Το μεσημέρι της Πέμπτης 7 Μαρτίου ανέβηκε στην ιστοσελίδα του κρατικοποιημένου Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης μια ανακοίνωση η οποία δημοσιεύτηκε αυτούσια σε πάρα πολλά μέσα. Πριν προχωρήσουμε στην ανάλυση, την παραθέτω όπως ακριβώς την εξέδωσε ο ΟΑΣΘ.
«Ανοίγει ο δρόμος για την πρόσληψη οδηγών στον ΟΑΣΘ
Δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ο νόμος 4599/2019 με τον οποίο ανοίγει ο δρόμος για προσλήψεις οδηγών με σύμβαση ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης.
Συγκεκριμένα, η διαδικασία που προβλέπει ο νόμος σχετικά με την προκήρυξη που θα εκδοθεί είναι η εξής:
Η προκήρυξη εκδίδεται από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κατόπιν εισήγησης του οικείου φορέα, ύστερα από έγκριση του Ανωτάτου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.), η οποία χορηγείται εντός 15 ημερών.
Σε περίπτωση παρέλευσης άπρακτης της παραπάνω προθεσμίας, θεωρείται ότι χορηγήθηκε η έγκριση.
Στην προκήρυξη θα αναφέρονται αναλυτικά: α) ο συνολικός αριθμός των οδηγών που θα προσληφθούν και β) τα απαιτούμενα προσόντα και δικαιολογητικά.»
Ομολογώ ότι δεν την κατάλαβα καλά αμέσως. Λίγο το δύστροπο ύφος της, λίγο η αοριστία του δεκαπενθημέρου και του αριθμού των οδηγών που θα προσληφθούν και πολύ περισσότερο το momentum, με έκαναν να αναζητήσω τη βοήθεια κάποιου ειδικού στη Δημόσια Διοίκηση για να σιγουρευτώ ότι πρόκειται για μια κραυγαλέα περίπτωση παράκαμψης του ΑΣΕΠ.
Να θυμίσω ότι ο ΟΑΣΘ είναι οργανισμός που κρατικοποιήθηκε τον Αύγουστο του 2017, κινείται σε κατάσταση ημιδιάλυσης, βρίσκεται σε καθεστώς εκκαθάρισης ενώ εκκρεμεί η δημιουργία του νέου φορέα Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΑΣΥΘ) που θα τον αντικαταστήσει. Πώς, λοιπόν, θα γίνουν προσλήψεις σε αυτόν τον Οργανισμό;
Πρόκειται για νομοθετικό έκτρωμα
Ο Παναγιώτης Καρκατσούλης, εμπειρογνώμων Δημόσιας Διοίκησης «ξεσκόνισε» τον νόμο 4599/2019 και ιδού τι έγραψε για το Protagon:
«Έχω δει κι έχω δει στην καριέρα μου νόμους-τέρατα. Δεν με εκπλήσσουν πλέον. Όταν, όμως, ανάμεσα στους πολλούς κακούς νόμους της τελευταίας τετραετίας, εμφανίζονται ορισμένα πραγματικά νομοθετικά εκτρώματα, τότε παύει κανείς να διερωτάται για την πορεία της καλής νομοθέτησης στη χώρα μας και παρατηρεί μόνο τον πάτο του βαρελιού.
Ένα τέτοιο νομοθετικό έκτρωμα είναι ο. Ν. 4599 που ψηφίστηκε προχθές και δημοσιεύθηκε στις 4 Μαρτίου 2019. Υπογράφηκε από τον, κατά τα λοιπά, ανεύθυνο Πρόεδρο της Δημοκρατίας και απ’ όλο το τσούρμο που παριστάνει την κυβέρνηση, δηλαδή, τους Δραγασάκη, Χαρίτση, Πιτσιόρλα, Ρήγα, Γιαννακίδη, Γαβρόγλου, Τζούφη, Αχτσιόγλου, Πετρόπουλο, Γεροβασίλη, Καλογήρου, Τσακαλώτο, Χουλιαράκη, Πολάκη, Σταθάκη, Ξενογιαννακοπούλου, Φάμελλο, Δημαρά, Σπίρτζη (που είναι και ο επισπεύδων), Κουβέλης, Αραχωβίτη και Φλαμπουράρη.
Όλοι αυτοί υπέγραψαν ένα νομοσχέδιο-σκουπιδοτενεκέ με τίτλο –δώστε βάση-: «Δοκιμασία προσόντων και συμπεριφορές υποψηφίων οδηγών και οδηγών για τη χορήγηση αδειών οχημάτων, άλλες διατάξεις για τις άδειες οδήγησης και λοιπές διατάξεις». Η, έστω, κατανοητή έλλειψη νομικής παιδείας και κοινοβουλευτικής πρακτικής για τους βουλευτές της πλειοψηφίας, έχει δώσει τη θέση της στον κυνισμό του αστοιχείωτου. Οι Συριζαίοι θα μείνουν στη νομοθετική ιστορία του τόπου ως οι πλέον αγράμματοι βουλευτές με παροιμοιώδη περιφρόνηση στην καλή νομοθέτηση.
