Λίγα χρόνια πριν τελειώσει ο 19ος αιώνας, κι ενώ έγραφε τις δύο τελευταίες του όπερες, ο Τζουζέπε Βέρντι έχωσε χιλιάδες σελίδες με σημειώσεις και νότες του σε ένα μπαούλο, γράφοντας πάνω τους τις λέξεις «κάψτε τα».
Ευτυχώς, όμως, οι κληρονόμοι του δεν υπάκουσαν στις εντολές τους και κράτησαν το μπαούλο με το περιεχόμενό του ανέπαφο, στη βίλα όπου έζησε ο διάσημος συνθέτης, στην Σαντ’Αγκάτα της βόρειας Ιταλίας.
Στις 5.400 σελίδες του, υπήρχαν προσχέδια από 12 όπερες, όπως η «Αΐντα», ο «Φάλσταφ» και ο «Οθέλος» και άλλα έργα του Βέρντι, γραμμένα σε διάστημα μισού αιώνα.
Το μυστηριώδες μπαούλο, το οποίο είχε κατασκευαστεί στο Σικάγο, έμεινε μακριά από τα μάτια του κόσμου και των ερευνητών του έργου του Βέρντι για δεκαετίες. Ελάχιστοι ειδικοί είχαν την τύχη να το ανοίξουν, κι αυτό μόνο μετά από παράπονα και καταγγελίες προς τους κληρονόμους του και διαχειριστές της Επαυλης Βέρντι από ακαδημαϊκούς που ήθελαν να μελετήσουν τα χιλιάδες χειρόγραφα.
Μάταια, ζητούσαν να μεταβούν στη βίλα και να τα δουν με τα μάτια τους. Οι κληρονόμοι αγνοούσαν τα αιτήματά τους. «Είχαμε πρόσβαση στα χειρόγραφα του Μπελίνι, του Ροσίνι, γιατί όχι και στις 5.000 σελίδες του Βέρντι;», λέει στους New York Times ο Σάντρο Καπελέτο, από το Εθνικό Ινστιτούτο Ερευνών Βέρντι.
Τελικά, το 2017, το υπουργείο Πολιτισμού της Ιταλίας, πήρε την κατάσταση στα χέρια του, και μετέφερε το μπαούλο στα κρατικά αρχεία στην Πάρμα. Την Τρίτη, το μπαούλο «ανοίγει» για το κοινό και το περιεχόμενό του θα είναι προσβάσιμο σε όποιον θέλει να μελετήσει το έργο του δημοφιλέστερου συνθέτη όπερας στην Ιταλία. Βέβαια, όχι στην αρχική του μορφή, για ευνόητους λόγους, αλλά ψηφιοποιημένο και καταγεγραμμένο στους σχετικούς καταλόγους.
Τα χειρόγραφα δείχνουν την εξέλιξη των έργων και αποκαλύπτουν τα μυστικά της δημιουργικής διαδικασίας που ακολουθούσε ο Βέρντι κατά τη σύνθεση μιας όπερας.
Μελετώτας επίσης, την ποιότητα του χαρτιού, οι ειδικοί μπορούν να βάλουν τα γραπτά του σε χρονολογική σειρά και να μελετήσουν την εξέλιξη της συγγραφής
Σε ένα από τα χειρόγραφα, ο Βέρντι, σε μεγάλη ηλικία, έχει αντιγράψει απόσπασμα από τα ευαγγέλια.
Το υπουργείο Πολιτισμού έχει αποσπάσει άλλα 24.000 έγγραφα του συνθέτη από τα χέρια των κληρονόμων του, επειδή έκρινε πως οι συνθήκες συντήρησής τους στη βίλα, δεν ήταν οι κατάλληλες. Από τη στιγμή που, το 2008, τα γραπτά του Βέρντι ανακηρύχθηκαν έγγραφα δημοσίου ενδιαφέροντος, το κράτος έχει το δικαίωμα να τα μεταφέρει όπου θέλει.