Ο πρώην πρόεδρος και γενικός διευθυντής της Nissan Κάρλος Γκον, ο οποίος τελούσε σε κατ’ οίκον περιορισμό στην Ιαπωνία όπου αναμενόταν να δικαστεί τον Απρίλιο του 2020 για κατάχρηση και άλλα οικονομικά αδικήματα, βρίσκεται από την Κυριακή στον Λίβανο.
Οι λεπτομέρειες αυτού του ταξιδιού παραμένουν ασαφείς, όπως και αν εξακολουθεί να υφίσταται εμπλοκή με τη Δικαιοσύνη στην Ιαπωνία. Ο ίδιος, όπως σημειώνει ο Guardian, λέει ότι έφυγε «για να ξεφύγει από την αδικία».
Την Τρίτη σε ανακοίνωση που εξέδωσε λέει ότι «δεν θα είμαι όμηρος του “στημένου” δικαστικού συστήματος στην Ιαπωνία όπου προϋποτίθεται η ενοχή».
Εξηγεί ότι «δεν διέφυγα από τη Δικαιοσύνη. Ξέφυγα από την αδικία και την πολιτική δίωξη». Προσθέτει ακόμη ότι «επιτέλους θα επικοινωνήσω ελεύθερα με τα μέσα ενημέρωσης, με σκοπό να το κάνω από την επόμενη εβδομάδα».
Από το Τόκιο στον Λίβανο
Ο Γκον έφθασε την Κυριακή στο αεροδρόμιο της Βηρυτού, ανέφερε η πηγή του πρακτορείου AFP. Λιβανέζος αξιωματούχος επιβεβαίωσε την πληροφορία και πρόσθεσε πως «ο τρόπος με τον οποίο εγκατέλειψε την Ιαπωνία» ο άλλοτε πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Nissan «δεν είναι σαφής».
Σύμφωνα με τη λιβανέζικη εφημερίδα αλ Τζουμχουρίγια, ο έκπτωτος επικεφαλής της συμμαχίας Renault-Nissan-Mitshubishi έφθασε με αεροσκάφος από την Τουρκία.
Ο Γκον, που έχει διπλή —γαλλική και λιβανέζικη— υπηκοότητα, θεωρητικά τελούσε υπό αυστηρό δικαστικό έλεγχο και περιορισμό των κινήσεών του στην Ιαπωνία.
Ενας από τους δικηγόρους του στην Ιαπωνία λέει ότι και τα τρία διαβατήριά του ήταν στα χέρια της νομικής του ομάδας. Η φυγή από την Ιαπωνία ήταν έκπληξη και «ασυγχώρητη πράξη», είπε ο Γιουνιχίρο Χιρονάκα. Ούτε η εισαγγελία στο Τόκιο, ούτε και η Nissan σχολίασαν την υπόθεση.
Οι Financial Times ανέφεραν από την πλευρά τους ότι ο άλλοτε εξαιρετικά προβεβλημένος παράγοντας της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας έπαψε να τελεί πλέον υπό κατ’ οίκον περιορισμό, αλλά δεν είναι σαφές αν έκλεισε κάποιου είδους συμφωνία με τις ιαπωνικές Αρχές ή αν απέδρασε.
Το σενάριο της απόδρασης επικαλείται η Wall Street Journal, που υποστήριξε ότι ο Γκον διέφυγε γιατί και «είχε βαρεθεί να είναι βιομηχανικοπολιτικός όμηρος», όπως έλεγε.
Ποιος είναι ο Κάρλος Γκον
Ο 65χρονος γκουρού της αυτοκινητοβιομηχανίας γεννήθηκε στη Βραζιλία, με καταγωγή από τον Λίβανο, είναι όμως και γάλλος υπήκοος.
Αρχισε την καριέρα του στη βιομηχανία ελαστικών Michelin το 1978 και μεταπήδησε στη Renault το 1996, όπου του πιστώθηκε η αντιστροφή της πτωτικής πορείας των εσόδων της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας και απέκτησε το προσωνύμιο «Cost Killer» («ο δολοφόνος του κόστους»).
Μετά την επισφράγιση της συμφωνίας Renault – Nissan το 1999, ο Γκον χρησιμοποίησε παρόμοιες μεθόδους μείωσης κόστους για να βελτιώσει την τροχιά της παραπαίουσας ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Η επιτυχία του εγχειρήματος τον μετέτρεψε σε σούπερσταρ των επιχειρήσεων στην Ιαπωνία και σε διεθνές επίπεδο και του εξασφάλισε ευνοϊκή κάλυψη στον διεθνή Τύπο.
Ο Γκον διατείνεται πως η πτώση του ήταν αποτέλεσμα «πραξικοπήματος» στο ΔΣ. Κατηγορεί πρώην συνεργάτες του πως τον «μαχαίρωσαν πισώπλατα» και υποστηρίζει πως ο στόχος τους ήταν να αποτρέψουν τα σχέδιά του για στενότερη σχέση της Nissan με τη Renault, τον βασικό της μέτοχο.
Συνελήφθη στο διεθνές αεροδρόμιο του Τόκιο λίγη ώρα μετά την άφιξη του ιδιωτικού αεροσκάφους του στις 19 Νοεμβρίου 2018. Του έχουν απαγγελθεί τέσσερις κατηγορίες (τις αρνείται όλες) ιδίως για απόκρυψη μέρους των εισοδημάτων του, προσωπικό πλουτισμό μέσω εικονικών πληρωμών σε αντιπροσωπείες στη Μέση Ανατολή και κατάχρηση εταιρικών πόρων.
Προφυλακίστηκε για τέσσερις μήνες και στη συνέχεια παρέμενε σε περιορισμό, σε κατοικία που είχε ορίσει το δικαστήριο· φυσικά του απαγορεύτηκε η έξοδος από τη χώρα. Δεν μπορούσε να δει τη λιβανέζα σύζυγό του ενώ είχε περιορισμένη πρόσβαση στο Ιντερνετ.
Η Nissan απέπεμψε τον Γκον ενώ η εσωτερική έρευνα της εταιρείας τεκμηρίωσε πως πράγματι δήλωνε χαμηλότερα εισοδήματα από τα πραγματικά όσο ήταν διευθύνων σύμβουλός της και ότι μετέφερε μεγάλα ποσά από τα ταμεία της Nissan σε τραπεζικό λογαριασμό στον οποίο ήταν δικαιούχος.