Το τρένο της επανεκκίνησης των ελληνοϊταλικών σχέσεων ξεκίνησε από… την Κέρκυρα, με τον Πρωθυπουργό να σφίγγει το χέρι του ιταλού ομολόγου του Πάολο Τζεντιλόνι εν μέσω εορταστικού κλίματος για την ολοκλήρωση της πώλησης του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην Ferrovie Dello Stato Italiane S.p.A., έναντι συνολικού τιμήματος 45 εκατ. ευρώ.
Έτσι από τις καταγγελίες του ΣΥΡΙΖΑ το 2013 -όταν ήταν στην αντιπολίτευση- περί ξεπουλήματος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με τον (νυν υπουργό Ενέργειας) Γιώργο Σταθάκη να κρίνει ως «υπερβολικά χαμηλή» τιμή τα 300 εκατ. ευρώ που αξίωνε για την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας η τότε κυβέρνηση, φθάσαμε στις φιέστες στο νησί των Φαιάκων για το affare των 45 εκατ. ευρώ !
Με την ιδιωτικοποίηση έκλεισε γρήγορα-γρήγορα και ο φάκελος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με το χρέος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ, ύψους 692 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι σε εφαρμογή της σχετικής απόφασης της Κομισιόν, τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Υποδομών προχώρησαν στη διαγραφή των χρεών συνολικού ύψους 692.161.809,27 ευρώ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ, προκειμένου να καταστεί δυνατή η ολοκλήρωση της πώλησης.
Η τελική υπογραφή της συμφωνίας έγινε στην Κέρκυρα, στο πλαίσιο των εργασιών του ανωτάτου συμβουλίου συνεργασίας Ελλάδας- Ιταλίας, από την πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ Λίλα Τσιτσογιαννοπούλου και τον διευθύνοντα σύμβουλο της Ferrovie dello Stato Italiane Group, Renato Mazzoncini.
«Η σημερινή μέρα σηματοδοτεί την επανεκκίνηση σε πολύ στέρεη βάση των ελληνοϊταλικών σχέσεων», τόνισε ο Αλέξης Τσίπρας στην κοινή συνέντευξη Τύπου με τον ιταλό ομόλογό του στο πλαίσιο της 1ης Διακυβερνητικής Συνόδου Ελλάδας-Ιταλίας. «Η Ελλάδα βγαίνει από την κρίση και τώρα», είπε, «χρειάζεται να ενισχυθεί η προοπτική της ανάπτυξης με σημαντικές ξένες επενδύσεις που θα δημιουργήσουν θέσεις εργασίας».
Στο σημείο αυτό ο Πρωθυπουργός χαρακτήρισε την Ιταλία σημαντικό εταίρο στον τομέα των επενδύσεων και αφού επισήμανε ότι συμφώνησε με τον ιταλό ομόλογό του για την ανάγκη περαιτέρω ενίσχυσης των διμερών οικονομικών σχέσεω, γνωστοποίησε την πρόθεση της ιταλικής εταιρείας να επενδύσει 500 εκατ. ευρώ στους ελληνικούς σιδηρόδρομους.
Από την πλευρά του ο Πάολο Τζεντιλόνι σημείωσε πως η χώρα του είναι ο πρώτος στρατηγικός εμπορικός εταίρος της Ελλάδας και εξέφρασε την ελπίδα η σχέση αυτή να ενισχυθεί περαιτέρω, ειδικά στον τομέα των επενδύσεων.
Οι δύο πρωθυπουργοί συζήτησαν, μεταξύ άλλων, για το προσφυγικό και το μεταναστευτικό. «Η Ελλάδα και η Ιταλία είναι οι χώρες που έχουν πληρώσει πάρα πολύ ακριβά το μάρμαρο μιας κρίσης που είναι ευρωπαϊκή και παγκόσμια και όχι ελληνική ούτε ιταλική», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Αλέξης Τσίπρας και κάλεσε την υπόλοιπη Ευρώπη να συνειδητοποιήσει ότι «οι κρίσεις αυτές δεν αντιμετωπίζονται με φράχτες αλλά με περισσότερη αλληλεγγύη και διαμερισμό της ευθύνης».
