«Με ενδιαφέρει η ζωή των αθλητών. Όταν αγωνίζονται δεν ζουν την αληθινή ζωή, ζουν κάτι διαφορετικό. Αυτό δεν μπορώ να το ακολουθήσω. Όταν όμως επιστρέφουν στην αληθινή ζωή, στην τελετή λήξης για παράδειγμα, τότε γίνονται κανονικοί άνθρωποι, και τότε χαίρομαι πολύ που θα φοράνε τα ρούχα μου», δήλωσε ο γάλλος σχεδιαστής αξεσουάρ, που είναι παγκοσμίως διάσημος για τα ψηλοτάκουνα παπούτσια του με την κόκκινη σόλα.
Ο Κριστιάν Λουμπουτέν επισκέπτεται ως τουρίστας την Κούβα τα τελευταία 15 χρόνια. Οταν τον Ιούλιο του 2015 ο Μπαράκ Ομπάμα μίλησε για την άρση του εμπάργκο στη χώρα ύστερα από 50 χρόνια, ο Λουμπουτέν σκέφτηκε την ιδέα. Ωστόσο ο ίδιος δεν σχεδιάζει ρούχα, και δη αθλητικά. Ηρθε λοιπόν σε επαφή με τον γάλλο, πρώην παίκτη του χάντμπολ Ανρί Τάι, ο οποίος είναι πλέον σχεδιαστής μόδας και ιδιοκτήτης του ηλεκτρονικού καταστήματος SportHenri.com, με σκοπό να συνεργαστούν. Και συνεργάστηκαν. Όχι μόνο οι δυο τους, αλλά και ο Γάλλος πρέσβης στην Κούβα καθώς και οι αθλητές της αποστολής στο Ρίο.
Στόχος ήταν τα ρούχα που θα φορέσουν οι αθλητές στις τελετές έναρξης και λήξης, να εκφράζουν τη σημερινή αισθητική των νέων ανθρώπων στη χώρα και όχι να δείχνουν τη φολκλόρ εικόνα του παρελθόντος. Εδώ πράγματι υπάρχει ένα θέμα.
Η Κούβα είναι η αγαπημένη χώρα της μόδας τον τελευταίο χρόνο. Οι μεγάλες εταιρείες, ποντάρουν στην περιέργεια του ευρωπαϊκού και του αμερικανικού αγοραστικού κοινού για την αισθητική της χώρας που τα τελευταία 50 χρόνια τελούσε σε αποκλεισμό από τις ΗΠΑ. Και ποιος είναι ο πιο εύκολος τρόπος να εξαργυρώσεις την περιέργεια; Η εμπορική εκμετάλλευση των στερεοτύπων.
Η συλλογή resort 2016 της Στέλλα Μακάρτνεϊ, για παράδειγμα, η οποία παρουσιάστηκε στη Νέα Υόρκη το περασμένο καλοκαίρι, είχε θέμα «Κουβανέζικη φιέστα». Η εκδήλωση περιείχε ό,τι στερεοτυπικό μπορείτε να φανταστείτε: από ρούμι και κουβανέζικη μουσική μέχρι σωσίες του Φιντέλ Κάστρο και του Τσε Γκεβάρα που έκαναν πικ νικ στον κήπο όπου στήθηκε η επίδειξη μόδας, κάπνιζαν πούρα και έπαιζαν ντόμινο.
Μετά από αυτή τη χρωματιστή γιορτή, όλα τα μεγάλα περιοδικά μόδας στον κόσμο, φωτογράφιζαν τις μόδες τους στην Κούβα. Οσο για τους σχεδιαστές, πέρασαν όλοι από κει και γέμισαν το Instagram με φωτογραφίες τους από τη χώρα, η οποία υποτίθεται ότι αποτελεί τη νέα πηγή έμπνευσης. Εννοείται πως σ΄αυτές τις φωτογραφίες, παρελαύνουν και τα χρωματιστά αυτοκίνητα. Κάθε σχεδιαστής, έχει φωτογραφίσει τουλάχιστον από ένα.
