Πιο νωρίς από ποτέ παρουσιάστηκε φέτος το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών για το 2018 ενώ για πρώτη φορά η συνέντευξη Τύπου έγινε χωρίς την παρουσία της υπουργού Πολιτισμού ή εκπροσώπου του υπουργείου, με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος παρουσίασε τους άξονες του προγράμματος που φέτος θα έχει 87 παραστάσεις θεάτρου και χορού καθώς και συναυλίες, σε σχέση με τις 128 πέρυσι. Προφανώς το περσινό μάθημα με παραστάσεις που δεν έβρισκαν το κοινό που επιθυμούσαν λόγω της πληθώρας των δράσεων πέρασε στους αρμόδιους του Φεστιβάλ, με τον καλλιτεχνικό διευθυντή να υπόσχεται ότι φέτος δεν θα υπάρχουν και επικαλύψεις στο πρόγραμμα. Πάντως το γεγονός ότι η συνέντευξη δόθηκε τόσο νωρίς φέτος είχε ως αποτέλεσμα κάποιοι από τους καλλιτέχνες που εκλήθησαν να μιλήσουν να ομολογούν ότι δεν έχουν κάτι σαφές να πουν προς το παρόν.
Εκτός από την υπουργό από τη συνέντευξη Τύπου απουσίαζε και το Διοικητικό Συμβούλιο στο οποίο μας παρέπεμψε ο κ. Θεοδωρόπουλος ως αρμόδιο για να δώσει απαντήσεις για τα οικονομικά ζητήματα. Η παρουσία του αντιπροέδρου του Φεστιβάλ όμως, του Πέτρου Σταυριανού, έδωσε πολλές απαντήσεις αλλά και νέα. Ετσι, μάθαμε ότι το φεστιβάλ παρουσίασε πλεόνασμα της τάξης των 800.000 ευρώ περίπου, το οποίο αν και ο διευθυντής θα το ήθελε για προίκα, στόχος του ΔΣ είναι να χρησιμοποιηθεί για υποδομές. Συγκεκριμένα σκέφτονται να αλλάξουν πλήρως το σύστημα των ηλεκτρονικών υπολογιστών που είναι σχεδόν απαρχαιωμένο, ενώ όπως εκμυστηρεύθηκε ο κ. Σταυριανός μετά τη συνέντευξη Τύπου, το Φεστιβάλ αναζητεί νέα, μόνιμη στέγη. Για τον λόγο αυτόν βρίσκεται σε προχωρημένες συνομιλίες με το υπουργείο Εργασίας που διαθέτει ακίνητα στο κέντρο της Αθήνας για να βρεθεί το πλέον κατάλληλο.
Επίσης, ο κ. Σταυριανός πρόσθεσε ότι άμεσα θα γίνει προκήρυξη μέσω ΑΣΕΠ για την πρόσληψη 40 υπαλλήλων, καθώς και ότι είναι έτοιμος επιτέλους ο Οργανισμός του Φεστιβάλ που μπορεί να επικυρωθεί ακόμα και αύριο από το ΔΣ, αλλά τιμής ένεκεν περιμένουν να το κάνει αυτό η υπουργός. Οσον αφορά στις συμβάσεις των εργαζομένων που εκκρεμούν και προς αποφυγήν νέων στάσεων εργασίας, όπως πέρυσι που δυναμίτισαν το Φεστιβάλ, με νομοθετική ρύθμιση δόθηκε παράταση ισχύος στις συμβάσεις των εργαζομένων ως τις 30 Δεκεμβρίου του 2018. Ακολούθως η πρόσληψη των 40 υπαλλήλων μέσω ΑΣΕΠ θα λύσει οριστικά το ζήτημα (αν και ο Οργανισμός προβλέπει θέσεις 48 υπαλλήλων).
Με αυτό το πλεόνασμα και με προϋπολογισμό 10 εκατομμυρίων (7 εκατομμύρια προέρχονται από το υπουργείο Πολιτισμού και τα έσοδα που αναλογούν στο Φεστιβάλ από τα καζίνο) το Φεστιβάλ προχωρά στις 87 παραστάσεις. Με ξεκάθαρη φυσιογνωμία ανά χώρο: κλασικό προφίλ στο Ηρώδειο, σύγχρονη αισθητική και νέες τάσεις στην Πειραιώς 260, συνέχεια του προγράμματος ανοίγματος στην πόλη και στενή συνεργασία με το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά για δράσεις μαζί με τους πολίτες σε απρόβλεπτες πλευρές της πόλης.