ΝΔ: Με χαρά ή δάκρυα στα μάτια έβαλαν τις υπογραφές Τσίπρας και Σπίρτζης;
Παρά ωστόσο το εορταστικό κλίμα στην Κέρκυρα, ο αρμόδιος τομεάρχης της Νέας Δημοκρατίας, Κωστής Χατζηδάκης, ρωτά με νόημα αν τελικά ο Αλέξης Τσίπρας και ο υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης, υπέγραψαν τη συμφωνία ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ «με χαρά ή δάκρυα στα μάτια», καθώς όπως επισημαίνει, αμφότεροι «δεν ήταν μόνο αντίθετοι στην ιδιωτικοποίηση της εταιρείας ως αντιπολίτευση, αλλά έκαναν και ό,τι μπορούσαν επί μια διετία για να καθυστερήσουν μια σχεδόν ολοκληρωμένη διαδικασία από την προηγούμενη κυβέρνηση».
Τότε, υπενθυμίζει ο κ. Χατζηδάκης, «ο κ. Σταθάκης μας κατηγορούσε ότι ήμασταν έτοιμοι να ξεπουλήσουμε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ έναντι 300.000.000 ευρώ – που είχε ανακαλύψει ο ίδιος – ενώ σήμερα η συμφωνία υπογράφηκε με 45.000.000 ευρώ!»
«Εν πάση περιπτώσει», καταλήγει ο πρώην υπουργός, «τόσο η Νέα Δημοκρατία, όσο κι εγώ προσωπικά, που είχα ξεκινήσει τη συγκεκριμένη διαδικασία, είμαστε ικανοποιημένοι διότι με την πώληση στην TRENITALIA, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μπορεί να ανέβει κατηγορία στην Ευρώπη», ενώ εύχεται να μη βρεθεί πάλι κανένας σύμβουλος του Πρωθυπουργού «να στείλει και τους Ιταλούς εκεί που έστειλε την Eldorado Gold o κ. Καρανίκας».
Ωρα Αποφάσεων: Πανηγυρίζουν το ξεπούλημα
Προκλητικά χαριστική χαρακτηρίζει τη σύμβαση πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ η Ώρα Αποφάσεων. Όπως υποστηρίζει, το συνολικό τίμημα της πώλησης στην ιταλική εταιρεία που ανακοινώθηκε τον Ιούλιο του 2016, ήταν 45 εκατ. ευρώ, ενώ ανακοινώθηκε ότι είχε αποθεματικό 40 εκατ. ευρώ, από το οποίο θα μείνει στους αγοραστές το ποσό των 25 εκατ. ευρώ με συνέπεια το πραγματικό τίμημα της αγοραπωλησίας να ανέλθει στο ποσό των 20 εκατ. ευρώ.
«Μόλις προχθές, η κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ ανακοίνωσε ότι το υπουργείο Μεταφορών αποφάσισε να επιχορηγήσει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, δηλαδή τους ιταλούς αγοραστές, με το ποσό των 12 εκατ. ευρώ από ζημίες που έπαθε η εταιρεία την περίοδο που έκλεισε, λόγω του προσφυγικού, η σιδηροδρομική γραμμή της Ειδομένης (Δεκέμβριος 2015-Φεβρουάριος 2016), δηλαδή πριν την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Έτσι, η κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ που κατηγορούσε τους προηγούμενους ότι το τίμημα των 340 εκατ. ευρώ στο οποίο ήθελαν να πουλήσουν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ήταν εξευτελιστικό, την πουλάει σήμερα με το συνολικό ποσό των 8 (οκτώ) εκατομμυρίων ευρώ (!) και μάλιστα σε πανηγυρική τελετή στην Κέρκυρα, με την παρουσία του κ. Τσίπρα και του ιταλού πρωθυπουργού», επισημαίνει η Ώρα Αποφάσεων.