Μία ακόμη προσπάθεια παραποίησης δηλώσεων του Κυριάκου Μητσοτάκη για να αλλοιωθεί το νόημα σε όσα πραγματικά είπε, αποκαλύπτουν τα Ellinika Hoaxes.
Τονίζουν μάλιστα ότι το βίντεο δημιουργήθηκε από τον ίδιο χρήστη που κατασκεύασε πρόσφατα ένα μονταρισμένο βίντεο διαστρεβλώνοντας τα λεγόμενα του Κυριάκου Μητσοτάκη για τα εργασιακά δικαιώματα.
Ο πρόεδρος της ΝΔ εμφανίζεται στο νέο βίντεο που κυκλοφορεί στα κοινωνικά δίκτυα –και έχει εκατοντάδες χιλιάδες θεάσεις και κοινοποιήσεις – να υποστηρίζει ότι είναι «παράξενο και τολμώ να πω εντελώς προβληματικό το γεγονός ότι όλοι θέλουν να πάνε στο πανεπιστήμιο. Τι πάει να πει όλοι στο πανεπιστήμιο; Δεν είμαστε όλοι ίδιοι, δεν είμαστε όλοι ίσοι και δεν πρόκειται να γίνουμε ποτέ».
Στην πραγματικότητα πρόκειται για συρραφή δηλώσεων από δύο διαφορετικά σημεία μιας παλαιότερης συνέντευξης.
Το αλλοιωμένο βίντεο είναι αυτό:
Πώς έχουν τα πράγματα, σύμφωνα με την αποδόμηση του viral βίντεο όπως γίνεται από τα Ellinika Hoaxes.
Το υλικό προέρχεται από συνέντευξη του κ. Μητσοτάκη και του συγγραφέα και φιλοσόφου Στέλιου Ράμφου στο iefimerida.gr και τον δημοσιογράφο Χρήστο Ράπτη τον Νοέμβριο του 2016.
Στο 50ο λεπτό γίνεται ο εξής διάλογος, όπου με μαύρα στοιχεία είναι όσα εμφανίζεται να υποστηρίζει ο κ. Μητσοτάκης στο αλλοιωμένο βίντεο.
Μητσοτάκης: «Και γι’ αυτό είναι παράξενο και τολμώ να πω και άκρως προβληματικό το γεγονός ότι όλοι θέλουν να πάνε στο πανεπιστήμιο. Τι πάει να πει όλοι στο πανεπιστήμιο; Σε χώρες όπως η Ελβετία, η Γερμανία, άνω του 50% των παιδιών κατευθύνονται στην τεχνική εκπαίδευση…»
Ράπτης: «Εδώ θεωρείται υποτιμητικό δηλαδή».
Μητσοτάκης: «…και έχουν πολύ δημιουργικές και ουσιαστικές καριέρες και προσοδοφόρες τολμώ να πω, και αξιοποιώντας τις δεξιότητες και τις ικανότητες τις οποίες έχουν. Εδώ στην Ελλάδα θεωρείται, η επαγγελματική εκπαίδευση, είναι το αποπαίδι, μιας ήδη προβληματικής παιδείας. Και αυτό όμως είναι ένα ζήτημα αξιών, προτύπων και μιλάμε για την αριστεία. Και πράγματι νομίζω… η αριστεία όμως, να της δώσουμε όμως ένα λίγο ευρύτερο ορισμό…».
Ράμφος: «Ξεπερνάω τον εαυτό μου και όχι τους άλλους».
