Protagon A περίοδος

Περί Δακτυλίου

Ο Δακτύλιος θεσπίστηκε - εκτάκτως, μάλιστα - τον Ιούλιο του 1979, από τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη, υπουργό της κυβέρνησης του Κωνσταντίνου Καραμανλή του πρεσβύτερου, ως επείγον, προσωρινό μέτρο, για λόγους εξοικονόμησης καυσίμων...

Σπύρος Σεραφείμ

Ελεύθερη είναι από τη Δευτέρα 18 Ιουλίου 2011 η κίνηση όλων των αυτοκινήτων μέσα στα όρια του δακτυλίου της Αθήνας.

Όλα τα αυτοκίνητα μπορούν να κινηθούν ελεύθερα στο κέντρο της Αθήνας έως ότου εκδοθεί σχετική Υπουργική Απόφαση, που θα ρυθμίζει τα επόμενα περιοριστικά μέτρα, κατά φθινόπωρο μεριά.

Ο Δακτύλιος θεσπίστηκε – εκτάκτως, μάλιστα – τον Ιούλιο του 1979, από τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη, υπουργό της κυβέρνησης του Κωνσταντίνου Καραμανλή του πρεσβύτερου, ως επείγον, προσωρινό μέτρο, για λόγους εξοικονόμησης καυσίμων, λόγω της τότε παγκόσμιας πετρελαϊκής κρίσης. Το 1982 όμως, η τότε πρόσφατα εκλεγμένη κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, αποφάσισε να καθιερώσει μόνιμα το μέτρο του Δακτυλίου «για λόγους κυκλοφοριακής αποσυμφόρησης και καταπολέμησης του νέφους» και παραμένει σε ισχύ ως σήμερα.

Συγκοινωνιολόγοι έχουν εκφράσει πολλές φορές αντιρρήσεις ως προς την αποτελεσματικότητά του, δεδομένου ότι, όταν τέθηκε σε εφαρμογή, κυκλοφορούσαν στην Αττική 430.000 Ι.Χ. ενώ σήμερα εγγίζουν, περίπου, τα 3 εκατομμύρια. Το σύστημα που παρουσιάστηκε στα μέσα της δεκαετίας του '70, όπως ήδη έγραψα, ως απάντηση στην πετρελαϊκή κρίση, και την επόμενη δεκαετία ως «δεκανίκι» στην αντιμετώπιση του νέφους, μοιάζει κατά άλλους η μοναδική λύση στο σημερινό πρόβλημα του κυκλοφοριακού. Και υπάρχουν κι άλλες φωνές που ισχυρίζονται ότι ο Δακτύλιος, όπως και κάθε μέτρο διαχείρισης της κυκλοφορίας, όταν λαμβάνεται μεμονωμένα, δεν αποδίδει τα προσδοκώμενα. Περισσότερα από, περίπου, 30.000 I.X. διαθέτουν άδεια εισόδου στον Δακτύλιο, ενώ ο αριθμός των κλήσεων της Τροχαίας προς εκείνους που παρουσιάζουν το Δακτύλιο,  αυξάνεται από χρόνο σε χρόνο. Σύμφωνα με υπολογισμούς, το 30% των οχημάτων που κυκλοφορούν εντός του Δακτυλίου, καθημερινά, είναι παράνομα. Επίσης, παρά την οικονομική στενότητα και την άνοδο των τιμών στα καύσιμα, η κυκλοφορία στο κέντρο της πρωτεύουσας συνεχίζει να αυξάνεται κατά 10% τον χρόνο.

Το 1982 υπήρχαν στις σελίδες των εφημερίδων οι διαβεβαιώσεις των τότε υπουργών (ο Αντώνης Τρίτσης ήταν υπουργός Περιβάλλοντος και ο Άκης Τσοχατζόπουλος Δημοσίων Έργων) ότι το μέτρο θα ισχύσει για δύο ή, άντε, τρία χρόνια. Υποστήριζαν τότε ότι, όταν ολοκληρωθούν τα μεγάλα έργα υποδομής στον Νομό Αττικής, δεν θα υπάρχει λόγος ύπαρξής του. Από ό,τι φάνηκε ήταν μονά-ζυγά, λόγια του (μολυσμένου από το νέφος) αέρα.

Σήμερα, οι συγκοινωνιολόγοι εξακολουθούν να αναζητούν νέες λύσεις στη χρήση της τεχνολογίας και στην υιοθέτηση πρακτικών που έχουν εφαρμοστεί στο εξωτερικό. Η λειτουργία ενός σύγχρονου Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας, η δημιουργία σταθμών μετεπιβίβασης στις παρυφές της Αθήνας και κοντά σε συγκοινωνιακούς κόμβους, καθώς και η δημιουργία γκαράζ στο κέντρο της πόλης είναι μερικές από αυτές. Ας μην ξεχνάμε και τον «πράσινο δακτύλιο», που δεν εφαρμόστηκε ποτέ. Ωστόσο, όλοι – ή, τέλος πάντων, οι περισσότεροι – αποκλείουν την επιβολή διοδίων, περιμετρικά του κέντρου της Αθήνας.

Αλήθεια, απαντώντας εντελώς ειλικρινά, πόσες φορές έχετε παραβιάσει το Δακτύλιο;