Το γόητρο της VW – και κατ΄ επέκταση και της Γερμανίας – έχει υποστεί ζημιά που δύσκολα μπορεί να υπολογιστεί. Ωστόσο η οικονομική ζημιά του ομίλου είναι όχι μόνον υπολογίσιμη, αλλά θα προκύψει πιθανότατα ένα αστρονομικό ποσόν, αν και δεν μπορεί να καθοριστεί ακόμη με σχετική ακρίβεια.
Η ίδια η VW ανακοίνωσε, ότι έχει βάλει στην άκρη 6,5 δις ευρώ, τα οποία θα χρησιμοποιηθούν κατά κύριο λόγο για την επιδιόρθωση των περίπου 11 εκατ. οχημάτων με τα παράνομα λογισμικά συστήματα. Πριν μερικές ημέρες κυκλοφόρησε ένα σενάριο για πρόστιμα ύψους 18 δις ευρώ, που σκοπεύουν να επιβάλουν οι αμερικανικές Αρχές στη γερμανική εταιρεία. Πρόκειται όμως ακόμη για εικασίες και όχι για διασταυρωμένα νούμερα.
Σε αυτά θα πρέπει να προσθέσουμε τις αποζημιώσεις προς τους πελάτες της VW, οι οποίοι σπεύδουν να καταθέσουν ομαδικές αγωγές κατά του ομίλου, ενώ ευκαταφρόνητο δεν είναι και το κόστος των αμερικανικών δικηγορικών γραφείων. Όλα αυτά είναι εξαιρετικά δύσκολο να υπολογιστούν, έστω και χονδρικά, αν και η τράπεζα του γερμανικού κρατιδίου της Βάδης – Βιρτεμβέργης τα εκτιμά γύρω στα 47 δις ευρώ, με βάση πάντα τα σημερινά δεδομένα!
Εννοείται, ότι δεν υπολογίζεται μία πιθανή πτώση στις πωλήσεις αυτοκινήτων της Volkswagen και των θυγατρικών της εταιρειών της ούτε και οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις από τη ζημιά στη φήμη της μάρκας. Όλο αυτό το κόστος δεν θα επιβαρύνει πάντως μία και έξω τη Volkswagen, αλλά θα κατανεμηθεί σε ορίζοντα αρκετών ετών.
Μπορεί να αντεπεξέλθει η γερμανική επιχείρηση σε απαιτήσεις, που ενδέχεται να ισοδυναμούν περίπου με το ένα έκτο του συνολικού ελληνικού χρέους; Ευτυχώς, η διοίκηση της VW είχε δημιουργήσει με προτεσταντική επιμέλεια ένα εξαιρετικό χαρτοφυλάκιο περιουσιακών στοιχείων για κάθε ενδεχόμενο.
Οι καταθέσεις του ομίλου σε ρευστό ανέρχονταν στα μέσα της χρονιάς σε περίπου 18 δις ευρώ και οι μισές από αυτές θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν χωρίς πρόβλημα για να πληρωθεί ένα μέρος της ζημιάς. Επίσης η VW διαθέτει ένα χαρτοφυλάκιο ξένων μετοχών αξίας άνω των 15 δις ευρώ και υπολογίζεται ότι θα εισπράξει άμεσα τουλάχιστον άλλα 5 δις ευρώ από την πώληση της συμμετοχής της στη Suzuki και σε μία ολλανδική εταιρεία λίζινγκ.
Αν ξεπεράσει κατά πολύ το κόστος της ζημιάς τις προβλέψεις των ειδικών, θα έχει η VW τη δυνατότητα δανεισμού, ακόμη και αν υποβαθμίσουν οι οίκοι αξιολόγησης την πιστοληπτική της ικανότητα. Υστατο ανάχωμα αποτελούν τα «ασημικά» του ομίλου, με πιο ανώδυνη την πώληση των θυγατρικών εταιρειών Bentley, Bugatti, Lamborghini και Ducati. Η αξία τους εκτιμάται μεταξύ 5 και 10 δις ευρώ, ενώ μία πώληση των κατασκευαστών φορτηγών, MAN και Scania, θα απέφερε πάνω από 30 δις ευρώ. Η Porsche είναι ακόμη υψηλότερης αξίας, θεωρείται όμως ταμπού και δεν υπάρχει περίπτωση πώλησής της.
Μία άλλη δυνατότητα χρηματοδότησης θα ήταν η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου, αλλά μόνον με προνομιούχες μετοχές χωρίς δικαίωμα ψήφου λόγω του περίπλοκου ιδιοκτησιακού καθεστώτος της εταιρείας.
Υπάρχει βεβαίως και ο δρόμος της περικοπής δαπανών, που περνά συνήθως μέσα από μειώσεις μισθών και απολύσεις, όμως τα εργατικά συνδικάτα της Volkswagen είναι πανίσχυρα και δεν θα επέτρεπαν κάτι τέτοιο. Πολύ πιο απλή θα ήταν μία περικοπή των επενδύσεων, για τις οποίες έχουν προβλεφθεί πάνω από 100 δις ευρώ έως το 2019.
Και αυτό θα ήταν όμως δίκοπο μαχαίρι, αφού μία μείωση των δαπανών έρευνας και εξέλιξης, θα μπορούσε να απειλήσει την ανταγωνιστικότητα του ομίλου Volkswagen σε μία εποχή, όπου δίνεται απόλυτη προτεραιότητα στη συνδεσιμότητα, στην ηλεκτροκίνηση και στα συστήματα αυτονομίας.
Μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα λοιπόν!