Μητσοτάκης: «Ακριβώς. Άριστος δεν είναι αυτός που παίρνει 20, άριστος είναι αυτός που ξεπερνάει, που μαθαίνει να χειρίζεται τις αντιξοότητες, που αποδίδει στο μάξιμουμ των δικών του δυνατοτήτων. Δεν είναι όλοι οι μαθητές για να παίρνουν 20. Ή όταν παίρνουν όλοι οι μαθητές 20, υπάρχει ένα πρόβλημα. Όπως όταν εγώ όταν πήγα στη δημόσια διοίκηση και βρήκα όλους του δημόσιους υπαλλήλους να παίρνουν άριστα, και εκεί υπήρχε ένα πρόβλημα, προφανώς δεν ήταν όλοι άριστοι, αλλά η αριστεία είναι ακριβώς αυτό που λέει ο Στέλιος (Ράμφος), είναι ξεπερνώ τις δυνατότητές μου. Ή δοκιμάζομαι και φτάνω στα όρια αυτού που μπορώ να φτάσω. Δεν είμαστε όλοι ίδιοι, δεν είμαστε όλοι ίσοι, δεν πρόκειται να γίνουμε ποτέ όλοι ίδιοι, αλλά η λογική του ότι προσπαθώ, αγωνίζομαι, δουλεύω, δουλεύω σκληρά… και η αλήθεια είναι ότι ως… ως εργαζόμενοι δουλεύουμε πολύ στην Ελλάδα. Αυτό πρέπει να το αναγνωρίσουμε, τουλάχιστον οι εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα δουλεύουνε πολύ, και τα παιδιά μας δουλεύουνε πολύ, αλλά δεν είμαι πάντα βέβαιος ότι δουλεύουν με τον σωστό τρόπο, ή ότι αυτή η προσήλωση στην υπέρβαση των δυνατοτήτων και στην απόκτηση πραγματικών δεξιοτήτων είναι η προτεραιότητα του εκπαιδευτικού μας συστήματος».
Η παράθεση του απομαγνητοφωνημένου διαλόγου δείχνει ότι το βίντεο που κυκλοφορεί είναι αποτέλεσμα συρραφής για να βγει το συμπέρασμα πως ο κ. Μητσοτάκης δήλωσε ότι «δεν γίνεται να μπαίνουμε όλοι στο πανεπιστήμιο επειδή δεν είμαστε ίσοι».
Στην πρώτη φράση των μονταρισμένων βίντεο («παράξενο και άκρως προβληματικό το γεγονός πως όλοι θέλουν να πάνε στο πανεπιστήμιο. Τι πάει να πει όλοι στο πανεπιστήμιο»), ο κ. Μητσοτάκης εξηγεί πως σε χώρες του εξωτερικού όπως η Γερμανία και η Ελβετία, άνω του 50% των νέων κατευθύνεται στην τεχνική εκπαίδευση.
Στη δεύτερη φράση («Δεν είμαστε όλοι ίδιοι, δεν είμαστε όλοι ίσοι, δεν πρόκειται να γίνουμε ποτέ«), ο πρόεδρος της ΝΔ αναφέρεται στο γεγονός πως όλοι οι άνθρωποι δεν είναι «ίσοι και ίδιοι» από άποψη δεξιοτήτων και απόδοσης και όχι δικαιωμάτων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Το αλλοιωμένο βίντεο
Η συρραφή, σύμφωνα με τα Ellinika Hoaxes, άρχισε να διακινείται στις αρχές Ιουνίου, σε ένα διάστημα κατά το οποίο οι εκλογές είχαν προαναγγελθεί για τις 7 Ιουλίου αν και ακόμη δεν είχαν προκηρυχθεί επίσημα.
Στις 4 Ιουνίου 2019 και ώρα 16:27 εμφανίστηκε για πρώτη φορά μονταρισμένο βίντεο στο Facebook, που απέκτησε πάνω από 163.000 θεάσεις και 2.280 κοινοποιήσεις.
Στις 4 Ιουνίου 2019 και ώρα 16:37 (δηλαδή 10′ μετά την πρώτη δημοσίευση), άλλη σελίδα στο Facebook δημοσίευσε το ίδιο μονταρισμένο βίντεο, διάρκειας 21 δευτερολέπτων. Το βίντεο έχει συγκεντρώσει μέχρι σήμερα 380.000 προβολές και 4.850 κοινοποιήσεις. Η δεύτερη σελίδα τροποποίησε μάλιστα το αρχικό βίντεο, κάνοντας ζουμ στην εικόνα έτσι ώστε να μην φαίνεται η σφραγίδα της προέλευσής του.
Το ίδιο βίντεο κατόπιν ανέβηκε και σε τρίτη σελίδα του Facebook συγκεντρώνοντας 580.000 προβολές και 11.800 κοινοποιήσεις.