Ξυλοκοπήθηκε ανελέητα, ταπεινώθηκε, απειλήθηκε η ζωή της από τον ίδιο της τον άνδρα, αλλά κατάφερε να ξεφύγει και να επιστρέψει… Βασίλισσα…
Η αειθαλής σταρ της ροκ μουσικής, Τίνα Τέρνερ, επιστρέφει στη σκηνή έπειτα από επτά χρόνια απουσίας και αφού έχει, εδώ και καιρό, περιορίσει κατά πολύ τις εμφανίσεις της στον χώρο του θεάματος.
Η ίδια ετοίμασε ένα μιούζικαλ, το «Tina: The Musical», με θέμα τη ζωή της, το οποίο ανέβηκε στη σκηνή αυτόν τον μήνα –και θα επαναληφθεί τον Φεβρουάριο το 2019. Παράλληλα, όπως αναφέρει, όσο δεν είναι στα φώτα της δημοσιότητας απολαμβάνει τον ύπνο που της είχε λείψει κατά τη διάρκεια της καριέρας της. Και όταν δεν κοιμάται, διακοσμεί το σπίτι της στην Ελβετία.
Η θρυλική τραγουδίστρια, που έδωσε την τελευταία της συναυλία το 2009, γιορτάζοντας τα 50 χρόνια στη μουσική, δήλωσε σήμερα ότι αυτό που την έπεισε να επιστρέψει ήταν οι θαυμαστές της.
«Δεν ήθελα να γίνει. Δεν χρειάζομαι τη μουσική, δεν έχω ανάγκη από τις παραστάσεις», είπε η καλλιτέχνις και πρόσθεσε: «Είμαι σίγουρη πως όλοι θέλετε να μάθετε τι κάνω τα τελευταία χρόνια που έχω βγει στη σύνταξη. Είμαι πολύ ενθουσιασμένη. Τώρα αυτό με κάνει να σταματήσω τη σύνταξη. Η συνταξιοδότηση είναι υπέροχη, κοιμάσαι πολύ. Κάνεις ό,τι θέλεις, αλλάζεις τη διακόσμηση του σπιτιού σου δυο και τρεις φορές. Κάνεις απλά πράγματα που ονειρεύεσαι όταν δουλεύεις». Και όταν βαριέσαι πολύ, λες «ναι» στην πρόταση που σου κάνουν να γίνει η ζωή σου μια μεγαλειώδης παράσταση.
Εξηγώντας την απόφασή της να επιστρέψει στη σκηνή με το συγκεκριμένο μιούζικαλ, η Τίνα Τέρνερ αναφέρει: «Εχω λάβει κάρτες και γράμματα. Οι άνθρωποι λένε ότι τους έχω δώσει ελπίδα. Σημαίνω τόσα πολλά για τους ανθρώπους. Θέλω να το ανταποδώσω. Θέλω πραγματικά να σημειώσει επιτυχία. Ελπίζω ότι θα ταξιδέψει στον κόσμο και θα προσφέρει αυτό που οι άνθρωποι χρειάζονται, θα τους θυμίσει το έργο μου».
Η Αντρίνε Ουόρεν, η οποία έχει λάβει Βραβείο Τόνυ Καλύτερου Β’ γυναικείου ρόλου σε μιούζικαλ, θα υποδυθεί την Τίνα. Της μοιάζει; Ναι, όταν η Τέρνερ ξεκινούσε το ταξίδι της στον μαγικό κόσμο της μουσικής.
Το μιούζικαλ -το όποιο θα ανέβει στο θέατρο Αλντγουίτς, στο Λονδίνο- σκηνοθετεί η Φιλίντα Λόιντ, ενώ πίσω της θα βρίσκονται οι συντελεστές του «Mamma Mia». Η χορογραφία είναι του Αντονι Φαν Λαστ, ενώ η μουσική επένδυση θα γίνεται δια χειρός Νίκολας Σκίλμπεκ. Με λίγα λόγια, μιλάμε για dream team.
Το θέμα της παράστασης, φυσικά, είναι η ταραχώδης ζωή της Τίνα, με τα μοναδικά τραγούδια που έχει ερμηνεύσει να βάζουν την υπόκρουση σε έναν δραματικό βίο, κάτω από τη σκηνή, όταν έσβηναν τα φώτα της απόλυτης δόξας.
Η ιστορία της, βέβαια, αποκαλύφθηκε για πρώτη φορά στην κινηματογραφική ταινία «What’s love got to do with it», το 1993, η οποία παρουσίασε την κατακόρυφη άνοδό της στη μουσική βιομηχανία, αλλά και τον αγώνα της να ξεφύγει από τον καταπιεστικό και βίαιο σύζυγό (και μάνατζέρ) της, Αϊκ Τέρνερ.
Τώρα, ένα μιούζικαλ, ακόμα πιο δύσκολο είδος από τον Κινηματογράφο, καλείται να παρουσιάσει τη ζωή ενός ζώντος θρύλου της μουσικής. Αλήθεια, τι να πρωτοχωρέσει σε μια παράσταση;
Η Τίνα γεννήθηκε το 1939 στο Τενεσί, με το όνομα Ανα Μέι Μπούλοκ. Το 1956 γνώρισε τον μελλοντικό σύζυγό της, Αϊκ Τέρνερ, όταν αυτός βρισκόταν στο απόγειο της καριέρας του. Το συγκρότημά του, «Kings of Rythm», ήταν από τα πιο δημοφιλή της εποχής και η νεαρή Ανα δεν άργησε να γοητευτεί απ’ τη ζωή των πετυχημένων μουσικών. Στην αρχή της γνωριμίας τους, κανείς απ’ τους δύο δεν είχε ρομαντικές βλέψεις για τον άλλον.
