Η επιτυχία μίας νεφυούς επιχείρησης όπως είναι η Τaxibeat, μπορεί να είναι αδιαμφισβήτητη τόσο από επιχειρηματικής άποψης -με την πλέον επιτυχημένη ελληνική start up να εξαγοράζεται τον περασμένο Φεβρουάριο από την mytaxi, θυγατρική του Όμιλου Daimler- όσο και από πλευράς προσφερόμενων υπηρεσιών -καθώς οι πελάτες της σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη ξεπερνούν το μισό εκατομμύριο- η ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών όμως έχει διαφορετική άποψη.
Στο όνομα της προστασίας της αγοράς επιβατικών μεταφορών από φαινόμενα τύπου Uber (εταιρεία που ήδη έχασε την άδειά της στο Λονδίνο) οι συνεργάτες του Χρήστου Σπίρτζη ετοίμασαν νομοθετική ρύθμιση με την οποία ουσιαστικά καταργούνται όλες οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες μίσθωσης ταξί, καθώς όπως προκύπτει, υποχρεώνονται να μετατραπούν σε εταιρείες παροχής μεταφορικού έργου (αντί απλού διαμεσολαβητή).
Μεταξύ άλλων, στο νομοσχέδιο προβλέπεται ως απαραίτητη η σύναψη τριετούς διάρκειας σύμβασης μεταξύ των εταιρειών που παρέχουν μεταφορικό έργο μέσω διαδικτυακών εφαρμογών και των αυτοκινητιστών ταξί, κάτι που αλλάζει στην πράξη το μοντέλο λειτουργίας τους.
Ήδη ο ιδρυτής της ηλεκτρονικής εφαρμογής Beat, πρώην Taxibeat, Νίκος Δρανδάκης, έχει κάνει γνωστή την πρόθεση της εταιρείας να προσφύγει στη Δικαιοσύνη κατά του νέου νόμου. Πρόκειται είπε, «για ευθεία επίθεση στο μοντέλο που φτιάξαμε, του οποίου την κατάργηση φαίνεται ότι επιδιώκει η εν λόγω νομοθετική πρωτοβουλία. Αγνοούμε ποιο είναι το πρόβλημα που λύνει. Στη Βραζιλία, το Περού και το Μεξικό, οι αρχές ελάμβαναν τη γνώμη μας, πολύ καιρό προτού καταρτίσουν ένα αντίστοιχο νομοσχέδιο για τη συγκεκριμένη αγορά».
Αντίθετη φυσικά, είναι η άποψη του προέδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ταξί, Θύμιου Λυμπερόπουλου, ο οποίος σε ανάρτησή του στην επίσημη ιστοσελίδα του Συνδικάτου Αυτοκινητιστών Ατικής (ΣΑΤΑ) πανηγυρίζει για το νομοσχέδιο πλέκοντας το εγκώμιο του υπουργού Χρήστου Σπίρτζη.
«Ευτυχώς», γράφει, «βρέθηκε μια κυβέρνηση, ένας υπουργός που αυτό το νταβατζηλίκι, το σιχαίνεται. Και οι λόγοι δεν είναι ιδεολογικοί, είναι κοινωνικοί και εθνικοί.Αυτός ο νόμος είναι μια προσφορά στην εθνική οικονομία. Είναι μια γροθιά στο ιδιωτικό μονοπώλιο και σε όσους το σιγοντάρουν. Είναι η ελληνική απάντηση στις τακτικές της παγκοσμιοποίησης που στοχεύουν μόνο στην φτωχοποίηση των λαών και στην αρπαγή κρατικών εσόδων και εθνικού πλούτου», θριαμβολογεί και στέλνει το μήνυμά τους στις εταιρείες που τόλμησαν να διεκδικήσουν μερίδιο αγοράς:
«Αυτός που θέλει να δουλέψει στη χώρα μας είτε λέγεται uber, είτε taxibeat, θα πρέπει να σεβαστεί τους νόμους του κράτους και όχι να χειραγωγεί με παράνομες προσφορές την αγορά. Αλλιώς μπορεί να αποχωρήσει (όπως για παράδειγμα έγινε στην Δανία, στην Ουγγαρία και σε τόσες άλλες χώρες). Ελάχιστοι θα στεναχωρηθούν για την απώλεια…».
