Στις αρχές Απριλίου, μια μοίρα από βομβαρδιστικά B-52 Stratofortress προσγειώθηκε στην αεροπορική βάση Αλ Ουντέιντ στο Κατάρ. Βρίσκονται για υποστήριξη της εκστρατείας κατά του ISIS στο Ιράκ, στη Συρία και οπουδήποτε δραστηριοποιείται ο στρατός των φανατικών ισλαμιστών.
Τα B-52 θα ρίξουν έξυπνες καθοδηγούμενες μέσω GPS βόμβες αλλά και συμβατικές των 226 κιλών σε στόχους. Θα παίξουν και άλλους ρόλους, όπως για παράδειγμα παρακολουθήσεις και κάλυψη επικοινωνιακών αναγκών.
Tα σχεδόν 49 μέτρων βομβαρδιστικά, κατασκευασμένα από την Boeing, έχουν το ψευδώνυμο «BUFFS» που είναι τα αρχικά των λέξεων «Big Ugly Fat Fuckers», έχουν γράψει ιστορία. Κρατάνε το ρεκόρ ασταμάτητης πτήσης, περιπολώντας στα σύνορα της Σοβιετικής Ενωσης, εξοπλισμένα με πυρηνικές βόμβες 24 ώρες την ημέρα για οχτώ συνεχόμενα χρόνια. Για εξήντα χρόνια τα B-52 είχαν συνεχή παρουσία στο οπλοστάσιο των ΗΠΑ, συμμετέχοντας στο πόλεμο του Βιετνάμ, στον πόλεμο Σερβίας – Κροατίας, στον πόλεμο του Περσικού Κόλπου και στην συνέχεια στους πολέμους στο Ιράκ και στο Αφγανιστάν.
Από τα 744 Β-52 που κατασκεύασε η Boeing μεταξύ του 1952 και του 1962, μόνο 76 παραμένουν σε ενεργή υπηρεσία. Μοιράζονται αποστολές βομβαρδισμού μαζί με τα νεότερα και υπερηχητικά Β-1 και τα «αόρατα» Β-2. Η στρατιωτική ηγεσία θεωρεί ότι τα αρχαία βομβαρδιστικά θα πετάνε ακόμα και το 2040. Οι συνεχόμενες επιτυχίες στο πεδίο της μάχης θα μπορούσαν να τα κρατήσουν εν ενεργεία ακόμα και αν γίνουν 100 χρόνων.
Κάτι τέτοιο θα ήταν, τουλάχιστον τεχνολογικά, ίσο με το να στείλει κάποιος σήμερα στην μάχη ένα Sopwith Camel μονοκινητήριο αεροσκάφος του 1916. Και δεν είναι τα μόνα αεροσκάφη που γερνάνε στην πολεμική αεροπορία των ΗΠΑ. Τα C-130, γεννημένα το 1956, τα Α-10 Warthog του 1977 και τα F-16 του 1978 εξακολουθούν να βρίσκονται εν ενεργεία μέχρι σήμερα. Κανένα από αυτά δεν θα ξεπεράσει σε χρόνια υπηρεσίας τα Β-52.
Ο βασικός λόγος που μένουν εν ενεργεία είναι ότι έχουν σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στις σύγχρονες παγκόσμιες απειλές. Λόγω απορρήτου, δεν είναι δυνατόν να απαριθμούν ακριβώς οι τρόποι με τους οποίους πετυχαίνει κάτι τέτοιο το θρυλικό βομβαρδιστικό.
Η στρατιωτική ηγεσία θεωρεί ότι τα αρχαία βομβαρδιστικά θα πετάνε ακόμα και το 2040. Οι συνεχόμενες επιτυχίες στο πεδίο της μάχης θα μπορούσαν να τα κρατήσουν εν ενεργεία ακόμα και αν γίνουν 100 χρόνων
Στην ουσία, αυτό σημαίνει ότι διαθέτει πάρα πολύ χώρο για να προστεθούν τόσο θέσεις όσο και συστήματα και επιπλέον εξαρτήματα. Μια ιδιότητα που δεν την έχουν άλλα αεροσκάφη.
Μέσα στα 60 χρόνια ζωής τους, τα συστήματά των Β-52, οπλικά και μη, έχουν αναβαθμιστεί αρκετές φορές. Το 2006 έγινε αναβάθμιση στα αεροηλεκτρονικά συστήματά τους, προσθέτοντας μοντέρνους επεξεργαστές και συστήματα πλοήγησης. Το 2014, η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ πρόσθεσε και νέο σύστημα επικοινωνίας. Το προηγούμενο είχε τοποθετηθεί την δεκαετία του 1960. Το νέο σύστημα περιλαμβάνει έγχρωμες οθόνες LCD οι οποίες αντικατάστησαν της παλιές CRT (cathode ray tube) οθόνες.
Σε ότι αφορά τα οπλικά συστήματα, θα μεγαλώσει ο χώρος φορτίου με αποτέλεσμα να μπορούν τα Β-52 να μεταφέρουν περισσότερες έξυπνες βόμβες. Επίσης, αναβαθμίζεται το σύστημα ραντάρ και ίσως εγκατασταθεί και τελευταίας τεχνολογίας σύστημα εντοπισμού (Active Electronically Scanned Array Systems technology), που χρησιμοποιείται από τα πολεμικά μαχητικά αεροσκάφη όπως το F-22 Raptor. Λόγω της πολυπλοκότητας του συστήματος, το πιο πιθανό είναι να τοποθετηθεί σε Β-52 μόνο αν το απαιτεί η αποστολή. Με αυτό το σύστημα οι πιλότοι έχουν καλύτερη ακρίβεια θέσης σε σχέση με τα συμβατικά ραντάρ. Επίσης, είναι και πολύ πιο ακριβό.
Τα Β-52 επίσης θα λάβουν και άλλο ένα «δωράκι» αναβάθμισης. Κάτι που ονομάζεται Link 16, ένα τακτικό σύστημα δεδομένων (πληροφόρησης) που θα αυξήσει τις δυνατότητες στόχευσης εν πτήσει, καθώς θα παίρνει πληροφορίες και από φιλικές δυνάμεις στο έδαφος αλλά και από άλλα αεροσκάφη.
Παρ’ όλες τις αναβαθμίσεις όσα από τα Β-52 πετάνε αυτήν την στιγμή έχουν συμπληρώσει 55 χρόνια ζωής. Και εδώ είναι που μετράει ο πανέξυπνος σχεδιασμός τους, δηλαδή να μπορούν να μεταλλαχθούν ανάλογα με τις ανάγκες κάθε περίπτωσης.
Εκπρόσωπος της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ είπε ότι η άτρακτος (ο σκελετός) των Β-52 είναι ίδιος με τον αρχικό και ότι έχουν πολλά χρόνια ακόμα πτήσης πριν αρχίσουν να βγάζουν προβλήματα ή να χρειάζονται επιδιορθώσεις. Και αυτό δείχνει το μεγαλείο των σχεδιαστών του.
Εξάλλου τα Β-52 περνάνε από εξονυχιστικούς ελέγχους κάθε τέσσερα χρόνια. Τα σημερινά πληρώματα πιάνουν τα ίδια επίπεδα με αυτά που έπιαναν τα πρώτα και σε μερικές περιπτώσεις πρόκειται για τους γιους και τα εγγόνια των πρώτων.