Σε ρόλο ανακριτή, ο υπουργός Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, θέλησε να βάλει στη γωνία τον διευθύνοντα σύμβουλο της Beat (πρώην Taxibeat) Nίκο Δρανδάκη, με συνεχείς και πιεστικές ερωτήσεις για το τρόπο λειτουργίας της καινοτόμου εταιρείας, την κερδοφορία της και το καθεστώς φορολόγησής της. Το τελικό αποτέλεσμα ωστόσο μάλλον τον εξέθεσε, καθώς οι εμμονικές ερωτήσεις του, σε πλήρη ευθυγράμμιση με τις καταγγελίες του προέδρου του ΣΑΤΑ, Θύμιου Λυμπερόπουλου, για την Beat, συνοδεύθηκαν από ευτελή πολιτικάντικα επιχειρήματα.
Κατά την ακρόαση φορέων στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή επί του νομοσχεδίου του υπουργείου Μεταφορών που ρυθμίζει το καθεστώς λειτουργίας των εταιρειών διαμεσολάβησης μεταφοράς επιβατών, ο κ. Σπίρτζης επέδειξε ιδιαίτερη επιμονή στις ερωτήσεις για την έδρα της εταιρείας, τα κέρδη της και τον τρόπο φορολόγησής της. Κατά τη διάρκεια των ερωτήσεων που απηύθυνε στον διευθύνοντα σύμβουλο της Beat επαναλάμβανε μονότονα ότι η εταιρεία δεν πληρώνει φόρους (υιοθετώντας ένα από τα βασικά επιχειρήματα των πολέμιων της εταιρείας, με βασικό τους εκφραστή τον Θύμιο Λυμπερόπουλο, πρόεδρο του ΣΑΤΑ).
Λυμπερόπουλος: Κάποιοι κλέβουν μέσα από την καινοτομία
«Ο κλάδος μας, οι αυτοαπασχολούμενοι δεν είναι συντεχνία. Συντεχνία και διαπλοκή είναι εκείνοι που μέσα από την καινοτομία δεν κλέβουν μόνο τους επαγγελματίες αλλά και την πατρίδα, εκείνοι που με πρόφαση την καινοτομία παρερμηνεύουν ακόμη και τη γνώμη του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου», ήταν ένα από τα επιχειρήματα του κ. Λυμπερόπουλου κατά την ακρόασή του στην επιτροπή.
Ο κ. Λυμπερόπουλος, καταφέρθηκε εναντίον της Beat, λέγοντας πως η μόνη «καινοτομία» της εταιρείας είναι ότι εισπράττει για λογαριασμό της το μίσθωμα και όχι ο ταξιτζής, ενώ διερωτήθηκε πού είναι οι φόροι που πληρώνει η εταιρεία.
Σύμφωνα με τον κ. Δρανδάκη, ωστόσο, η Beat πλήρωσε το 2017 1,1 ευρώ φόρους και εισφορές. «Το 2017 η εταιρεία δήλωσε στη ΦΑΕΕ ΑΘΗΝΩΝ 3,7 εκατομμύρια ευρώ έσοδα. Από αυτά η μισθοδοσία ήταν 1.150.000 ευρώ. Πληρώσαμε 1.140.000 φόρους και εισφορές. Οι φόροι είναι ΦΠΑ , ΦΜΥ, ειδική εισφορά αλληλεγγύης και εισφορές στο ΙΚΑ. Η εταιρία δεν έχει βγάλει κέρδη ακόμα. Από το 2011 κάθε χρόνο οι εργαζόμενοί μας διπλασιάζονται. Έχουμε 120, θα κλείσουμε τον χρόνο με περισσότερους από 200. Ο μέσος καθαρός μισθός είναι 1.700 ευρώ. Κανένας δεν παίρνει κάτω από 1.000 ευρώ καθαρά. Φέρνουμε έλληνες επιστήμονες από το εξωτερικό», ανέφερε μεταξύ άλλων ο CEO της Beat, εξηγώντας ότι αυτός είναι ο λόγος που η εταιρεία δεν εμφανίζει κερδοφορία.
Ένα άλλο σημείο στο οποίο επέμεινε ο κ. Σπίρτζης ήταν το γεγονός ότι η εταιρεία έχει την έδρα της στο Λονδίνο και όχι στην Ελλάδα, όπου διαθέτει μόνο υποκατάστημα.
Όπως είπε στην απάντησή του ο κ. Δρανδάκης αυτό συνέβη επειδή στην Ελλάδα το 2011 ήθελε 45 ημέρες για το άνοιγμα της επιχείρησης ενώ στο Λονδίνο το έκανε σε μόλις μία ημέρα και «μέχρι το τέλος της εβδομάδες είχα και τραπεζικούς λογαριασμούς για να καταθέσουν τα χρήματα οι επενδυτές».
«Τότε ήταν ΝΔ και ΠΑΣΟΚ», έσπευσε να δικαιολογηθεί με πολιτικάντικο ύφος ο υπουργός.