Σύμφωνα με τον κ. Λυμπερόπουλο, το υπουργείο Μεταφορών έκανε το αυτονόητο, καθώς όπως λέει, ζητά από όλες τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας, να έχουν νομική και φορολογική παρουσία στην Ελλάδα και «απαγορεύει την απώλεια κρατικών εσόδων» επαναφέροντας «φορολογική και οικονομική δικαιοσύνη» για όλους τους επαγγελματίες των επιβατικών μεταφορών.
Με άλλα λόγια, το περιβόητο άνοιγμα της αγοράς ταξί για το οποίο τόσα έχουν γραφτεί στο πρόσφατο παρελθόν και άλλα τόσα έχουν ακουστεί σε επεισοδιακές διαμαρτυρίες των αυτοκινητιστών, πάει ολοταχώς με την όπισθεν, με υπογραφή Σπίρτζη – Λυμπερόπουλου. Γιατί με εξαίρεση την περίοδο της υπουργίας Γιάννη Ραγκούση, όλες οι κυβερνήσεις διαχρονικά δεν θέλησαν ποτέ να στεναχωρήσουν το «αγαπημένο τους παιδί»: τους αυτοκινητιστές ταξί, που όπως οι ίδιοι λένε χαριτολογώντας, «ανεβάζουν και κατεβάζουν κυβερνήσεις».
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο
Συγκεκριμένα όπως γράφουν «Τα Νέα» στο νομοσχέδιο Σπίρτζη προβλέπεται ότι φυσικά ή νομικά πρόσωπα που παρέχουν υπηρεσία ηλεκτρονικής ή τηλεφωνικής διαμεσολάβησης οποιουδήποτε είδους (όπως οι εφαρμογές ταξί) για την άσκηση μεταφορικού έργου (π.χ. μεταξύ οδηγού οχήματος και επιβάτη κ.λπ.) λογίζεται ότι ασκούν ως κύρια οικονομική δραστηριότητα αυτή της μεταφοράς επιβατών. Στην περίπτωση αυτή, «η υπηρεσία της ηλεκτρονικής ή τηλεφωνικής διαμεσολάβησης», σύμφωνα με το νομοσχέδιο, «είναι απλώς επικουρική και δευτερεύουσα» και επομένως «οι μεταφορικές υπηρεσίες θα πρέπει να παρέχονται με βάση τις διατάξεις που ρυθμίζουν και τις μεταφορικές υπηρεσίες από επιβατηγά δημόσιας χρήσης (ΕΔΧ) οχήματα».
Στο εξής οι φορείς της ηλεκτρονικής ή τηλεφωνικής διαμεσολάβησης (εφαρμογές ταξί) θα πρέπει να αδειοδοτούνται από τις αρμόδιες Διευθύνσεις Εμπορευματικών ή Επιβατηγών Μεταφορών του υπουργείου Υποδομών, στις οποίες θα καταθέτουν σχετική αίτηση και μια σειρά δικαιολογητικών, όπως και παράβολο του Δημοσίου ύψους 1.000 ευρώ.
Επίσης, θα πρέπει να καταθέτουν συμβολαιογραφική σύμβαση ορισμένου χρόνου τουλάχιστον τριών ετών αποκλειστικά με οχήματα-ταξί δημόσιας χρήσης, τα οποία θα πρέπει να είναι τουλάχιστον τρία και στη σύμβαση να ταυτοποιούνται ένα προς ένα.
