Το Loving Vincent είναι μια μεγάλη ταινία κινουμένων σχεδίων βασισμένων στην τεχνοτροπία του Βαν Γκογκ | Loving Vincent-BreakThru Films/Facebook
Επικαιρότητα

Ο Βίνσεντ Βαν Γκογκ θα μας γοητεύει πάντα

Το Loving Vincent, μια ταινία-διάλογος του σινεμά με την ζωγραφική, είναι η τελευταία εκδήλωση λατρείας για τον διάσημο ολλανδό μετα-εξπρεσιονιστή ζωγράφο. Θα κυκλοφορήσει στις αθηναϊκές αίθουσες στις 19 Οκτωβρίου, η πρεμιέρα της όμως, έγινε τον Ιούλιο στο Λεωνίδιο κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ Μελιτζάzz
Κική Τριανταφύλλη

Από τον θάνατο του Βίνσεντ Βαν Γκογκ έχουν περάσει 127 χρόνια. Παρόλα αυτά  η εμμονή του κόσμου με τον μετα-ιμπρεσιονιστή ολλανδό ζωγράφο που έγινε διάσημος μετά τον θάνατό του δεν έχει κοπάσει ούτε υπάρχουν σημάδια ότι θα σταματήσει σύντομα, γράφει το Smithsonianmag. Ειδικά τα τελευταία 2-3 χρόνια, ο θόρυβος που γίνεται  γύρω από το όνομά του και το έργο του μεγαλώνει συνεχώς.

Κατά την διάρκεια της έκθεσης «Τα υπνοδωμάτια του Βαν Γκογκ», που παρουσίασε το Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγο, εκτός από τα 36 σχέδια, τα γράμματα και τις (τρεις) ελαιογραφίες που είχε φτιάξει ο μεγάλος ολλανδός ζωγράφος στο σπίτι του στην Αρλ, οι επισκέπτες είχαν την ευκαιρία να δουν και μια πιστή αναπαράσταση του υπνοδωματίου του στον δεύτερο όροφο της πινακοθήκης. Ενώ όσοι θα ήθελαν μια ακόμα πιο δυνατή εμπειρία μπορούν να κοιμηθούν σε ένα δωμάτιο-πιστό αντίγραφο του δικού του (διατίθεται μέσω AirBnB).

Δωμάτιο ξενώνα στην Αρλ που αποδίδει την ατμόσφαιρα της κάμαρας του Βαν Γκογκ [AirBnB]

Με τον θάνατό του -ήταν αυτοκτονία ή μήπως δολοφονήθηκε;- ασχολείται και το «Βαλς των δέντρων και του ουρανού», το τελευταίο μυθιστόρημα του Ζαν Μισέλ Γκενασιά (κυκλοφορεί στα ελληνικά από τις εκδόσεις Πόλις) ενώ κάτι διαφορετικό, ένα ομολογουμένως λίαν ανατριχιαστικό έκθεμα, παρουσιάστηκε σε γκαλερί της Καρλσρούης αρχικά και της Νέας Υόρκης στη συνέχεια, όπου η καλλιτέχνης Ντίμουτ Στρέμπε παρουσίασε μια ρεπλίκα του κομμένου αυτιού του ζωγράφου.

Η Στρέμπε κατάφερε να αναδημιουργήσει ένα αντίγραφο αυτιού (από χόνδρο) που ταιριάζει ακριβώς με το μέγεθος και το σχήμα του πρωτότυπου χρησιμοποιώντας αυτοπροσωπογραφίες του καλλιτέχνη, DNA του Λιουέβε Βαν Γκογκ (τρισέγγονο του αδελφού του) και έναν εκτυπωτή 3-D. Προσέξτε, το αυτί είναι σε θέση να ακούει τους ήχους μέσω ενός μικροφωνικού συστήματος χάρη σε έναν υπολογιστή. Ο Νόαμ Τσόμσκι ήταν ο πρώτος που ψιθύρισε κάτι στο αυτί του Βαν Γκογκ γράφει η Στρέμπε στην ιστοσελίδα της…

