Επικαιρότητα

Κινεζική υπόθεση ο ΟΛΠ

Αφαντοι οι Δανοί και οι Φιλιππινέζοι για το προς πώληση ποσοστό του ΟΛΠ, μόνοι οι Κινέζοι στο παιχνίδι που αποτελεί το δεύτερο μεγάλο στοίχημα της κυβέρνησης, μετά τις ιδιωτικοποιήσεις των αεροδρομίων - τι συνέβη με την προβλήτα που... γέρνει
Protagon Team

Στην αγκαλιά της COSCO οδεύει πλεον το λιμάνι του Πειραιά, καθώς όπως έγινε και επισήμως την Τρίτη γνωστό από το ΤΑΙΠΕΔ, οι Κινέζοι ήταν οι μοναδικοί που υπέβαλαν προσφορά για την απόκτηση του 67% του ΟΛΠ.

Αν και το ΤΑΙΠΕΔ δεν έκανε γνωστό το ύψος της προσφοράς του κινεζικού ομίλου, ζήτησε -όπως αναμενόταν- αυτή η προσφορά να βελτιωθεί, που σημαίνει ότι η αγωνία γύρω από τη τύχη του διαγωνισμού θα διαρκέσει ακόμη μερικές ημέρες.

Κύκλοι της αγοράς υποστηρίζουν ότι η προσφορά των Κινέζων κινείται μεταξύ 350 και 400 εκατ. ευρώ (για το 67% των μετοχών του ΟΛΠ), όταν σήμερα στο χρηματιστήριο η εταιρεία αποτιμάται συνολικά στα 362,5 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα η αποτίμηση του 67% του ΟΛΠ στο ταμπλό ανέρχεται σε 243 εκατ. ευρώ.

Εννοείται ωστόσο ότι το τελικό τίμημα δεν θα έχει καμία σχέση με τη τρέχουσα υποτιμημένη χρηματιστηριακή αξία του ΟΛΠ, παρά θα λαμβάνει υπόψιν άλλες παραμέτρους, όπως το στρατηγικό χαρακτήρα του λιμανιού, τις μελλοντικές υπεραξίες που θα αποκτήσει από τις επενδύσεις που θα γίνουν, κ.ο.κ.

Καλώς εχόντων των πραγμάτων, και εφόσον ο διαγωνισμός θα έχει αίσιο τέλος, ο επενδυτής θα αποκτήσει σε πρώτη φάση το 51% του ΟΛΠ, και έπειτα από μία πενταετία το υπόλοιπο 16%, υπό την προϋπόθεση ότι στο μεταξύ θα έχει πραγματοποιήσει τις υποχρεωτικές από το διαγωνισμό επενδύσεις, ύψους 350 εκατ. ευρώ. Αν δεν τηρήσει τις δεσμεύσεις του, τότε θα αποκτήσει μόνο το 51%, με ό,τι αυτό σημαίνει για το τίμημα που θα βάλει στο ταμείο του το ΤΑΙΠΕΔ.

Της ανακοίνωσης του ΤΑΙΠΕΔ προηγήθηκε μαραθώνια συνεδρίαση του διοικητικού του συμβουλίου, στη διάρκεια του οποίου, παράλληλα με το άνοιγμα της προσφοράς της Cosco, άνοιξαν και οι αποτιμήσεις που διενήργησαν για τον ΟΛΠ οι εταιρείες συμβούλων Kantor και American Appraisal Hellas.

Σύμφωνα με τη διαδικασία, η προσφορά του κινέζικου ομίλου πρέπει να είναι υψηλότερη από τη μεγαλύτερη εκ των δύο αποτιμήσεων, ανεξάρτητα του αν το ΤΑΙΠΕΔ κάνει χρήση του δικαιώματος που έχει από το διαγωνισμό, να ζητήσει από τον επενδυτή να τη βελτιώσει.

Η ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ ότι για τον ΟΛΠ υποβλήθηκε μόνο μια προσφορά επιβεβαιώνει τα όσα έγραφε πριν από τις γιορτές το protagon, ότι ένας ακόμη διαγωνισμός του ελληνικού προγράμματος αποκρατικοποιήσεων (όπως π.χ. είχε συμβεί με το Ελληνικό ή τη ΔΕΣΦΑ) κατέληξε να είναι παιχνίδι για έναν. Υπενθυμίζουμε ότι μέχρι και τις αρχές Δεκεμβρίου, ενεργοί στη διεκδίκηση του ΟΛΠ έδειχναν ότι είναι τόσο οι Δανοί της APM Terminals (θυγατρική του πανίσχυρου ομίλου Maersk), όσο και οι Φιλιπιννέζοι της ICTS.

Η υπόθεση του ΟΛΠ αποτελεί το δεύτερο μεγάλο στοίχημα της κυβέρνησης, μετά την υπογραφή της σύμβασης με τη Fraport για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια και δεν είναι λίγοι εκείνοι που εκτιμούν πως θα κρίνει συνολικά το επενδυτικό κλίμα στη χώρα για τους επόμενους μήνες

Το ερώτημα που μένει να απαντηθεί είναι γιατί δεν κατέβηκαν στο διαγωνισμό οι Δανοί της Apm Terminals, οι οποίοι με επισκέψεις ανωτάτων στελεχών του ομίλου στην Αθηνα, υποστήριζαν επί μήνες πως ενδιαφέρονται για το λιμάνι του Πειραιά.