Η Τίνα ήταν πολύ «κοκαλιάρα» για εκείνον, αλλά η φωνή της και το πάθος των ερμηνειών της ήταν υπεραρκετό για να την κάνει τραγουδίστρια του συγκροτήματος. Στην αρχή, ο σύντροφος αυτός ήταν τρυφερός και συναισθηματικός, αλλά η συμπεριφορά του προς τους άλλους ήταν εξαιρετικά επιθετική. Ήταν θέμα χρόνου να στραφεί αυτή η επιθετικότητα και στη σχέση του. Η πρώτη αφορμή τού δόθηκε όταν η Τίνα θέλησε να σταματήσει τη συνεργασία τους. Εκείνος, της έδωσε μία ξεκάθαρη απάντηση: τη χτύπησε στο πρόσωπο – με ένα καλαπόδι για τα παπούτσια. Η Τέρνερ, παρ’ όλα αυτά, δεν τον εγκατέλειψε. Παντρεύτηκαν το 1962 στο Μεξικό, αλλά οι ξυλοδαρμοί συνεχίστηκαν. Και εκείνη πολλές φορές ανέβηκε στη σκηνή με σπασμένη μύτη και μαυρισμένα μάτια. «Ηθελε να φαίνονται οι τραυματισμοί. Αυτό ήταν το πιο ντροπιαστικό απ’ όλα», δήλωσε η ίδια.
Τελικά, τον εγκατέλειψε στις 2 Ιουλίου του 1976. Οι δυο τους είχαν ταξιδέψει στο Λος Αντζελες για μία παράσταση και στη διαδρομή είχαν ακόμα έναν φοβερό καβγά. Η Τίνα έφυγε κρυφά, απ’ την πίσω πόρτα του ξενοδοχείου, με μόλις 36 σεντς στην τσέπη της. Τη φυγάδευσε ένας φίλος της δικηγόρος, που την είχε βοηθήσει και μετά κάποιες άλλες «εξάρσεις» του Αϊκ. Πήραν διαζύγιο το 1976, έπειτα από 14 χρόνια γάμου και σήμερα εκείνη τον έχει συγχωρέσει – πέθανε, άλλωστε, το 2007.
Μετά τον χωρισμό τους, η καριέρα της μεταλλάχθηκε, αν και η μεγάλη επιτυχία ήρθε τη δεκαετία του ‘80. Η «γιαγιά της Ροκ», «Βασίλισσα τότε», αφιερώθηκε στην ερμηνεία της, συνεργάστηκε με τον παραγωγό δίσκων Φιλ Σπέκτορ που την πίστευε και εξασφάλιζε τραγουδάρες για τους δίσκους της και η Τίνα έγινε ένα φωτεινό αστέρι στο μουσικό στερέωμα, πουλώντας -μέχρι σήμερα- περισσότερα από 180 εκατομμύρια δίσκους. Και θυμηθείτε πώς ξεκίνησε: ερωτευμένη, προδομένη από τον άνθρωπο που αγάπησε, χτυπημένη στο σώμα και στην ψυχή, μαύρη και όμορφη -σε μια ρατσιστική και σεξιστική κοινωνία- χωρισμένη, μόνη στη ζωή, δίχως στήριγμα, με μόνο εφόδιο τη φωνάρα και το πάθος της στη σκηνή. Υπόκλιση.
Η δισκογραφία της
Studio albums
Tina Turns the Country On! (1974)
Acid Queen (1975)
Rough (1978)
Love Explosion (1979)
Private Dancer (1984)
Break Every Rule (1986)
Foreign Affair (1989)
Wildest Dreams (1996)
Twenty Four Seven (1999)
Soundtracks
Tommy (1975)
Mad Max Beyond Thunderdome (1985)
What’s Love Got to Do With It (1993)
Compilations and other releases
Tina Live in Europe (1988)
Simply the Best (1991)
The Collected Recordings (1994)
Divas Live ’99 (2000)
All the Best (2004)
Tina!: Her Greatest Hits (2008)
The Platinum Collection (2009)
Tina Live (2009)
Τον Ιούλιo του 2013 παντρεύτηκε τον, επί 27 χρόνια σύντροφό της, Ερβιν Μπαχ. Η Τέρνερ πήρε, μάλιστα, την ελβετική υπηκοότητα, για να απαλλαγεί από τους αμερικανικούς φόρους. Δέχθηκε σκληρή κριτική και τις απειλές της αμερικανικής εφορίας, αλλά αυτή η γυναίκα έχει αντέξει πολλά, για να φοβηθεί μια οικονομική υπηρεσία.
Σήμερα, που όλα τα παραπάνω μοιάζουν τόσο μακρινά, λόγω της απόστασης που φέρνει ο χρόνος, αλλά -συνάμα- είναι τόσο ανεξίτηλα χαραγμένα μέσα της, η Τίνα θεωρείται ως μία από τις καλύτερες τραγουδίστριες όλων των εποχών, έχοντας συγκεντρώσει συνολικά 11 βραβεία Γκράμι – ανάμεσά τους και τρία Grammy Hall of Fame. Μια γυναίκα η οποία ξεκίνησε να ηχογραφεί από τη δεκαετία του ’50 και ακόμα και σήμερα, σχεδόν 80 ετών, έχει το ίδιο πάθος και την ίδια ένταση στη σκηνή, όπως τότε.
Simply the best η κυρία Τέρνερ. Και δεν το συζητάμε…