Η Κίρα Νάιτλι ως Κολέτ: «Ας με συγχωρέσουν οι Γάλλοι ακούγοντας τη δική τους Κολέτ να μιλάει αγγλικά» | Number 9 Films/Killer Films/Bold Films
Επικαιρότητα

Η «επαναστάτρια» Κολέτ του 21ου αιώνα λέγεται Κίρα Νάιτλι

Συγγραφέας, ηθοποιός, μίμος, εξωτική χορεύτρια και πολεμική ανταποκρίτρια, η Γαλλίδα Κολέτ Βιλί έγινε σημείο αναφοράς για τις φεμινίστριες όλου του κόσμου με αφορμή τις θυελλώδεις σχέσεις της με άνδρες και -κυρίως- γυναίκες. Η «σκανδαλώδης» φιγούρα ερμηνεύεται στην ταινία «Colette» από την Κίρα Νάιτλι που μίλησε για τον ρόλο της...
Protagon Team

«Είμαι εξοικειωμένη με τις ταινίες εποχής», παραδέχεται η πρωταγωνίστρια των έργων (μεταξύ πολλών άλλων) «Υπερηφάνεια και Προκατάληψη» και «Άννα Καρένινα». «Οι φίλοι, αστειευόμενοι, με αποκαλούν “γυναίκα της Μπελ Επόκ”. Το να υποδυθώ, ωστόσο, την Κολέτ, μια πραγματική επαναστάτρια, υπήρξε κάτι το ιδιαίτερο. Δεν προκύπτει πάντα, σε εμάς τους ηθοποιούς, η ευκαιρία να βιώσουμε τις σκέψεις και τον τρόπο ζωής ενός μύθου. Γιατί ένας μύθος υπήρξε και πάντα θα είναι η γαλλίδα συγγραφέας, μια ελεύθερη γυναίκα η οποία και στο μέλλον θα χαρακτηρίζεται “μοντέρνα”, όσον αφορά τα πάντα, από τον τρόπο που ντυνόταν έως την ελευθεριάζουσα σεξουαλικότητά της», εξηγεί η Κίρα Νάιτλι, μιλώντας στην LaRepubblica.

Στην ταινία που σκηνοθέτησε ο Γουός Γουεστμόρλαντ, η διάσημη βρετανίδα ηθοποιός ερμηνεύει τη «σκανδαλώδη» Σιντονί Γκάμπριελ Κολέτ (1873 – 1954) που πέρα από συγγραφέας υπήρξε επίσης ηθοποιός, μίμος, εξωτική χορεύτρια και πολεμική ανταποκρίτρια, για να καταλήξει στη συνέχεια να γίνει σημείο αναφοράς για τις φεμινίστριες όλου του κόσμου. Η«Colette» έχει προβληθεί ήδη στα φεστιβάλ του Sundance και του Τορόντο ενώ η επίσημη ευρωπαϊκή πρεμιέρα της ταινίας θα πραγματοποιηθεί κατά τη διάρκεια του επικείμενου (10 – 21 Οκτωβρίου) Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Λονδίνου.

Φωτογραφία της πραγματικής Κολέτ (αριστερά) από όπου και η έμπνευση του ενδύματος για τη σκηνή στο Μουλέν Ρουζ

Η Κίρα Νάιτλι ανακάλυψε την Κολέτ χάρη στη μητέρα της η οποία είναι θεατρική συγγραφέας. «Μου έμαθε πως να την διαβάζω και να την κατανοώ. Η Κολέτ ήταν και παραμένει μια κληρονομιά δίχως γλωσσικούς περιορισμούς, μια λογοτεχνική παρουσία που ενέπνευσε το δίπολο “λογοτεχνία – κινηματογράφος”. Η ταινία μας δεν είναι μια βιογραφία: εμβαθύνει στο δεσμό της πρωταγωνίστριας με τον “Βιλί”, τον πρώτο σύζυγό της, και στις σχέσεις της με τις γυναίκες», δηλώνει η Νάιτλι.  

