Protagon A περίοδος

Mirage και χαρίζ

Κάθε ώρα πτήσης ενός Mirage, σύμφωνα με τα στοιχεία του Γενικού Επιτελείου, κοστίζει στο ελληνικό Κράτος, περίπου, 11.000 ευρώ - σε αυτά δεν υπολογίζεται ο ανθρώπινος παράγοντας.

Σπύρος Σεραφείμ

Την Πέμπτη 9 Ιουνίου 2011, ένα διθέσιο Mirage 2000 της Πολεμικής Αεροπορίας κατέπεσε και συνετρίβη γύρω στις 13:30 το μεσημέρι, ανοιχτά της Σάμου, κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής πτήσης. Ευτυχώς, και οι δύο πιλότοι είναι καλά στην υγεία τους.

Πρόκειται για το υπ' αριθμόν 11 αεροσκάφος Mirage 2000 που χάνει η Πολεμική Αεροπορία. Ανήκει στη φουρνιά των 40 Mirage 2000 που είχαν αγοραστεί από τη Γαλλία την περίοδο 1989 – 1992. Από αυτά τα 40 αεροσκάφη, έχουν αναβαθμιστεί τα 10. Τα μαχητικά Mirage 2000 – μαζί με τα τα F-16 – αποτελούν την αιχμή του δόρατος της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας.

(γαλλική) Ιστορία στην Ελλάδα

Το 1964 παρελήφθη το πρώτο Mirageστην Πολεμική Αεροπορία. ΉτανέναDassault Mirage F1CG. Στις 4 Αυγούστου 1975 τα δύο πρώτα MirageF-1 CGπροσγειώθηκαν στη 114 ΠΜ. Εξοπλισμένα με σύγχρονα οπλικά και αεροναυτιλιακά συστήματα, τα F-1 εντάχθηκαν αρχικά στην 342 και δύο χρόνια αργότερα στην 334 Μοίρα Παντός Καιρού. Το 1988 παραλαμβάνονται τα πρώτα αεροσκάφη τρίτης γενιάς Mirage2000 EG/BG. Τον Απρίλιο του 1988 προσγειώθηκαν στην 114 ΠΜ τα Mirage 2000 EG/BG και εξόπλισαν την 331 και ένα χρόνο αργότερα την 332 Μοίρα Παντός Καιρού. Το 2000 αποφασίστηκε η αγορά 15 αεροσκαφών Mirage 2000-5 Mk2 ενώ τον Σεπτέμβριο του 2004 άρχισε ο εκσυγχρονισμός 10 επιπλέον αεροσκαφών Mirage 2000BG/EG στο επίπεδο 2000-5 Mk2 από την κατασκευάστρια Dassault και την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία.

Στα 28 χρόνια της «θητείας» τους στην Πολεμική Αεροπορία, τα Mirage συμπλήρωσαν πάνω από 160.000 ώρες πτήσης, κυρίως αναχαιτίζοντας τουρκικά αεροσκάφη στο Αιγαίο. Από την 1η Ιουλίου 2003, τα 40 Mirage F-1 που αγοράστηκαν από τη Γαλλία το 1975, εγκατέλειψαν τους ελληνικούς ουρανούς – όχι όμως και τους αιθέρες συνολικά. Το 2007, η χώρα μας αγόρασε 15 Mirage 2000-5.

