Οι διαδρομές στην Ακρόπολη πριν τα έργα και τα τσιμέντα μετά | Υπουργείο Πολιτισμού
Επικαιρότητα

Η Ακρόπολη πριν και μετά: Η απάντηση της Μενδώνη στον ΣΥΡΙΖΑ για τα περί «τσιμεντώματος»

Με στοιχεία -φωτογραφίες αλλά και ένα επεξηγηματικό βίντεο με τον Μανόλη Κορρέ να αποσπά από τον βράχο τα τσιμεντένια δοκίμια- η υπουργός Πολιτισμού έκλεισε καθώς φαίνεται οριστικά το θέμα των έργων, αναδεικνύοντας παράλληλα πώς ο ΣΥΡΙΖΑ δεν δίστασε να εργαλειοποιήσει ακόμα και αυτό το ιερό μνημείο
Protagon Team

Για πολλοστή φορά το τελευταίο διάστημα η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη βρέθηκε να απαντάει στις φωνές του ΣΥΡΙΖΑ για τα έργα στην Ακρόπολη. Μόνο που αυτή τη φορά, απαντώντας στη Βουλή σε επίκαιρη ερώτηση της Σίας Αναγνωστοπούλου, όχι μόνο παρουσίασε τεκμήρια που αποκρούουν εμφατικά -και ας ελπίσουμε οριστικά- τα περί «τσιμεντώματος», αναδεικνύοντας έτσι και το γεγονός ότι η αξιωματική αντιπολίτευση δεν δίστασε να εργαλειοποιήσει ακόμα και τον Ιερό Βράχο, αλλά επέδειξε και πολιτικό ταλέντο, σφάζοντας με το γάντι την αρμόδια τομεάρχη του ΣΥΡΙΖΑ.

«Προφανώς δεν είστε σε θέση να κατανοήσετε κάποιες απαντήσεις, δεν σας αδικώ. Δεν ξέρετε τις διαδικασίες. Αναφέρεστε σε σχήματα τα οποία έχετε στο μυαλό σας. Έχετε κάθε δικαίωμα να το κάνετε όπως έχω κάθε δικαίωμα κι εγώ να σας πω ότι εσείς η οποία σήμερα υπεραμύνεστε τάχα της Ακρόπολης, αφήσατε μία Ακρόπολη εγκαταλελειμμένη με ατυχήματα που ούτε καν η αντικεραυνική προστασία δεν ήταν κυρία Αναγνωστοπούλου σε κατάσταση τέτοια που να προστατεύσει τους τέσσερις ανθρώπους που τον Μάρτιο 2019 τραυματίστηκαν εξαιρετικά σοβαρά. Προφανώς και δεν το απαιτώ, αλλά δεν γνωρίζετε ότι για οποιαδήποτε μνημείο εάν κάτι πρέπει να γίνει είναι η εκπόνηση της μελέτης», είπε σε ένα σημείο της δευτερολογίας της, το μεσημέρι της Παρασκευής, η κυρία Μενδώνη.

Και λίγο πιο μετά: «Η κομματική γραμμή της παράταξής σας έχει ξεπεράσει τα όρια της αντιπολιτευτικής κριτικής, σε σημείο που ο ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος επι 4,5 χρόνια δεν έκανε απολύτως τίποτε στον πολιτισμό, ούτε στην Ακρόπολη, στα δύο χρόνια που βρίσκεται στην αντιπολίτευση αναλώνεται σε ψευδείς ειδήσεις, οδηγούμενος σε απελπισμένες ανακοινώσεις, με χρήση διχαστικής γλώσσας, διαστρεβλώσεων και συνεχών fake news».

Ως προς τα στοιχεία; Οι φωτογραφίες με τους διαδρόμους που είχε η Ακρόπολη από τη δεκαετία του 1970 ως τις μέρες μας, ένα μάλλον αφοπλιστικό επιχείρημα που ακυρώνει τα περί «τσιμεντώματος».