Sugababe λέγεται το έργο – ρέπλικα του αυτιού του Βαν Γκογκ που δημιούργησε εργαστηριακά η Ντίμουτ Στρέμπε [Diemut Strebe]

Ακόμη, μια μεγάλη τρισδιάστατη έκθεση εικόνας και ήχου με τίτλο Van Gogh Alive – The Experience, που παρουσιάζει 3.000 πίνακες του μεγάλου Ολλανδού ζωγράφου, περιοδεύει αυτόν τον καιρό σε όλο τον πλανήτη. Έχει ήδη παρουσιαστεί σε 35 μητροπόλεις του κόσμου, όπου την έχουν επισκεφτεί περισσότεροι από 10 εκατ. θεατές και στην Αθήνα θα βρίσκεται από 7 Νοεμβρίου 2017 έως 5 Μαρτίου 2018 (στο Μέγαρο Μουσικής).

Η τελευταία εκδήλωση λατρείας για τον Βαν Γκογκ είναι μια ταινία κινουμένων σχεδίων μεγάλου μήκους σχεδόν εξίσου εντυπωσιακή με το έργο του. Πρόκειται για το Loving Vincent, την πρώτη στην ιστορία του κινηματογράφου που δημιουργήθηκε αποκλειστικά από έργα ζωγραφικής. Η παραγωγή της έγινε από την εταιρεία BreakThru Films (γνωστή για την βραβευμένη με Οσκαρ καλύτερης ταινίας κινουμένων σχεδίων μικρού μήκους Peter & Wolf).

Η πλοκή του Loving Vincent ακολουθεί τη ζωή του ζωγράφου και βασίζεται στην εκτεταμένη αλληλογραφία, που άφησε πίσω του, και στα θέματα των πινάκων του. Το σενάριο και την σκηνοθεσία υπογράφουν η Πολωνή Ντορότα Κομπιέλα και ο Άγγλος Χιου Γουέλτσμαν και είναι πραγματικά πολύ ενδιαφέρων ο τρόπος με τον οποίο δημιουργήθηκε. Τα γυρίσματα έγιναν στο άδειο «πράσινο κουτί» ενός στούντιο με υποτυπώδη σκηνικά και τους ρόλους ερμηνεύουν μεταξύ άλλων σταρ όπως οι Ντάγκλας Μπουθ, Σίρσα Ρόναν και Κρις Ο’ Ντάουντ.

Στη συνέχεια, η ταινία «ντύθηκε» με πίνακες του ζωγράφου. Κάθε ένα από τα 65.000 καρέ είναι μια ελαιογραφία, που ζωγραφίστηκε στο χέρι με την τεχνοτροπία του Βαν Γκογκ. Με άλλα λόγια για κάθε δευτερόλεπτο της ταινίας δημιουργήθηκαν 12 πίνακες και για την δημιουργία τους δούλεψαν 125 125 επαγγελματίες ζωγράφοι από όλο τον κόσμο, που συγκεντρώθηκαν σε τρία ειδικά στούντιο (Painting Animation Work Stations) στις πολωνικές πόλεις Γκντανσκ και Βρότσλαβ αλλά και στην Αθήνα, στο στούντιο Mabrida στο Κορωπί.

Zωγράφοι σε ένα από τα στούντιο (PAWS) της εταιρείας παραγωγής BreakThru Films

Στις ομάδες των ζωγράφων συμμετείχαν και αρκετοί Έλληνες, τρεις από τους οποίους οι Νίκος Κόνιαρης, Χρήστος Μαρμέρης και Πολίνα Μαυρικάκη έκαναν τον Ιούλιο ένα  masterclass για το φιλόδοξο αυτό κινηματογραφικό εγχείρημα.

Το  masterclass αλλά και η ελληνική πρεμιέρα της ταινίας, που θα δούμε στην Αθήνα τον Οκτώβριο, έγιναν τον Ιούλιο στο Λεωνίδιο (ναι καλά διαβάσατε) κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ Μελιτζάzz, το οποίο διοργανώνεται κάθε καλοκαίρι στον γραφικό οικισμό της Πελοποννήσου με αφορμή και οδηγό την Π.Ο.Π. τσακώνικη μελιτζάνα Λεωνιδίου.