Στελέχη της αγοράς δίνουν δύο ερμηνείες για αυτή τη κίνηση: Καταρχάς, στην εξίσωση της όποιας ξένης επενδυτικής απόφασης θα πρέπει να μπαίνει πάντα το γνωστό ρίσκο που συνεπάγεται μια εξαγορά στην Ελλάδα. Μια δεύτερη ερμηνεία είναι πως οι Δανοί, και δεδομένου ότι οι Κινέζοι έχουν βάλει γερό πόδι στον Πειραιά ελέγχοντας τις δύο από τις τρεις προβλήτες του ΟΛΠ (τη ΙΙ και τη ΙΙΙ), δεν αποκλείεται να έκριναν πως το λιμάνι του Πειραιά δεν ταιριάζει στα σχέδια τους, και να αποφάσισαν να διεκδικήσουν αυτό της Θεσσαλονίκης. Οι προσφορές για το διαγωνισμό του ΟΛΘ θα κατατεθούν μέςα στο 2016, τον διεκδικούν οκτώ συνολικά σχήματα, και ανάμεσά τους είναι και οι Δανοί.

Η υπόθεση του ΟΛΠ αποτελεί το δεύτερο μεγάλο στοίχημα της κυβέρνησης, μετά την υπογραφή της σύμβασης με τη Fraport για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια και δεν είναι λίγοι εκείνοι που εκτιμούν πως θα κρίνει συνολικά το επενδυτικό κλίμα στη χώρα για τους επόμενους μήνες.

Η προβλήτα που… γέρνει

Στο μεταξύ, προ ημερών, έγινε γνωστό ότι η Προβλήτα Ι, βασικό περιουσιακό στοιχείο του ΟΛΠ που παραχωρείται στο διαγωνισμό, είναι προβληματική, καθώς… γέρνει, και απαιτεί επενδύσεις αρκετών εκατομμυρίων ευρώ. Η αποκάλυψη έγινε λίγες ημέρες πριν ανοίξουν οι προσφορές για τον ΟΛΠ, και έπειτα από έρευνα που άρχισε το ίδιο το ΤΑΙΠΕΔ με αφορμή τα προσκόμματα που συνάντησαν τον περασμένο Μάιο οι υποψήφιοι επενδυτές όταν θέλησαν να επισκεφτούν τις εγκαταστάσεις του λιμανιού. Ως αποτέλεσμα το ΤΑΙΠΕΔ ανέθεσε σε δύο εταιρείες συμβούλων, τις HPC και Μαρνέτ να εξετάσουν αν η προβλήτα λειτουργεί κανονικά.

Η έρευνα ολοκληρώθηκε προ μερικών εβδομάδων, και διαπιστώνει πως η προβλήτα Ι, έργο για τη κατασκευή του οποίου είχαν δαπανηθεί 70 εκατ. ευρώ (μέσω δανείου), και το οποίο είχε παραληφθεί κανονικά από την προηγούμενη διοίκηση του ΟΛΠ επί Γιώργου Ανωμερίτη, στην ουσία δεν μπορεί να λειτουργήσει. Και αυτό καθώς η προβλήτα έχει ήδη πάρει κλίση διότι είχε κατασκευαστεί πάνω σε ένα ναυάγιο, ένα πλοίο με την ονομασία «Αγιος Νεκτάριος»! Επισημαίνεται, πως επί διοίκησης του κ. Ανωμερίτη οι υπηρεσίες του OΛΠ δήλωναν άγνοια για το αν υπάρχει ή δεν υπάρχει ναυάγιο κάτω από την προβλήτα. Από την πλευρά τους, οι υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας, παραδέχονται πως μπορεί και να υπάρχει ναυάγιο επειδή από πουθενά δεν προκύπτει πως έγινε ανέλκυση και απομάκρυνση του «Αγιος Νεκτάριος». Σημειωτέον ότι η ανέλκυση του πλοίου είχε ανακοινωθεί στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας, αλλά έκτοτε αγνοείται !

Από την ίδια πάντα έρευνα που παρέδωσαν οι σύμβουλοι στο ΤΑΙΠΕΔ, προκύπτει επίσης πως τρεις από τις γερανογέφυρες που χρησιμοποιούνται για να ξεφορτωθούν τα containers από τα πλοία έχουν ήδη χαλάσει. Ο ΟΛΠ βρίσκεται σε διένεξη με τον κατασκευαστή, ο οποίος φαίνεται να υποστηρίζει πως οι γερανοί χρησιμοποιήθηκαν για την εκφόρτωση πολύ βαρύτερων εμπορευματοκιβωτίων σε σχέση με τις προδιαγραφές τους. Επιπλέον, θεωρεί πως οι γερανογέφυρες καταστράφηκαν επειδή οι ράγες πάνω στις οποίες κινούνται είχαν στραβώσει, καθώς το υπόβαθρο πήρε κλίση.

Το θέμα είναι ότι ο νέος ιδιοκτήτης του OΛΠ θα πρέπει στην ουσία να επενδύσει δεκάδες εκατομμύρια για να ξαναφτιάξει την προβλήτα Ι, να αποπληρώσει το δάνειο, αλλά και να επισκευάσει τις γερανογέφυρες. Με άλλα λόγια, μέρος από τα 350 εκατ. ευρώ που προβλέπει ο διαγωνισμός ως υποχρεωτικές επενδύσεις στο λιμάνι, θα κατευθυνθούν για την ανακατασκευή της προβλήτας, και την επισκευή των γερανογεφυρών.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η σημερινή διοίκηση του ΟΛΠ προτίθεται να αποστείλει τον φάκελο στον εισαγγελέα, προκειμένου να αναζητηθούν ευθύνες για τις προηγούμενες διοίκήσεις του οργανισμού που είχαν παραλάβει το έργο της προβλήτα Ι.