Η υπουργός Παιδείας στην παρουσίαση της μεταρρύθμισης για την Επαγγελματική Εκπαίδευση | Τwitter/@nkerameus
Επικαιρότητα

Κεραμέως: Προσώρας δεν υπάρχει προγραμματισμός για άνοιγμα των σχολείων

Μέχρι τέλος Νοεμβρίου οι αιτήσεις συμμετοχής στις Πανελλαδικές. Τι αλλάζει στην επαγγελματική εκπαίδευση με το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας. Ιδρύονται Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια. Συνέχεια με τα νομοσχέδια για τα μέτρα ασφαλείας στα Πανεπιστήμια, την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών δομών και το νέο νόμο-πλαίσιο για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
Protagon Team

Στην Επιτροπή Λοιμωξιολόγων παρέπεμψε η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, για την ημερομηνία επαναλειτουργίας των σχολείων, τονίζοντας πως από πλευράς υπουργείου δεν υπάρχει κάτι ανακοινώσιμο.

Κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, στην οποία παρουσίασε μια νέα εκπαιδευτική βαθμίδα, το επίπεδο 3 των Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης, η κυρία Κεραμέως τόνισε για το ζήτημα της επαναλειτουργίας των σχολείων:

«Ο,τι έχει να κάνει με τις δομές εκπαίδευσης και την επαναλειτουργία τους παρακολουθείται καθημερινά από την επιτροπή των ειδικών. Αναμένουμε τις εισηγήσεις τους και την απόφαση του Πρωθυπουργού», μέχρι στιγμής «δεν υπάρχει κάποια σχετική ανακοίνωση για την επαναλειτουργία των σχολείων», είπε η κυρία Κεραμέως κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου για το νομοσχέδιο με τις αλλαγές στην Επαγγελματική Εκπαίδευση, και ενώ η απόφαση για το κλείσιμο των σχολείων είναι σε ισχύ έως τις 30/11.

Οπως εξάλλου ανακοίνωσε η υπουργός Παιδείας, οι αιτήσεις για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις θα γίνονται μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου. Στο σημείο αυτό, δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο και οι φετινοί μαθητές της Γ’ Λυκείου, που παρακολουθούν μαθήματα διά ζώσης, αλλά και εξ αποστάσεως, να αντιμετωπιστούν με κάποια προσαρμογή, αν αυτό προκύψει από εισηγήσεις του Ινστιτούτου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.

Η κυρία Κεραμέως εμφανίστηκε επιφυλακτική ως προς το ζήτημα της επιβολής κατώτατου βαθμού –σε οριζόντια βάση– για την είσοδο στα Πανεπιστήμια, επαναλαμβάνοντας ότι βασικός προσανατολισμός παραμένει η βάση σε μάθημα που θα ζητεί η κάθε σχολή.

Ειδική αναφορά έκανε επίσης η υπουργός στο θέμα της τηλεκπαίδευσης, για το οποίο αναγνώρισε ότι «προφανώς υπήρξαν και τεχνικά ζητήματα και ενδεχομένως να υπάρξουν και άλλα».

Πρόκειται όμως, όπως υπογράμμισε, για ένα τεράστιο ψηφιακό έργο, που πιστώνεται στους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τις οικογένειές τους» και πλέον έχουμε «σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες, νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια. Τα τεχνικά προβλήματα έχουν πλέον διορθωθεί και η τηλεκπαίδευση “τρέχει” κανονικά και καθολικά: έχουμε κατά μέσο όρο πάνω από 38.000 με 39.000 παράλληλες συνεδρίες γυμνασίων και λυκείων και 55.000 νηπιαγωγείων και δημοτικών σε όλη τη χώρα».

«Συγκριτικά στοιχεία», υποστήριξε η υπουργός, «δείχνουν ότι είμαστε από τις ελάχιστες χώρες που κατάφεραν την καθολική εφαρμογή της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Είμαστε εδώ για να βελτιώνουμε συνολικά το πλαίσιο».

