Η απόσταση από το παλιό αεροδρόμιο του Ελληνικού μέχρι την Βαρυμπόμπη είναι κάτι περισσότερο από 40 χιλιόμετρα. Και τα 27 από αυτά σήμερα ήταν γεμάτα αυτοκίνητα, σε απόσταση λίγων εκατοστών το ένα με το άλλο.
Το μποτιλιάρισμα του πρωινού της Παρασκευής ήταν ένα από τα μεγαλύτερα που έχουν συμβεί τα τελευταία χρόνια στην Αθήνα, με τις ουρές στην Εθνική Οδό να ξεπερνούν τα 10 χιλιόμετρα και το χάος να εκτείνεται και στην παραλιακή, για σχεδόν άλλα 20.
Και όπως καταλαβαίνετε, τα νεύρα των οδηγών μόνο σε καλή κατάσταση δεν ήταν.
Επικοινωνήσαμε με την Τροχαία να μάθουμε γιατί έγινε όλο αυτό. Γιατί μποτιλιάρουν οι κομβικές οδικές αρτηρίες, γιατί η κίνηση αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι των ατόμων που κυκλοφορούν στην Αττική και –κυρίως- πώς είναι δυνατόν να παραλύει η πρωτεύουσα. Και απάντηση δεν πήραμε.
Γενικές αναφορές για ατυχήματα. Καμία γνώση για το σημείο που έγιναν, καμία ενημέρωση για το πότε συνέβησαν, ελλιπής πληροφόρηση για τα πάντα. «Είχαμε ένα τροχαία στο ρεύμα καθόδου, κάπου κοντά στα Σεπόλια», μας απαντά η αρμόδια στο τηλεφωνικό κέντρο της Τροχαίας Αθηνών. Την ίδια ώρα στο ραδιόφωνο ακούγονται περισσότερες πληροφορίες. «Στο ύψος της οδού Δυρραχίου ήταν το ένα ατύχημα», ακούγεται από τα ερτζιανά. Αυτό που μπόρεσε να μας πει η υπεύθυνη κρατική Αρχή ήταν μόνο το ότι έγιναν άλλα 3-4 (sic) τροχαία στο ρεύμα ανόδου, από την παραλιακή μέχρι και τα βόρεια προάστια της Αθήνας.
Οι ίδιοι οι οδηγοί, είτε λόγω άγνοιας, είτε λόγω… ξεροκεφαλιάς προκαλούν τα μικρά ή μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα. Τόσο στον Κηφισό, όσο και στην παραλιακή ή άλλους δρόμους
Η γραμμή με την Τροχαία κλείνει και ανοίγει αυτή με τις ασφαλιστικές. Και εδώ αρχίζει το ζουμί.
Γιατί προκαλείται το μποτιλιάρισμα
Ενας λόγος, ο βασικότερος, είναι η κακή οδική παιδεία που έχουμε. Και δεν αναφερόμαστε μόνο στους λόγους που προκαλούν τα ατυχήματα, αυτά από έναν βαθμό και μετά είναι αδύνατο να τα αποφύγεις. Συμβαίνουν παντού, συμβαίνουν σε όλον τον κόσμο, είναι η κακιά στιγμή εκτός των άλλων (κακό οδόστρωμα, κακή συμπεριφορά οδηγών). Ο βασικός λόγος που μετά από ένα τροχαίο προκαλείται κυκλοφοριακό χάος είναι γιατί οι οδηγοί αφήνουν τα αυτοκίνητά τους στη μέση του δρόμου.
- Τι προσπαθούν να πετύχουν; Να μπορέσουν να δείξουν στους ασφαλιστές που έρχονται τον τόπο του… εγκλήματος. Για να έχουν οι εμπειρογνώμονες μία καλύτερη εικόνα για το πώς έγινε το τροχαίο.
- Γιατί είναι λάθος αυτό; Γιατί απλώς δεν κάνουν αυτό οι ασφαλιστές. Είτε ο γερανός, είτε η μηχανή που μεταβαίνεις το σημείου του ατυχήματος, αυτό που σημειώνει ο εμπειρογνώμονας είναι οι δύο μαρτυρίες των οδηγών. Οχι τη δική του άποψη, όχι το τι είδε ο ίδιος, αλλά το τι του λένε οι οδηγοί. Ακόμη και σε άλλον δρόμο να του πουν ότι έγινε το ατύχημα, αυτό θα σημειώσει. Οπότε…δώρον άδωρον.
- Πώς γίνεται στην ουσία η διαδικασία; Με το που γίνεται το ατύχημα, οι οδηγοί τηλεφωνούν στις ασφαλιστικές τους. Αυτές, το πρώτο που ρωτούν είναι εάν μπορεί να κινηθεί το όχημα από το σημείο του οδοστρώματος που έγινε η σύγκρουση. Εάν ναι, τότε τους παροτρύνουν να το τοποθετήσουν δεξιά στον δρόμο, είτε στη Λωρίδα Εκτάκτων Αναγκών, είτε σε άλλο σημείο. Πάντως όχι να παραμείνει στο σημείο του ατυχήματος. Με το που ολοκληρωθεί το τηλεφώνημα, η ασφαλιστική εταιρεία στέλνει στο σημείο τους ανθρώπους της. Εάν τα εμπλεκόμενα στο ατύχημα οχήματα μπορούν να κινηθούν, τότε οι εμπειρογνώμονες σπεύδουν με μηχανή. Εάν όχι, τότε μεταβαίνει στο σημείο γερανός. Στην πρώτη περίπτωση, το χρονικό διάστημα που απαιτείται είναι 20 λεπτά με μισή ώρα περίπου. Στη δεύτερη περίπτωση, ο χρόνος πλησιάζει τη μία ώρα κι αυτό γιατί, ήδη, έχει αρχίσει να δημιουργείται κυκλοφοριακό πρόβλημα, εξαιτίας του ατυχήματος, αφού τα αυτοκίνητα έχουν μείνει στη μέση του δρόμου!
Ουσιαστικά, έτσι έχουν τα πράγματα. Οι ίδιοι οι οδηγοί, είτε λόγω άγνοιας, είτε λόγω… ξεροκεφαλιάς προκαλούν τα μικρά ή μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα. Τόσο στον Κηφισό, όσο και στην παραλιακή ή άλλους δρόμους.
Προφανώς, ευθύνες έχει και η Τροχαία. Τόσο γιατί δεν γνωρίζει… σχεδόν τι της γίνεται, όσο και γιατί δεν μπορεί να σπεύσει κι αυτή άμεσα στο σημείο για να συμβάλλει με τον τρόπο της στην ομαλή διεξαγωγή της κυκλοφορίας.
Υπομονή. Οποιος πιάνει το τιμόνι… (που θα ‘λεγε και ο Ζαμπέτας).