Ενα ακόμα επεισόδιο προστέθηκε στη συναρπαστική ιστορία των δύο αγαπημένων αγαλμάτων του Αδόλφου Χίτλερ: τα μπρούντζινα άλογα που ήταν στημένα έξω από το παράθυρο του γραφείου του, στην Καγκελαρία του Βερολίνου.
Γερμανικό δικαστήριο απεφάνθη ότι ανήκουν στο κράτος και όχι στον συλλέκτη έργων τέχνης Ράινερ Βολφ, στην κατοχή του οποίου βρέθηκαν το 2015, σε αποθήκη στη νότια Γερμανία, έπειτα από μια επιχείρηση που έστησε ο «Ιντιάνα Τζόουνς της Τέχνης», ολλανδός ντετέκτιβ Αρθουρ Μπραντ, σε συνεργασία με τη γερμανική αστυνομία.
Τα άλογα είχαν εξαφανιστεί το 1989 από την αποθήκη ενός σοβιετικού στρατοπέδου, που βρισκόταν βόρεια του Βερολίνου, στην τότε Ανατολική Γερμανία. Τα δύο αγάλματα ήταν έργο του αυστριακού γλύπτη Γιόζεφ Θόρακ και ζύγιζαν συνολικά τέσσερις τόνους. Από τότε, η τύχη τους αγνοούνταν.
Το 2014, ο Μπραντ, που ειδικεύεται στην εύρεση διάσημων έργων τέχνης, έμαθε ότι μνημειώδη έργα τέχνης της εποχής των Ναζί, συνολικής αξίας 16 εκατ. ευρώ, είχαν εμφανιστεί στην υπόγεια αγορά του κόσμου της Τέχνης.
Υστερα από μεγάλη μυστική επιχείρηση, στην οποία ο Μπραντ υποδύθηκε αμερικανό επενδυτή που ήθελε να τα αγοράσει, τα άλογα βρέθηκαν το 2015 στην κατοχή του Βολφ, ο οποίος ισχυρίστηκε ότι τα είχε αγοράσει νόμιμα από τον σοβιετικό στρατό, το 1989.
Στην ίδια αποθήκη, βρέθηκαν και άλλα γνωστά χαμένα έργα της εποχής των Ναζί, επίσης στην κατοχή του. Ηταν δύο τεράστια γυναικεία αγάλματα του Φριτς Κλιμτς, η Γαλάτεια και η Ολυμπία, καθώς και πέντε έργα του Αρνο Μπρέκερ, αγαπημένου γλύπτη του Χίτλερ, ανάμεσά τους τα μπρούντζινα αγάλματα Der Kunder και Berufung.
Η γερμανική κυβέρνηση απάντησε στον 80χρονο σήμερα Βολφ ότι σύμφωνα με τη Συνθήκη Επανένωσης της Γερμανίας του 1990, τα άλογα ανήκουν στο κράτος, αλλά τον άφησε να κρατήσει τα υπόλοιπα έργα των Ναζί.
Η κυβέρνηση σκοπεύει να εκθέσει τα άλογα, απόφαση που έχει φανατικούς υποστηρικτές και παθιασμένους αντιπάλους.
Οπως γράφουν οι Times, ο Γκίλμπερτ Λούφερ, ιστορικός Τέχνης και υπεύθυνος έρευνας στις Κρατικές Συλλογές Τέχνης της Δρέσδης, πιστεύει ότι το κράτος θα αποτίσει υπερβολικό φόρο τιμής σε ένα ναζιστικό σύμβολο, όπως θεωρούνται τα άλογα.
Αντίθετα, η Μόνικα Γκρούτερς, υπουργός Πολιτισμού της Γερμανίας, πιστεύει ότι πρέπει να εκτεθούν ακριβώς γιατί διδάσκουν πώς οι Ναζί παράγγελναν έργα τέχνης και τα χρησιμοποιούσαν ως εργαλεία για την προπαγάνδα τους.
Ο Αρθουρ Μπραντ συμφωνεί: «Μετά από 2.000 χρόνια, ο κόσμος θα μιλάει ακόμα για την εποχή των Ναζί. Αυτά ήταν τα αγαπημένα του αγάλματα, ήταν κάτω από το παράθυρο του γραφείου του. Εχουμε προσπαθήσει να καταστρέψουμε τα πάντα από εκείνη την εποχή, γιατί θέλουμε να ξεχάσουμε. Ομως, δεν μπορείς να σβήσεις την Ιστορία. Οι άνθρωποι πρέπει να τη δουν και να την αισθανθούν για να καταλάβουν».