Σκηνή από την ταινία με τον «Βιλί» τον άνθρωπο που μύησε την Κολέτ στα καλλιτεχνικά και λογοτεχνικά σαλόνια του Παρισιού

Ο «Βιλί» (συγγραφικό ψευδώνυμο του επιφανούς συγγραφέα και εκδότη Ενρί Γκοτιέ – Βιλάρ) ήταν ο άνθρωπος που μύησε την (γεννημένη το 1873 σε ένα χωριό της Βουργουνδίας) Κολέτ στα καλλιτεχνικά και λογοτεχνικά σαλόνια του Παρισιού. Χάρη στον πρώτο σύζυγό της η Κολέτ γνώρισε το Όσκαρ Ουάιλντ και τον Μαρσέλ Προυστ και ήρθε σε επαφή με την υψηλή παρισινή κοινωνία. Ο «Βιλί» υπήρξε επίσης ο άνθρωπος που παρότρυνε την Κολέτ να γράψει τις δικές της (ημι)βιογραφικές ιστορίες. Όχι, όμως, με το αζημίωτο καθώς τα τέσσερα πρώτα βιβλία της με πρωταγωνίστρια την «Κλοντίν» εκδόθηκαν με το δικό του ψευδώνυμο.

Όταν η κατά 14 χρόνια νεότερή του Κολέτ εξέφρασε την επιθυμία της να υπογράφει η ίδια τα έργα της, ο «Βιλί» εξοργίστηκε, φτάνοντας στο σημείο να την κλειδώσει στο δωμάτιό της για να γράφει διαρκώς καινούργια μυθιστορήματα. Μόλις το 1904 υπέγραψε το πρώτο βιβλίο της, ως Κολέτ Βιλί, για να καθιερωθεί στη συνέχεια ως μία από τις σημαντικότερες γαλλίδες συγγραφείς. Αλλά ο λόγος που η Κολέτ αποφάσισε να τον χωρίσει μετά από 13 χρόνια έγγαμου βίου ήταν οι διαρκείς απιστίες του. Ο «Βιλί» ήταν ένας από τους πιο γνωστούς λιμπερτίνους στο Παρίσι του Fin de siècle και κατά τον γάμο του με την Κολέτ, την ώθησε να γνωρίσει και τον λεσβιακό έρωτα. Μετά τον χωρισμό τους η Κολέτ συνδέθηκε ερωτικά με πολλές γυναίκες μεταξύ των οποίων ξεχωρίζει η «Μισί», υποκοριστικό της μαρκησίας ντε Μπελμπέφ, με την οποία αποτέλεσαν και καλλιτεχνικό, πέρα από ερωτικό, ντουέτο, στη σκηνή του Μουλέν Ρουζ, παρουσιάζοντας ένα άκρως πρωτοποριακό και προκλητικό νούμερο για τα χρηστά ήθη της εποχής.

Αυτό που γοήτευσε περισσότερο την Κίρα Νάιτλι ήταν η εν λόγω συναρπαστική και άκρως αντισυμβατική εξέλιξη της Κολέτ, «η μεταμόρφωσή της από μια απλή κοπέλα που έφτασε στο Παρίσι δίχως μεγάλες φιλοδοξίες σε μια χειραφετημένη γυναίκα. Κατάφερε, για παράδειγμα, να εναντιωθεί σε εκείνον τον σύζυγο που τη διέταζε να γράφει σαν να ήταν σκλάβα». 

H 33χρονη δύο φορές υποψήφια για Όσκαρ ηθοποιός αναγνωρίζει ότι μόνον μια ταινία δεν αρκεί για την παρουσίαση της πολυκύμαντης ζωής της γαλλίδας «επαναστάτριας» και της επίδρασής της στην παρισινή κοινωνία. Αλλά μέσω αυτής αναδεικνύονται «οι μάχες για την ελευθερία της και όλα όσα έκανε για να επανακτήσει τη συγγραφική δημιουργικότητα, που είναι εξίσου σημαντικά». 

Όσον αφορά την ανάδειξή της σε σημαία του φεμινισμού, η Κίρα Νάιτλι προειδοποιεί πως στην εποχή του κινήματος #MeToo, κάποιοι θα μπορούσαν να παρερμηνεύσουν την Κολέτ, τις ιδέες και τα έργα της, αλλά και την ίδια της τη ζωή, ακόμα και να την εκμεταλλευτούν. «Εκείνη, όμως, αποστασιοποιήθηκε από τον φεμινισμό. Επιδίωξα να την κατανοήσω μέσω των επιθυμιών της, μέσω της ζωτικής περιέργειάς της», κατέληξε η Νάιτλι. «Παντρεύτηκα στη Γαλλία, πατρίδα της συγγραφέως. Ίσως να με συγχωρέσουν οι Γάλλοι, ακούγοντας την δική τους Κολέτ να μιλάει αγγλικά», πρόσθεσε.