Protagon A περίοδος

Ροζ παιχνίδια

Είναι παράλογο για μια εταιρία παιχνιδιών να θέλει να προσεγγίσει αγοραστικά και τα κορίτσια, με θέματα που παραδοσιακά θεωρούνται κοριτσίστικα;

Εύα Στάμου

Η πολιτική ορθότητα, στις μέρες μας, μοιάζει να αποστραγγίζει ακόμα και τα πλέον (εκ πρώτης όψεως τουλάχιστον) «αθώα» πράγματα, από τη χαρά και την απόλαυση που μπορεί να υπόσχονται. Η εταιρία LEGO κυκλοφόρησε πρόσφατα μία νέα σειρά παιχνιδιών σε παλ χρώματα, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να κατασκευάσει κανείς ένα σαλόνι ομορφιάς, ένα σχεδιαστήριο μόδας, ή έναν ροζ πύργο. Πρόκειται, χωρίς αμφιβολία, για θέματα, σχέδια, και χρώματα που εύκολα χαρακτηρίζονται ως «κοριτσίστικα».

Η στροφή της εταιρίας σε αυτές τις, ροζ χρώματος, κατασκευές, εξηγείται από το γεγονός ότι οι τελευταίες έρευνες αγοράς κατέδειξαν πως το 80% των παιδιών που παίζουν με LEGO είναι αγόρια. Είναι, λοιπόν, παράλογο για μια εταιρία παιχνιδιών να θέλει να προσεγγίσει αγοραστικά και τα κορίτσια, με θέματα που παραδοσιακά θεωρούνται κοριτσίστικα; Παράλογο ίσως δεν είναι, είναι όμως απαράδεκτο και βαθιά σεξιστικό, ισχυρίζονται ομάδες φεμινιστριών. Με τον τρόπο αυτό η γνωστή εταιρία όχι μόνο ‘στιγματίζει’ διαφορετικά παιχνίδια ως αγορίστικα ή κοριτσίστικα, αλλά συνδέει στο μυαλό των μικρών κοριτσιών συγκεκριμένες ασχολίες καλλωπισμού και νοικοκυριού, με τις μελλοντικές επαγγελματικές, και όχι μόνο, επιλογές τους. Αν αυτό που θέλουμε –φωνάζουν οι φεμινίστριες– είναι να γαλουχήσουμε μία ή περισσότερες γενιές κοριτσιών που θα ονειρεύονται να γίνουν σχεδιάστριες μόδας ή κομμώτριες, τότε η LEGO είναι σε καλό δρόμο!

Η εταιρία απαντά ότι επιθυμούσε απλώς να προσφέρει μεγαλύτερη γκάμα επιλογών στους πελάτες της, αλλά και πως σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να υποτιμάμε τις επιλογές των ίδιων των παιδιών, ή να θεωρούμε ότι μπορούμε να καθορίσουμε το μέλλον τους μόνο και μόνο επειδή τους δίνουμε το δικαίωμα να χρησιμοποιούν τα σχέδια και τα χρώματα που τους αρέσουν κατά τη διάρκεια ενός φανταστικού παιχνιδιού. Αλίμονο αν όλα τα παιδάκια που παίζουν τον γιατρό, τον αστυνόμο, ή τον πυροσβέστη, ακολουθούσαν αυτά ακριβώς τα επαγγέλματα όταν ενηλικιώνονται, προσθέτουν οι υποστηρικτές της LEGO: τότε δεν θα υπήρχαν παρά ελάχιστα επαγγέλματα στον κόσμο!

Έχω την εντύπωση ότι η αλήθεια για αυτό το φαινομενικά περίπλοκο ζήτημα, είναι αρκετά απλή. Οι ενήλικες που αγοράζουν τα παιχνίδια της εταιρίας για τα παιδιά τους, τα ανίψια ή τα βαφτιστήρια τους, επιλέγουν στην πλειοψηφία τους να δωρίσουν τα τουβλάκια LEGO στα αγοράκια και όχι στα κοριτσάκια, αφού στο μυαλό τους οι κάθε είδους κατασκευές συνδέονται με τον αγορίστικο τρόπο σκέψης και τ’ αγορίστικα ενδιαφέροντα, και, κατ’ επέκταση, με τις αγορίστικες ικανότητες.

Οι ενήλικες, λοιπόν –και όχι τα παιδιά– ως αγοραστές των προϊόντων που προσφέρουν οι βιομηχανίες παιχνιδιών, ακολουθούμε συγκεκριμένα στερεότυπα που βασίζονται σε προσωπικές μας ίσως εμπειρίες και στην πλύση εγκεφάλου που έχουμε υποστεί επί σειρά ετών. Είναι στο χέρι μας να ακυρώσουμε τον διαχωρισμό κοριτσίστικα-αγορίστικα παιχνίδια αλλάζοντας κατ’ αρχάς την δική μας αντίληψη για το τι πράγματι μπορεί να ενδιαφέρει ένα κορίτσι και τι ένα αγόρι.