Μετά το φιάσκο των προεδρικών εκλογών του 2016 στις ΗΠΑ και το σκάνδαλο με την Cambridge Analytica, που έφερε στην εξουσία τον Ντόναλντ Τραμπ, το Facebook ανακοίνωσε μία σειρά από μέτρα για να εξασφαλίσει την αντικειμενική ενημέρωση των ψηφοφόρων και να αποτρέψει την ανάμειξη ξένων χάκερ.
Η εταιρεία την διαφημίζει ως την μεγαλύτερη εκστρατεία ενημέρωσης των ψηφοφόρων στην αμερικανική ιστορία και έχει στόχο να βοηθήσει τέσσερα εκατ. Αμερικανούς να εγγραφούν στους εκλογικούς καταλόγους.
Η καμπάνια θα απευθύνεται στους χρήστες του Facebook, του Instagram και του Messenger και θα ξεκινήσει σύντομα.
«Εχουμε δημιουργήσει μερικά από τα πιο προηγμένα συστήματα στον κόσμο για να καταπολεμήσουμε την παρέμβαση τρίτων στις εκλογές», είπε στην Guardian η Ναόμι Γκλιτ, αντιπρόεδρος διαχείρισης προϊόντων και κοινωνικής επιρροής.
«Το Εκλογικό Πληροφοριακό Κέντρο θα είναι μία γραμμή άμυνας, από την οποία θα παρέχονται ξεκάθαρες, έγκυρες και αξιόπιστες πληροφορίες στους ανθρώπους για να μειώσουμε την επιρροή κακόβουλων δικτύων που ίσως προσπαθήσουν να εκμεταλλευθούν οποιαδήποτε αβεβαιότητα και να αναμειχθούν στις εκλογές», πρόσθεσε.
Στο πλαίσιο της προσπάθειας αυτής, αλλάζει και η πολιτική της εταιρείας για τις πολιτικές διαφημίσεις, που έχει δεχθεί πλήθος επικρίσεων στο παρελθόν. Ο χρήστης θα μπορεί πλέον να τις απενεργοποιεί τελείως από τη δική του περιήγηση στο Facebook και το Instagram.
Επίσης, μετά από πολλές πιέσεις, η εταιρεία θα δείχνει στον χρήστη ποιος πλήρωσε για την πολιτική διαφήμιση.
Από το 2016, το Facebook έχει τριπλασιάσει τον αριθμό των εργαζομένων στην ομάδα που ελέγχει θέματα ασφαλείας. «Εχουμε εργαστεί πάνω σε 200 εκλογικές αναμετρήσεις από το 2017 και έχουμε αποκτήσει μεγάλη εμπειρία. Με κάθε αναμέτρηση γινόμαστε καλύτεροι στο να υπερασπιζόμαστε την ακεραιότητα της δημοκρατικής διαδικασίας», ανέφερε στην Telegraph ο Νικ Κλεγκ, αντιπρόεδρος της Facebook για θέματα διεθνών σχέσεων και επικοινωνίας.
«Το 2016, αποτύχαμε γιατί δεν μπορούσαμε να φανταστούμε τότε το επίπεδο και το μέγεθος της ρωσικής παρέμβασης. Ηταν η πρώτη φορά που ξένες οργανώσεις προσπαθούσαν να παρέμβουν σε εκλογική διαδικασία μέσω του Facebook», πρόσθεσε ο ίδιος.
Ο κύριος στόχος του Facebook είναι να ενθαρρύνει τους ψηφοφόρους να πάνε στις κάλπες, είπε ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ. «Πιστεύω ότι το Facebook έχει την ευθύνη να εμποδίσει οποιαδήποτε απόπειρα να μην ψηφίσουν οι πολίτες -στόχος εδώ είναι συνήθως οι μειονότητες- αλλά και να στηρίξει την αξιόπιστη ενημέρωση των ψηφοφόρων, την εγγραφή τους στους εκλογικούς καταλόγους και την προσέλευση στις κάλπες», ανέφερε σε άρθρο του στην USA Today.
Τις τελευταίες εβδομάδες, ο Ζάκερμπεργκ αντιμετώπισε των οργή πολλών υπαλλήλων του επειδή αποφάσισε να μην διαγράψει εμπρηστικές αναρτήσεις του Ντόναλντ Τραμπ για τα επεισόδια στις αντιρατσιστικές διαδηλώσεις στις ΗΠΑ.
«Η ελευθερία της έκφρασης είναι μέρος της δημοκρατικής διαδικασίας και παίρνουμε πολύ στα σοβαρά την ευθύνη μας να την προστατέψουμε. Πολλοί θέλουν να διαγράφουμε αναρτήσεις των πολιτικών, αλλά πιστεύω ότι η απόδοση ευθυνών είναι δυνατή όταν ξέρουμε τι λένε αυτοί που ζητούν την ψήφο μας, ακόμα και αν δεν μας αρέσει το τι λένε», είπε ο ίδιος.