Επιπλέον, οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να καταθέτουν επικυρωμένα αντίγραφα των σχετικών με τα οχήματα αδειών κυκλοφορίας καθώς και των εγγράφων που αποδεικνύουν τη σχέση εργασίας με τους οδηγούς κατόχους επαγγελματικής-ειδικής άδειας οδήγησης επιβατηγού δημόσιας χρήσης (ΕΔΧ) αυτοκινήτου.
Οι αρμόδιες υπηρεσίες Μεταφορών θα αποφασίζουν για τη χορήγηση ή μη των αδειών εντός 30 ημερών από την κατάθεση των φακέλων. Κάθε άδεια θα έχει διάρκεια από 3 έως 5 έτη, ανάλογα με τη διάρκεια της σύμβασης μεταξύ του φορέα ηλεκτρονικής ή τηλεφωνικής διαμεσολάβησης και των ΕΔΧ συμβεβλημένων οχημάτων.
Σε περίπτωση λειτουργίας κάποιου φορέα διαμεσολάβησης (εφαρμογής ταξί) χωρίς άδεια, αρχικά θα επιβάλλεται πρόστιμο 50.000 ευρώ, ενώ εφόσον υπάρξει υποτροπή το πρόστιμο θα φτάνει στα 100.000 ευρώ. Παράλληλα, στον οδηγό του ΕΔΧ αυτοκινήτου που θα στερείται νόμιμης επαγγελματικής άδειας οδήγησης ταξί θα επιβάλλεται η ποινή της αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για δύο χρόνια. Επίσης, σε κάθε ιδιοκτήτη οχήματος «που εκτελεί παρανόμως έργο σε συνεργασία με φορέα διαμεσολάβησης θα επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 5.000 ευρώ ανά όχημα».
Μάλιστα, σε περίπτωση λειτουργίας χωρίς άδεια του φορέα διαμεσολάβησης, η αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Μεταφορών προβλέπεται να κοινοποιεί τη σχετική απόφασή της για την επιβολή προστίμου στην Υπηρεσία Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος. Αυτή με τη σειρά της θα προβαίνει «στη διακοπή της λειτουργίας τυχόν διαδικτυακού ιστότοπου του φορέα και των κάθε είδους εφαρμογών σε κινητά τηλέφωνα, ηλεκτρονικούς υπολογιστές και άλλα μέσα».
Σύμφωνα με το ίδιο νομοσχέδιο, τα ΕΔΧ που θα συμβάλλονται με τον φορέα ηλεκτρονικής ή τηλεφωνικής διαμεσολάβησης θα φέρουν διακριτικό γνώρισμα σε εμφανές σημείο στο εσωτερικό και το εξωτερικό του ΕΔΧ οχήματος.
Τέλος, θα απαγορεύονται ρητώς «οι υπηρεσίες ηλεκτρονικής ή τηλεφωνικής διαμεσολάβησης για μεταφορά επιβατών με ΙΧ οχήματα». Ακόμα προβλέπεται ότι τα έσοδα από την άσκηση της δραστηριότητας διαμεσολάβησης εντός της ελληνικής επικράτειας θα φορολογούνται με βάση την κείμενη ελληνική φορολογική νομοθεσία.
Με βάση το νομοσχέδιο, στο υπουργείο Μεταφορών θα υπάρχει πλήρες ηλεκτρονικό μητρώο στο οποίο θα τηρούνται στοιχεία, όπως:
– Οι φορείς διαμεσολάβησης και οι υπεύθυνοι άσκησης δραστηριότητας διαμεσολάβησης στη χώρα.
– Τα οχήματα δημόσιας χρήσης που είναι συμβεβλημένα με φορέα διαμεσολάβησης.
– Οι οδηγοί που είναι συμβεβλημένοι με φορέα διαμεσολάβησης.
– Οι ανακλητικές πράξεις των αδειών διαμεσολάβησης και οι πράξεις διαπίστωσης των παραβάσεων και επιβολής του προστίμου.