Ολους τους πολιτικούς αντιπάλους του Εμανουέλ Μακρόν, από τους κομμουνιστές μέχρι τους ακροδεξιούς, ένωσε το σχέδιο του γάλλου προέδρου να πουλήσει σε ιδιώτες τα κερδοφόρα αεροδρόμια του Παρισιού, Ορλί και Σαρλ Ντε Γκολ, τα οποία δέχονται 100 εκατ. επιβάτες τον χρόνο.
Οι αντίπαλοί του, σε μία σπάνια σύμπραξη δυνάμεων, αποφάσισαν να ενώσουν τις φωνές τους για να αποτρέψουν την πώληση του μεριδίου που έχει το κράτος στην εταιρεία Aéroports de Paris, η οποία τα διαχειρίζεται, καθώς διαφωνούν με αυτή την κίνηση. Μαζί τους συμφωνούν περιβαλλοντολόγοι, ακτιβιστές και δημότες των περιοχών όπου βρίσκονται τα αεροδρόμια. Τα αντίπαλα κόμματα αποφάσισαν τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος για το θέμα, ενεργοποιώντας πρώτη φορά, έναν μηχανισμό που θέσπισε ο Νικολά Σαρκοζί, το 2008.
Η πώληση των γαλλικών αεροδρομίων είναι μέρος του σχεδίου Μακρόν για τις μεγαλύτερες, εδώ και μία δεκαετία, ιδιωτικοποιήσεις. Στο σχέδιο συμπεριλαμβάνεται η πώληση μεριδίων του Λόττο και της κρατικής εταιρείας αερίου και ενέργειας ENGIE.
Η αντίσταση των αντιπάλων του μπορεί να βάλει σε κίνδυνο όλα αυτά τα σχέδια, ειδικά αν γίνει δημοψήφισμα και το αποτέλεσμα είναι αρνητικό.
Ο Μακρόν θεωρεί την ιδιωτικοποίηση απαραίτητη για τον εκσυγχρονισμό της γαλλικής οικονομίας. Μία πηγή κοντά στον πρόεδρο είπε στην Guardian ότι το κράτος δεν είναι το κατάλληλο για να διαχειρίζεται τα καταστήματα στα αεροδρόμια. Το Σαρλ Ντε Γκολ, που είναι το μεγαλύτερο από τα αεροδρόμια του Παρισιού, παίρνει χαμηλή βαθμολογία στην ικανοποίηση και στις εμπειρίες που προσφέρει στους επιβάτες. Οι ιδιώτες ενδεχομένως να μπορούν να την ανεβάσουν.
Το αναμενόμενο κέρδος από την πώληση ανέρχεται στα επτά δισ. ευρώ και θα διοχετευθεί σε ένα νέο επενδυτικό ταμείο για καινούργιες τεχνολογίες, ενώ θα καλύψει και μέρος του εθνικού χρέους.
Ομως, οι αντίπαλοι του Μακρόν τον κατηγορούν ότι «ξεπουλάει τα ασημικά της οικογένειας» και αφήνει να χαθούν στρατηγικές κρατικές δομές. Και φέρνουν ως παράδειγμα προς αποφυγή τη Βρετανία και το «εφιαλτικό σενάριο» των ιδιωτικοποιήσεων του αεροδρομίου του Χίθροου και των σιδηροδρόμων, για τις οποίες οι Βρετανοί έχουν μετανιώσει.
Ορκισμένοι εχθροί, στα περισσότερα θέματα, κομμουνιστές, ακροαριστεροί, φιλελεύθεροι, δεξιοί και ακροδεξιοί, πήραν το O.K. από το γαλλικό Συνταγματικό Συμβούλιο για να ενεργοποιήσουν τον μηχανισμό του δημοψηφίσματος. Χρειάζεται πρώτα όμως να μαζέψουν τις υπογραφές του 10% των ψηφοφόρων, δηλαδή 4,7 εκατ. ανθρώπων, μέσα στους επόμενους εννέα μήνες. Τότε, θα διοργανωθεί το δημοψήφισμα υπέρ ή κατά της ιδιωτικοποίησης των αεροδρομίων.
«Θα είναι η πρώτη φορά που ο γαλλικός λαός θα μπορεί να αποφασίσει για ένα τόσο τεράστιο θέμα» λέει ο Λορέν Ρασιέ, ο κομμουνιστής δήμαρχος του Σεντ Ντενί, μίας περιοχής στα βόρεια του Παρισιού, κοντά στο αεροδρόμιο Σαρλ ντε Γκολ. Στην εποχή των Κίτρινων Γιλέκων και των υποσχέσεων του Μακρόν για μεγαλύτερη λαϊκή συμμετοχή στις αποφάσεις της κυβέρνησης, το δημοψήφισμα θα είναι το απόλυτο τεστ.
Ηδη έχει ξεκινήσει η συλλογή των υπογραφών και από τις 13 έως τις 23 Ιουνίου, είχαν υπογράψει 200.000 άτομα. Για να φτάσουν όμως, το 10% των ψηφοφόρων, χρειάζονται 17.000 υπογραφές την ημέρα, κάτι που δεν θεωρείται εύκολο με τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η κρατική ηλεκτρονική πλατφόρμα.
Οι κάτοικοι των περιοχών των αεροδρομίων πάντως, που παρευρίσκονται στις δημόσιες συζητήσεις κατά των ιδιωτικοποιήσεων, συμφωνούν ότι η κυβέρνηση δεν πρέπει να λάβει υπόψη της μόνο τις πωλήσεις των Duty Free, αλλά κυρίως την κλιματική αλλαγή και τους κινδύνους για το περιβάλλον, που ενέχει η αύξηση των πτήσεων και της επιβατικής κίνησης, σε περίπτωση που τα βγάλει στο σφυρί.
«Βρισκόμαστε στον τρίτο παγκόσμιο πόλεμο κατά της κλιματικής κρίσης, μία μάχη που πρέπει να κινητοποιήσει ολόκληρη την ανθρωπότητα. Αν πουλήσουμε τα αεροδρόμια σε ιδιώτες είναι σαν να παραδίδουμε τα όπλα στον εχθρό» είπε χαρακτηριστικά σε μία από τις συναντήσεις, ο ιστορικός Πάτρικ Γουέιλ.