Στην επίκαιρη ερώτησή της προς την υπουργό Πολιτισμού, η κυρία Αναγνωστοπούλου, αφού είχε περιγράψει με μελανά χρώματα τις «πρόσφατες κατασκευές νέων εκτεταμένων διαδρόμων προσπέλασης από σκυρόδεμα, ενισχυμένο με μεταλλικό σκελετό, μέσα στον χώρο του μνημείου της Ακρόπολης», οι οποίες κατά την άποψή της, «έχουν μείζονος σημασίας αποτελέσματα: α) την επικάλυψη μεγάλων τμημάτων του φυσικού βράχου, β) την επικάλυψη των αρχαίων κατασκευών και ιχνών, γ) εν τέλει, την καθολική αλλαγή της εικόνας και της κλίμακας πρόσληψης του μνημείου, όπως έχει αποτυπωθεί διεθνώς στη συνείδηση των ανθρώπων παγκοσμίως», ρωτούσε την κυρία Μενδώνη αν το υπουργείο Πολιτισμού τήρησε «δεσμεύσεις που είναι διεθνώς καθιερωμένες και επιβαλλόμενες από τη Σύμβαση για την Προστασία της Παγκόσμιας Πολιτιστικής και Φυσικής Κληρονομιάς της UNESCO, του υπέρτατου διεθνούς οργανισμού για τον Πολιτισμό, το λογότυπο του οποίου παραπέμπει ακριβώς στο εμβληματικό μας μνημείο, ώστε να μη τεθεί σε κίνδυνο και αμφισβήτηση η αυθεντικότητα και η ακεραιότητα της Ακρόπολης και του μνημειακού της τοπίου, ως σύνθεση αριστουργημάτων αρχιτεκτονικής και φυσικού τοπίου, καθώς και η ιστορικότητα και η διαχρονική της συνέχεια από τα προϊστορικά χρόνια έως σήμερα, που αποτελούν τους βασικούς πυλώνες της Παγκόσμιας Αξίας του μνημείου».

Η απάντηση της κυρίας Μενδώνη ήταν μεταξύ άλλων: «Να είστε σίγουρη ότι σε όλα τα έργα που υλοποιούνται στην Ακρόπολη έχουν τηρηθεί και τηρούνται από τη χώρα μας όλες οι δεσμεύσεις, που απορρέουν από τη Σύμβαση για την Προστασία της Παγκόσμιας Πολιτιστικής και Φυσικής Κληρονομιάς της UNESCO. Σας βεβαιώ –επειδή θέλετε να το παραγνωρίζετε- ότι η Ελλάδα και το επιστημονικό δυναμικό του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού υπό την επιστημονική επιμέλεια και εποπτεία του Μανώλη Κορρέ επιτελεί ένα εξαιρετικά σημαντικό και άρτιο επιστημονικά έργο στην Ακρόπολη. Τα έργα στην Ακρόπολη έχουν ξεκινήσει εδώ και 40 χρόνια -στα περισσότερα είναι εμπλεκόμενος ο κ. Κορρές- με απόλυτο σεβασμό στις αρχές της Χάρτας της Βενετίας και των Διεθνών Συμβάσεων». 

Στην ομιλία της στη Βουλή η υπουργός Πολιτισμού προσπάθησε να εξηγήσει στη βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ ότι οι εργασίες για τη διαμόρφωση των διαδρομών στην Ακρόπολη για άτομα ΑμεΑ και εμποδιζόμενα άτομα, καθώς και η τοποθέτηση του ανελκυστήρα πλαγιάς θεωρούνται έργα μικρής κλίμακας.

Και όπως επεσήμανε, στη Δήλωση Εξέχουσας Οικουμενικής Αξίας (statement of universal value), που υπέβαλε, το 2013, η χώρα μας στην UNESCO για την Ακρόπολη, και η οποία εγκρίθηκε τον Ιούλιο του 2015, περιλαμβάνονται οι εργασίες που έγιναν και γίνονται, και μάλιστα με σαφή αναφορά στα έργα προσβασιμότητας για εμποδιζόμενα άτομα.

«Μεταφράζω τη δήλωση: “Ιδιαίτερη προσοχή έχει δοθεί στην προσβασιμότητα του αρχαιολογικού χώρου, στις διαδρομές και τις εξυπηρετήσεις των επισκεπτών, ειδικά των εμποδιζόμενων ατόμων”», σημείωσε η κυρία Μενδώνη, προσθέτοντας ότι τα έργα για την ενίσχυση της προσβασιμότητας σε χώρους και μνημεία είναι υποχρέωση όλων των κρατών σύμφωνα με το Στόχο 10 της Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ.

Μάλιστα σε ένα σημείο της δευτερολογίας της η κυρία Μενδώνη αναφέρθηκε και στο πώς αυτά τα έργα μπορούν να αποσπαστούν χωρίς να έχουν βλάψει το μνημείο.

«Σας έχω ενημερώσει χιλιάδες φορές από αυτό το βήμα. Η πρόσβαση της Ακρόπολης είτε σας αρέσει, είτε δεν σας αρέσει αποτελεί προτεραιότητά μας. Τα έργα της Ακρόπολης βασίζονται σε σαφή επιστημονικά δεδομένα και ακολουθούν τις αρχές του Χάρτη της Βενετίας. Οι παρεμβάσεις περιορίζονται στις απολύτως απαραίτητες και σέβονται το αρχαίο δομικό σύστημα, ενώ παραμένουν σχολαστικά συνεπείς στην αρχή της αναστρεψιμότητας», είπε η υπουργός, παραπέμποντας τη βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ στο παρακάτω αρκούντως αποκαλυπτικό βίντεο: