Στην εθιμική εμποροπανήγυρη της περιόδου των Χριστουγέννων προέκυψε ζήτημα με το ηλεκτρονικό εμπόριο, αλλά όχι σε γενικό και αφηρημένο πλαίσιο. Η καμπάνια που αυτές τις ημέρες γίνεται στη Γαλλία στρέφεται εναντίον της αμερικανικής εταιρείας ηλεκτρονικού εμπορίου Amazon (η οποία τις προάλλες λάνσαρε στις ΗΠΑ και νέες, επίκαιρες κατά κάποιον τρόπο πωλήσεις, φαρμακευτικών σκευασμάτων).
Εν όψει της έξαρσης του εποχικού καταναλωτισμού, και μάλιστα ηλεκτρονικού εφέτος εξαιτίας του lockdown, φυσικά πρόσωπα, οργανώσεις και σωματεία δημοσιοποίησαν ανακοίνωση-καταγγελία-έκκληση που αρχίζει ως εξής: «Αγαπητέ Père Noël (Αγιε Βασίλη), εφέτος έχουμε δεσμευτεί να κάνουμε Χριστούγεννα χωρίς την Amazon. Δεν θα αγοράσουμε κανένα δώρο από αυτήν την πλατφόρμα».
Οι αιτιάσεις κατά της Amazon αφορούν: την εκμετάλλευση του lockdown από την εταιρεία με σκοπό τις απολύσεις προσωπικού της, την καταστροφή των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, την αδίστακτη χρήση δεδομένων προς απόκτηση αθέμιτου πλεονεκτήματος έναντι άλλων εμπόρων, κ.ά. Οσοι υπογράφουν αποκηρύσσουν την «κακή Amazon» και επιλέγουν τα «καλά καταστήματα της γειτονιάς».
Η γαλλική καμπάνια αντανακλά την τάση που επικρατεί σε όλη την Ευρώπη να αναχαιτιστεί η άνευ όρων και προϋποθέσεων επέλαση της λεγόμενης GAFA (Google, Apple, Facebook, Amazon) στην οικονομική κυρίως ζωή των κοινωνιών. Δεν πρόκειται για νεοσυντηρητισμό, αλλά για προσπάθεια να μπει φρένο στην ανεξέλεγκτη δραστηριότητα των αμερικανικών εμπορικών μεγαθηρίων. Αρα τα όρια και οι πολιτικές παρεμβάσεις είναι ευπρόσδεκτες..
Ο γάλλος υπουργός Οικονομίας πάντως, ο Μπρουνό Λεμέρ, αν και αγωνίζεται επί σειρά ετών για τη δικαιότερη (μεγαλύτερη) φορολόγηση των GAFA στην Ευρώπη, δηλώνει ότι δεν είναι «πεπεισμένος ότι η καλύτερη απάντηση στην οικονομική κρίση είναι να καταστεί η Amazon αποδιοπομπαίος τράγος».
Το θέμα πρόβαλε η ιταλική Corriere della Sera.