Το αποκορύφωμα ήρθε τον περασμένο Μάιο, όταν έκανε την απόβασή του στην Αβάνα ο πολύς οίκος Chanel με στόλο χρωματιστών αυτοκινήτων, τα οποία μετέφεραν στα διάφορα αξιοθέατα τους 700 καλεσμένους του. Ο γαλλικός οίκος παρουσίασε στη λεωφόρο Πασέο ντελ Πράδο τη συλλογή resort 2017 και με αυτή την αφορμή οργάνωσε ένα τουριστικό ταξίδι για μερικές εκατοντάδες καλούς πελάτες, celebrities, μπλόγκερς και δημοσιογράφους στη χώρα-μυστήριο.
Ωστόσο αν εξαιρέσει κανείς τα T-shirts με το σλόγκαν «Viva Coco Libre!» και τα μπερέ σε στιλ Τσε Γκεβάρα που φορούσαν τα μοντέλα στην πασαρέλα που στήθηκε πάνω στην εμβληματική λεωφόρο της Αβάνας κατά τα’ άλλα η συλλογή σε τίποτα δεν θύμιζε την πραγματική αισθητική της χώρας. «Δεν ξέρω και πολλά πράγματα για την Κούβα, η αντίληψή μου είναι κάπως παιδική» δήλωσε ο Καρλ Λάγκερφελντ, για το γεγονός. Ο πρόεδρος της εταιρείας, Μπρούνο Παβλόφσκι είπε πως το θέμα ήταν να πάνε εκεί και να αντλήσουν έμπνευση για την υπόλοιπη χρονιά. Εν κατακλείδι πάντως, πήγαν έφυγαν και δεν άφησαν ίχνος πίσω τους. Ολη αυτή η ιστορία ήταν σαν να μην έγινε.
Οι μόνοι σχεδιαστές που ίσως έδωσαν λίγη παραπάνω σημασία στον αληθινό κουβανικό λαό είναι οι αμερικανοί Proenza Schouler. Οι σχεδιαστές Τζακ Μακόλοου και Λαζάρο Χερντάντες επισκέφθηκαν τη χώρα και συνάντησαν τους συγγενείς του Χερνάντες που ζουν εκεί. Εκείνοι τους ξενάγησαν και τους έδειξαν τη σημερνή ζωή και οι σχεδιαστές με τη σειρά τους εμπνεύστηκαν μια συλλογή resort για το 2016 η οποία καμία σχέση δεν είχε με τα προεπαναστατικά νοσταλγικά μοτίβα.
Κάτι ανάλογο προσπάθησαν να κάνουν για τις στολές της κουβανέζικης αποστολής ο Λουμπουτέν και ο Τάι. Κατ’ αρχάς πήγαν εκεί. Συνάντησαν τους αθλητές. Μίλησαν μαζί τους. Εκείνοι τους έδειξαν τη σημερινή αισθητική της χώρας. Τους είπαν πώς φαντάζονται ότι αυτή μπορεί να διαμορφωθεί στο μέλλον, τώρα που η Κούβα δεν θα είναι αποκλεισμένη. Και μετά προχώρησαν ακόμη παραπέρα.
Οταν το σχεδιαστικό δίδυμο επέστρεψε στο Παρίσι και άρχισε να σχεδιάζει, κάλεσαν εκεί τους αθλητές και ζήτησαν τη γνώμη τους. Οι αθλητές παρενέβαιναν στα σχέδια. Παλιότεροι αθλητές, επίσης κλήθηκαν για να εκφέρουν άποψη, να δώσουν επιπλέον υλικό. Και τελικά, συγκροτήθηκε η συλλογή.
Στα χρώματα της κουβανέζικης σημαίας, με καλοραμμένα σακάκια Γκαγιαμπέρα (αυτά με τις πολλές τσέπες), με χαριτωμένα παντελόνια κάπρι για τις γυναίκες και με κομψές βερμούδες για τους άνδρες, με το αστέρι της σημαίας ως λεπτομέρεια. Ρούχα νεανικά που μοιάζουν με στολή, που εκφράζουν μία κουλτούρα, που θα μπορούσαν να φορεθούν σήμερα σε ένα κουβανέζικο μπαρ από τους (ευκατάστατους) νέους της γειτονιάς.
Οσο για τα παπούτσια του Λουμπουτέν, αυτά αν πουλιόντουσαν στα καταστήματά του ανά τον κόσμο σίγουρα θα γίνονταν μπεστσέλερ. Αθλητικά μποτάκια στα χρώματα της σημαίας (κόκκινο, μπλε) με το λευκό αστέρι για τους άνδρες και πέδιλα με τακούνια τριών εκατοστών για τις γυναίκες στα ίδια χρώματα.