Εκεί όμως που πραγματικά «βραχυκύκλωσε» ο κ. Σπίρζης, ήταν όταν ο κ. Δανδράκης προσπάθησε να του εξηγήσει πώς γίνεται η εκκαθάριση των πληρωμών της εταιρείας μέσω πιστωτικών καρτών. «Το 1/4 πληρώνουν των πελατών με πιστωτική. Για την πληρωμή αυτή χρησιμοποιούμε εκκαθαριστή συναλλαγών, πιστοποιημένο από την Ευρωπαϊκή Ένωση . Τα χρήματα πιστώνονται στην Ολλανδία και επιστρέφουν ως πληρωμή στον οδηγό του ταξί», περιέγραψε ο διευθύνων σύμβουλος της Beat.
«Δηλαδή κύριε Δρανδάκη, όταν υπήρχαν capital controls και για να στείλει κάποιος έμβασμα περνούσε τόσους ελέγχους, εσείς στέλνατε λεφτά έτσι εύκολα στο εξωτερικό;» ρώτησε σε έντονο ύφος ο κ. Σπίρτζης, για να του απαντήσει ο κ. Δρανδάκης:
«Θεωρείτε ότι αν η συναλλαγή ήταν παράνομη δεν θα την είχε μπλοκάρει το τραπεζικό σύστημα;»
«Να ρωτήσουμε τότε τις τράπεζες», επέμεινε ο υπουργός και στο σημείο αυτό παρενέβη ο τομεάρχης Μεταφορών της ΝΔ, Κώστας Καραμανλής, λέγοντας στον κ. Σπίρτζη: «Εξουσία είστε. Δεν μπορείτε να το ελέγξετε;».
Η απάντηση του υπουργού όμως άφησε απάντες ξερούς: «Κυβέρνηση είμαστε , όχι εξουσία. Την εξουσία στο τραπεζικό σύστημα την έχει ακόμα η Νέα Δημοκρατία», ισχυρίστηκε ανερυθρίαστα.
Σε ερωτήσεις τέλος για κινήσεις κεφαλαίων της εταιρείας μέσω εξωχώριων εταιρειών, ο Νίκος Δρανδάκης επιβεβαίωσε ότι υπήρξαν καταθέσεις από χώρες όπως ο Παναμάς και οι Παρθένες Νήσοι, αλλά όπως διευκρίνισε «η συμμετοχή τους ήταν στο 2-2,5%« και τα λεφτά αυτά «ήρθαν στην Ελλάδα και έγιναν μισθοί στην Ελλάδα».
Επί της ουσίας του νομοσχεδίου, τέλος, ο κ. Δρανδάκης επικαλέστηκε την πρόσφατη απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, βάσει της οποίας προκύπτουν αναλυτικά οι λόγοι για τους οποίους δεν έχει λόγο ύπαρξης το άρθρο 12 και για τους οποίους η εταιρεία του και όλες οι παρόμοιες, δεν μπορούν να ενταχθούν σε αυτό.
Καταλήγοντας, ο κ. Δρανδάκης απάντησε και σε ερώτηση του κ. Σπίρτζη σχετικά με τις καταγγελίες περί συμμετοχής της συζύγου του Κυριάκου Μητσοτάκη , Μαρέβας Γκραμπόφσκι, σε εξωχώρια εταιρείας που συμμετέχει στην Βeat.
«Διαβάζοντας το ρεπορτάζ, αυτό που κατάλαβα», απάντησε ο CEO της Beat, ήταν ότι «η πρόεδρος του Οργανισμού Endeavor έχει κάνει μία επένδυση, συμμετοχή στην εταιρεία που λέγεται Βlueground. H Βlueground είναι μια εταιρία σαν την δική μας που κάνει κάτι αντίστοιχο, τίποτα παραπάνω από αυτό. Δεν ξέρω τι θα πρέπει να δηλώσω σχετικά με αυτό, εκτός από καλή επιτυχία στην επένδυση, μακάρι να πάει καλά, αλλά δεν βλέπω τι άλλο μπορώ να δηλώσω. Είναι μια επένδυση που έγινε σε μια άλλη εταιρία, στην οποία έχει συνεπενδύσει κάποιος επενδυτής που είχε βάλει και σε εμάς λεφτά, αλλά τώρα δεν είναι στην εταιρία μας, ο κ. Αποστολάκης. Ο κ. Αποστολάκης έχει κάνει επενδύσεις σε 25 περίπου start up στην Ελλάδα. Ένα από αυτά είναι η Endeavor, στην οποία έτυχε να είναι η κυρία που αναφέρετε. Δεν βλέπω καμία σχέση με την Τaxibeat και δεν ξέρω γιατί πρέπει να πω κάτι που δεν με αφορά. Έχουν συνεπενδύσει σε μια άσχετη εταιρία με εμένα. Επίσης δεν κατάλαβα τον σκοπό του δημοσιεύματος».