Οσον αφορά την Επαγγελματική Εκπαίδευση, το νέο νομοσχέδιο που τέθηκε από τη Δευτέρα σε δημόσια διαβούλευση, στόχος είναι η συνολική αναδιάρθρωση και αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης (ΕΕΚ) και Διά Βίου Μάθησης (ΔΒΜ).

«Κεντρική στόχευση της μεταρρύθμισης είναι η ΕΕΚ, από λύση ανάγκης για τους λίγους ή τους πιο αδύναμους, να καταστεί συνειδητή επιλογή για τους πολλούς και εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής, προσφέροντας στους νέους μας εναλλακτικές, ουσιαστικές επιλογές και ποιοτικές θέσεις εργασίας», ανέφερε η υπουργός και παρέθεσε ορισμένα από τα προβλήματα που καλείται να αντιμετωπίσει:  (α) αλληλοεπικαλύψεις μεταξύ δομών και εκπαιδευτικών διαδρομών, (β) απουσία δομών μετα-γυμνασιακού επιπέδου, (γ) ύπαρξη παρωχημένων ειδικοτήτων και οδηγών κατάρτισης, (δ) ανεπαρκής διασύνδεση με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας, μεταξύ άλλων λόγω της απουσίας συμμετοχής των κοινωνικών εταίρων στο σχεδιασμό της ΕΕΚ και της ανορθολογικής επιλογής ειδικοτήτων και εκπαιδευτών, (ε) έλλειψη αξιοπιστίας στην πιστοποίηση των επαγγελματικών προσόντων, καθώς και (στ) αρρυθμίες στην οργάνωση της συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης (Κ.Δ.Β.Μ.) που επιτείνει το χάσμα δεξιοτήτων.

Με το νομοσχέδιο καθιερώνεται Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Σ.Ε.Ε.Κ.), το οποίο αναπτύσσεται στα επίπεδα 3, 4 και 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, κατ’ αντιστοιχία με εκείνα του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων, ως ακολούθως:

Επίπεδο 3: Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (Ε.Σ.Κ.) και Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας (ΕΠΑ.Σ.) του Ο.Α.Ε.Δ.

Επίπεδο 4: Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.) και τα Λύκεια των Ενιαίων Ειδικών Επαγγελματικών Γυμνασίων Λυκείων (ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ-Λ.)

Επίπεδο 5: Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) και το Μεταλυκειακό Έτος – Τάξη Μαθητείας των ΕΠΑ.Λ.

Ο σχεδιασμός, ο συντονισμός, η εποπτεία και η αξιολόγηση των πολιτικών, δράσεων και προγραμμάτων στην ΕΕΚ και ΔΒΜ οργανώνεται πλέον συνεκτικά στη Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης (Γ.Γ.Ε.Ε.Κ. & Δ.Β.Μ.).

Επίσης, ιδρύονται Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια, ύστερα από εισήγηση των Σ.Σ.Π.Α.Ε.. Οι μαθητές (απόφοιτοι Γυμνασίου) εισάγονται στα Πρότυπα ΕΠΑ.Λ. με βάση το βαθμό του Απολυτηρίου.

Παράλληλα ξεκινά η λειτουργία Γραφείων Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (Γ.Ε.Α.Σ.) στα ΙΕΚ και άλλες δομές επαγγελματικής κατάρτισης, με κύριες αρμοδιότητες τη συμβουλευτική υποστήριξη των καταρτιζομένων και αποφοίτων, την οργάνωση, εποπτεία και παρακολούθηση της Μαθητείας και Πρακτικής Άσκησης των καταρτιζομένων, την παρακολούθηση της ένταξης των αποφοίτων των Ι.Ε.Κ. στην αγορά εργασίας. Ιδρύονται, τέλος, πειραματικά και θεματικά ΙΕΚ, με νέες ειδικότητες βάσει των αναγκών της αγοράς.