Ερευνα που επικαλείται ο ιστότοπος Axios δείχνει ότι οι μεγαλύτεροι σε ηλικία Αμερικανοί που συμβαίνει να είναι και πιο συντηρητικοί στο φρόνημα προτιμούν το Facebook και «αλληλοεπιδρούν» μέσω αυτού, ενώ οι μικρότερης ηλικίας, αλλά και οι νεαροί, για αυτήν τη δουλειά –της «αλληλεπίδρασης»– χρησιμοποιούν το Instagram. Οι δεύτεροι είναι, βέβαια, πολέμιοι του Τραμπ και όσων αντιπροσωπεύει.
Είναι προφανέστατο ότι η έρευνα και το δημοσίευμα που την ακολούθησε σχετίζονται με την προεκλογική περίοδο των ΗΠΑ. Ακόμη πιο προφανές είναι ότι ο μόνος που δεν χάνει από αυτόν τον ιδιότυπο χρωματισμό των social media στις ΗΠΑ είναι ο ιδιοκτήτης και των δυο τους, ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ.
Ως προς την έρευνα τώρα, πρόκειται ίσως για απλοποίηση των καταστάσεων ακόμη και πέραν του σημείου που κάποτε οριζόταν ως «περιγραφή σε αδρές γραμμές». Επειδή ορισμένες ουσιώδεις «λεπτομέρειες» που ενώνουν και κάθε άλλο παρά χωρίζουν τους χρήστες αυτών των δύο κοινωνικών μέσων μάλλον χάνονται μέσα στον ευκαιριακό μανιχαϊσμό – αλλά αυτό, ο κοινός τόπος τους, ίσως γίνει αντικείμενο κάποιας άλλης έρευνας ύστερα από την εκλογή προέδρου στην Αμερική.
Ας πούμε λοιπόν ότι το Facebook χρησιμοποιείται από τους παππούδες και από τους γονείς και το Instagram από τα εγγόνια και από τα παιδιά τους. Είναι όντως μεγάλη η απλοποίηση, αλλά συγχρόνως καθρεφτίζει και ένα μέρος της σημερινής πραγματικότητας των ΗΠΑ.
Ο Axios εξηγεί την κατάσταση με βάση τα δεδομένα που παρέχονται από την πλατφόρμα CrowdTangle η οποία επιδίδεται σε μετρήσεις της επιτυχίας των αναρτήσεων. (Στους πελάτες της CrowdTangle συγκαταλέγονται οι σημαντικότεροι ιστότοποι του κόσμου, λέει η Corriere della Sera. Εμείς να προσθέσουμε ότι και αυτή η πλατφόρμα ανήκει στην εταιρεία Facebook, δηλαδή στον Ζάκερμπεργκ.)
Το Facebook είναι το ηχείο των συντηρητικών μέσων, ενώ το Instagram εκφράζει τις τάσεις μιας μικρής σε ηλικία αλλά προοδευτικότερης γενιάς. Τα δύο ζητήματα που η αμερικανική «Αριστερά» επιλέγει ως μείζονα για πολιτική (κομματική) αντιπαράθεση σήμερα, το κίνημα των μαύρων Black Lives Matter και την αστυνομική βία αφ’ ενός και την κλιματική αλλαγή αφ’ ετέρου, φαίνεται ότι έχουν πολύ μεγαλύτερη πέραση μέσω του Instagram.
Τι δείχνουν οι αριθμοί
Οι «αλληλεπιδράσεις» στα δύο social media και όσον αφορά τα προαναφερθέντα κεντρικά πολιτικά ζητήματα για τις ΗΠΑ έχουν ως εξής: Η κλιματική αλλαγή συγκεντρώνει 20,3 εκατομμύρια «αλληλεπιδράσεις» στο Instagram και μόλις 6,9 εκατομμύρια στο Facebook, το κίνημα των μαύρων Black Lives Matter 14,9 εκατομμύρια και 10,9 εκατομμύρια αντιστοίχως, το σύνθημα του Τραμπ «Make America Great Again» 2,3 εκατομμύρια και 4,8 εκατομμύρια αντιστοίχως.
Στο Instagram ο λογαριασμός Shade Room, ο οποίος συνηθίζει να εκπέμπει μηνύματα κατά του προέδρου Τραμπ, δημιούργησε 276 εκατομμύρια «αλληλεπιδράσεις» τον τελευταίο μήνα, που είναι μέγεθος τεραπλάσιο σε σχέση με τις «αλληλεπιδράσεις» που προκάλεσε το φιλοτραμπικό Μέσο Fox News στο Facebook. Επίσης στο Instagram, ο λογαριασμός Feminist έχει δημιουργήσει 46% περισσότερες «αλληλεπιδράσεις» από ό,τι το Fox News στο Facebook.
Αντιθέτως, στο Facebook το σύνθημα του τραμπισμού «Make America Great Again», όπως είδαμε, πολυχρησιμοποιείται. Και εκεί είναι που «ακολουθούνται» περισσότερο τα φιλοτραμπικά Μέσα και οι συντηρητικοί σχολιαστές από τους χρήστες. Από την άλλη πλευρά, η εκστρατεία των Δημοκρατικών για «Εγγραφή στην ψηφοφορία», μία καμπάνια που αποσκοπεί στην ενθάρρυνση των μειονοτήτων να προσέλθουν στις κάλπες της 3ης Νοεμβρίου, γνωρίζει πιένες στο Instagram, όπως και οι αντιτραμπικές αναρτήσεις.
Ως συμπέρασμα όλων των παραπάνω μπορεί να εξαχθεί τούτο: οι συγκρίσεις των «αλληλεπιδράσεων» που προκαλούν οι αντιτραμπικές και οι φιλοτραμπικές αναρτήσεις στα δύο κοινωνικά μέσα δείχνουν ότι ο Μπάιντεν είναι κατά πολύ δημοφιλέστερος του Τραμπ, αυτήν τη στιγμή τουλάχιστον.