Τον Οκτώβριο του 1996 είχε εκτυλιχθεί ένα επεισόδιο και είχε μείνει στο σκοτάδι επί επτά χρόνια και αποκαλύφθηκε το 2003, προκαλώντας πολιτικό σάλο στην Τουρκία, ενώ οι ακριβείς συνθήκες που οδήγησαν στην πτώση ενός ακόμη τουρκικού μαχητικού παραμένουν αδιευκρίνιστες. Σε αερομαχία νοτίως της Χίου ενεπλάκησαν τότε δύο τουρκικά F-16 (το ένα διθέσιο) και δύο ελληνικά Mirage 2000 που είχαν σπεύσει να τα αναχαιτίσουν. Κατά την επίσημη εκδοχή, στην προσπάθεια διαφυγής του διθέσιου F-16 από βλάβη στον κινητήρα ή από ξαφνική πυρκαγιά στο σύστημα τροφοδοσίας, το τουρκικό αεροσκάφος κατέπεσε. Ο ένας πιλότος του – ο αντισμήναρχος Οσμάν Τσιτσεκλί – χρησιμοποίησε το αλεξίπτωτό του και διεσώθη από ελληνικό ελικόπτερο, ενώ νοσηλεύθηκε για λίγες ώρες και στο Νοσοκομείο της Χίου. Ο άλλος – ο σμηναγός Νάιλ Ερντογάν – δεν κατόρθωσε να σωθεί. Κατά μία εκδοχή, που διαψεύδεται πάντως από ελληνικής πλευράς, το τουρκικό μαχητικό κατερρίφθη από πύραυλο Μάτζικ που εκτοξεύθηκε από το ελληνικό Mirage, ύστερα από εσφαλμένο χειρισμό του Έλληνα πιλότου.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, μόνο δύο αεροσκάφη έχουν πέσει κατά τη διάρκεια επιχειρήσεων αναχαίτισης τουρκικών μαχητικών: Στις 18 Ιουνίου του 1992 Μirage F1CG έπεσε κοντά στον Άγιο Ευστράτιο έπειτα από εμπλοκή με τουρκικό F-16 και τη ζωή του έχασε ο Νίκος Σιαλμάς. Στις 23 Μαΐου 2006, ένα F-16 Βlock 52+ με χειριστή τον σμηναγό Κώστα Ηλιάκη συνετρίβη κοντά στην Κάρπαθο έπειτα από σύγκρουση με τουρκικό F-16. Ο δείκτης μειζόνων αεροπορικών ατυχημάτων στην πολεμική Αεροπορία, τα τελευταία χρόνια, έχει πτωτική πορεία – το 2001, το 2003 και το 2005 δεν είχε, για παράδειγμα, κανένα θανατηφόρο.

Mirage και πολιτική

Τον Αύγουστο του 1989, προανακριτική επιτροπή (που συνεπάγεται ποινική δίωξη) είχε συσταθεί, επί κυβερνήσεως Τζαννετάκη, κατά του Ανδρέα Παπανδρέου και της ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας επί κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ για τη λεγόμενη «αγορά του αιώνα», την προμήθεια 60 πολεμικών αεροσκαφών F-16 και 60 Mirage. H N.Δ. ζητούσε να υπάρξει παραπομπή στο Ειδικό Δικαστήριο και γι' αυτήν την υπόθεση, αλλά δεν προχώρησε λόγω διαφωνίας τού τότε ενιαίου Συνασπισμού. Τον Οκτώβριο του «βρώμικου ‘89» η υπόθεση κλείνει με τη συζήτηση των τριών διαφορετικών πορισμάτων των κομμάτων.

Όπως είχαν γράψει ΤΑ ΝΕΑ, ο τίτλος μιας εφημερίδας, στα μέσα της δεκαετίας του '80, «ανήγγελλε» κάτι πραγματικά πρωτότυπο: ότι τα νέα μαχητικά αεροσκάφη Mirage που είχε παραγγείλει η Ελλάδα θα έφερναν στη χώρα… χιλιάδες Γάλλους τουρίστες στα φτερά τους! Ο τίτλος, φυσικά, δεν κυριολεκτούσε: απλώς, μεταξύ των προτάσεων για τα περίφημα «Αντισταθμιστικά Ωφελήματα», που είχαν καθιερωθεί πρόσφατα για να συνοδεύουν υποχρεωτικά τις αγορές νέων όπλων ως παροχή του πωλητή, η γαλλική εταιρεία είχε περιλάβει και εκδρομές στην Ελλάδα που θα γίνονταν, έτσι κι αλλιώς, από τουριστικά γραφεία…

Κάθε ώρα πτήσης ενός Mirage, σύμφωνα με τα στοιχεία του Γενικού Επιτελείου, κοστίζει στο ελληνικό Κράτος, περίπου, 11.000 ευρώ – σε αυτά δεν υπολογίζεται ο ανθρώπινος παράγοντας. Συνολικά, σύμφωνα με δήλωση του υπουργού Άμυνας Ευάγγελου Βενιζέλου, το πτητικό έργο της Πολεμικής Αεροπορίας, που εκτελείται για την επιτήρηση του εναέριου χώρου εντός του FΙR Αθηνών, «ανέρχεται κατ΄ εκτίμηση στα 20 εκατομμύρια ευρώ, ετησίως».

 

Πηγές

Ελληνική Πολεμική Αεροπορία

http://www.dassault-aviation.com/