Ο νόμος- έκτρωμα, ειδικότερα, περιλαμβάνει 53 άρθρα, εκ των οποίων μόνον 26 αναφέρονται στους υποψήφιους οδηγούς και τις άδειες οδήγησης. Τα υπόλοιπα διαλαμβάνουν ποικίλες «εκκρεμότητες», προεκλογικού χαρακτήρα, και αφορούν από την φροντίδα των τέκνων των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, τις βοσκήσιμες γαίες, τους φορείς διαχείρισης στερεών αποβλήτων και σωρεία διατάξεων το περιεχόμενο των οποίων δεν αισθάνεται, καν, την ανάγκη ο «νομοθέτης» να το γνωστοποιήσει στον έλληνα πολίτη. Του αρκεί ότι οι ομάδες που αφορούν οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις ξέρουν περί τίνος πρόκειται. Τέτοια ξετσιπωσιά ρουσφετολογική σπάνια απαντάται ακόμη και την περίοδο του Κωλέττη. Θαυμάστε: «Τροποποίηση των διατάξεων του ν. 3889/2010», «Τροποποίηση των άρθρων ν. 4427/2016», «Τροποποίηση των άρθρων του ν. 2682/1999 και του π.δ. 84/2018».
Εκεί, όμως, που ο «νομοθέτης» το «τερματίζει», κυριολεκτικά, είναι, όταν μέσα στην παραζάλη του πελατειασμού θέλει να εξαλείψει κάθε πιθανό εμπόδιο στην επιτυχή έκβαση του ρουσφετολογικού οργίου του και συναντά το ΑΣΕΠ. Όχι ότι μπορεί η Ανεξάρτητη Αρχή να σταματήσει ή να επηρεάσει την ρουσφετοπραξία των κυβερνώντων. Αλλά ούτε και το ενδεχόμενο της καθυστέρησης για λόγους που αφορούν την τήρηση της νομιμότητας δεν είναι ανεκτό.
Το διακύβευμα είναι σημαντικό για τον ΣΥΡΙΖΑ. Αφορά μια μεγαλο-μπίζνα που ακούει στο όνομα “Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης” και ο οποίος είχε γίνει γνωστός στο πανελλήνιο όχι μόνο για τα χάλια του αλλά και για την απόφαση του πρωθυπουργού, σε μια κρίση νεποτισμού και ευνοιοκρατίας, να τοποθετήσει εκεί ως υπεύθυνο τον πατέρα του κ. Παππά
Ο ΟΑΣΘ, λοιπόν, που βρίσκεται σε διαδικασία εκκαθάρισης θα προσλάβει προσωπικό! Μην εκπλήσσεσθε γι’ αυτό. Διότι ακόμη πιο εξοργιστικός είναι ο τρόπος με τον οποίο θα γίνει η πρόσληψη. Κατά πρώτο, η διαδικασία της πρόσληψης περιγράφεται στον νόμο, πράγμα αδόκιμο αφού ο τρόπος με τον οποίο μπορεί κανείς να προσληφθεί στο δημόσιο περιγράφεται εξαντλητικά σε σχετικούς νόμους. Ο πονηρός πολιτευτής έχει, όμως, τους λόγους του. Δείτε το, όπως περιγράφεται στην παράγραφο 2 του άρθρου 52: «Η προκήρυξη (πρόσληψης) εκδίδεται από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κατόπιν εισήγησης του οικείου φορέα, ύστερα από έγκριση του Ανωτάτου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.), η οποία χορηγείται εντός δεκαπέντε (15) ημερών. Σε περίπτωση παρέλευσης άπρακτης της παραπάνω προθεσμίας θεωρείται ότι χορηγήθηκε η έγκριση».
Απίστευτο; Ένας υπουργός καταργεί με μια διάταξή του την ανεξάρτητη κρίση μιας Αρχής η οποία είναι συνταγματικά κατοχυρωμένη και έχει ως σκοπό όχι να προφυλάξει το δημόσιο συμφέρον και την ισότητα των πολιτών από πράξεις της εκτελεστικής εξουσίας.
Ποιος διαστροφικός νους θα μπορούσε να σκεφτεί ότι η αρχή “η σιωπή είναι συμφωνία” την οποία θεσμοθετήσαμε προκειμένου να βοηθήσουμε τους πολίτες στις συναλλαγές τους με την γραφειοκρατία και αφορά την χορήγηση πιστοποιητικών και βεβαιώσεων θα γινόταν όπλο για την κατάργηση των Ανεξάρτητων Αρχών;»