης των πετρελαιοειδών προϊόντων;
- Με ποια αντικειμενικά κριτήρια (π.χ. εκπτώσεις κλίμακας), χορηγούνται -αν χορηγούνται – σχετικές εκπτώσεις προς τους Πρατηριούχους;
- Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η υλοποίηση των μέτρων για την ενίσχυση του ανταγωνισμού, που έχει προτείνει η Επιτροπή Ανταγωνισμού;
- Πώς ασκείται η εποπτεία της Αγοράς Πετρελαιοειδών για περιπτώσεις αντιανταγωνιστικών πρακτικών και αθέμιτου ανταγωνισμού, από επιχειρήσεις εμπορίας πετρελαιοειδών προϊόντων (π.χ. με τον καθορισμό των τιμών στο πλαίσιο συμπράξεων ή με την συγκέντρωση και την κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης τους στην αγορά), σε βάρος των καταναλωτών, ζημιώνοντας παράλληλα και όλες τις επιχειρήσεις που σέβονται τους σχετικούς κανόνες.