Το Ηρώδειο και οι σταρ του
Ο Στινγκ που θα εμφανιστεί για δυο βραδιές στο Ηρώδειο είναι σίγουρο το μεγάλο όνομα, ο ηγέτης του προγράμματος του Φεστιβάλ. Εχει ανοίξει όμως και ένα κύκλο ερωτηματικών για το κατά πόσο το Φεστιβάλ θα πέσει και πάλι στην «ανάγκη» ατζέντηδων για τις μετακλήσεις σημαντικών ονομάτων. Μάλιστα πληροφορίες του Protagon αναφέρουν ότι το θέμα αυτό θα τεθεί στην αυριανή συνεδρίαση του ΔΣ του Φεστιβάλ όπου θα ζητηθεί από τον καλλιτεχνικό διευθυντή να μην καταφεύγει σε τρίτους ο θεσμός και να διεκδικεί στην παγκόσμια σκηνή αυτό που αξίζει πραγματικά. Σε εξέλιξη είναι ακόμη ο διαγωνισμός για τη νέα ανάθεση της ηλεκτρονικής διάθεσης των εισιτηρίων με τους ενδιαφερόμενους αναδόχους να επισημαίνουν ήδη την ανάγκη για απόλυτη διαφάνεια.
Σημαία του αθηναϊκού σκέλους είναι σίγουρα και το «New Worlds» όπου ο κορυφαίος αμερικανός ηθοποιός Μπιλ Μάρεϊ («Η Μέρα της Μαρμότας», «Τσακισμένα Λουλούδια», «Xαμένοι στη Μετράφραση» κ.α.) μαζί με τον γερμανό τσελίστα Γιαν Βόγκλερ δημιουργούν μια παράσταση που ενώνει τη μουσική με τη λογοτεχνία, την Αμερική με την Ευρώπη. Ο Μάρεϊ θα αφηγείται συνθέσεις των Φόστερ, Γκέρσουιν και Μπερνστάιν και αποσπάσματα κλασικών αμερικανών ποιητών και λογοτεχνών όπως ο Τουέιν και ο Χέμινγουεϊ με τη συνοδεία του στραντιβάριους τσέλου του Βόγκλερ. (19 Ιουνίου, Ηρώδειο).
Στο Ηρώδειο θα δούμε και πέντε ορχήστρες καθώς και τις δυο παραστάσεις της Λυρικής, το «Ναμπούκο» που θα ανοίξει το Φεστιβάλ (1η Ιουνίου και για τρεις παραστάσεις) και την Κάρμεν που θα ρίξει την αυλαία του (27 Ιουλίου και για τέσσερις παραστάσεις). Μάλιστα φέτος (στις 13 Ιουλίου( αναμένεται να έρθει τελικά η θρυλική ηλικίας 77 ετών πιανίστα Μάρτα Αργκεριχ που πέρυσι δεν κατόρθωσε να έρθει λόγω ασθένειας. Στη Ηρώδειο θα δούμε όμως και ένα μεγάλο αφιέρωμα στον Λευτέρη Παπαδόπουλο αλλά και για μια ακόμα φορά τη Νάνα Μούσχουρη που θα τραγουδήσει για λογαριασμό της Ελπίδας. Αυτές είναι μερικές από τις δράσεις του Ηρωδείου (Αναλυτικά το πρόγραμμα στο www.greekfestival.gr)
Η Πειραιώς 260 και η πορνοστάρ
Χωρίς σημαντικές εκπλήξεις, πιο πολύ με τον στέρεο βηματισμό των δοκιμασμένων επιλογών διαμορφώνεται το πρόγραμμα εδώ. Σημειώνουμε την τόλμη του Θωμά Μοσχόπουλου να ανεβάσει το «Φαρενάιτ 451» που βασίζεται σε θεατρική διασκευή του κινηματογραφικού έργου του Φρανσουά Τριφό και του βιβλίου του Ρέι Μπράντμπερι (8-10 Ιουνίου), αλλά και την παράσταση «Πορνοστάρ – Η αόρατη βιομηχανία του σεξ» της Ελένης Πέγκα που είναι εμπνευσμένο από δυο ιστορίες του Ρομπέρτο Μπολάνιο (23-25 Ιουνίου). Η Αντζελα Μπρούσκου φέρνει το «Αγγελος Εξολοθρευτής» μια διασκευή πάνω στο αριστούργημα του Λουίς Μπουνιουέλ (15-17 Ιουλίου). Μεγάλο αφιέρωμα θα γίνει στην Λούλα Αναγνωστάκη που έφυγε τον περασμένο Οκτώβριο – ήταν και ο γιος της Θανάσης Χειμωνάς στη συνέντευξη Τύπου) και περιλαμβάνει μια μαραθώνια παρουσίαση του έργου της με ραδιοφωνικό, θεατρικό και κινηματογραφικό ύφος σε επιμέλεια της Ρούλας Πατεράκη, μια έκθεση εικαστικών εγκαταστάσεων, την παράσταση «Η Πόλη» σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου. (Αναλυτικά το πρόγραμμα στο www.greekfestival.gr)