Τεράστια έσοδα -πρωτοφανή στη διεθνή οικονομία των σπορ- προβλέπει ο προϋπολογισμός της Μπαρτσελόνα για το 2016-2017, ο οποίος εγκρίθηκε από τα 771 μέλη της Γενικής Συνέλευσης του συλλόγου. Θα φτάσουν τα 695.000.000 ευρώ, με καθαρά κέρδη 21.000.000 ευρώ. Από τα έξοδα, το 63% -σχεδόν 400 εκατομμύρια ευρώ- θα διατεθούν για συμβόλαια και μισθούς της ποδοσφαιρικής ομάδας. Καμία άλλη, ποτέ, δεν είχε τέτοιο μπάτζετ.
Από την ημέρα που αντάμωσε τον Γιόχαν Κρόιφ, στις 28 Οκτωβρίου 1973, η Μπαρτσελόνα εκτοξεύθηκε. Βγήκε από την αφάνεια (τον τελευταίο της τίτλο στην Primera Division τον είχε κατακτήσει το 1960) και, έκτοτε, δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τη μισητή αντίπαλό της, τη Ρεάλ Μαδρίτης. Σε αυτά τα 43 χρόνια, πήρε 16 Πρωταθλήματα (17 η Ρεάλ), 11 Κύπελλα Ισπανίας (8 η Ρεάλ) και πέντε Champions League (όσα και η «Βασίλισσα»). Αυτή η «επανάσταση», όμως, άργησε πολύ να μεταφραστεί σε χρήμα.
Η Μπαρτσελόνα εμφάνισε μεγαλύτερα έσοδα από εκείνα της Ρεάλ -που τα τελευταία 12 χρόνια ήταν πρωταθλήτρια Ευρώπης στις εισπράξεις- μόλις την περασμένη σεζόν: 679 εκατ. ευρώ, με αύξηση 12% σε σχέση με την προηγούμενη και 7% πάνω από αυτά που υπολόγιζε. Τα καθαρά κέρδη ανήλθαν σε 29 εκατ. ευρώ (14 εκατ. ευρώ πάνω και +9 από τα προϋπολογισμένα). Ακόμη κι αν βγάλουμε από τον λογαριασμό τα χρήματα που απέφεραν οι πωλήσεις ποδοσφαιριστών της (67 εκατ. ευρώ), το 2015-2016 η Μπαρτσελόνα έβαλε στα ταμεία της μόλις οκτώ εκατομμύρια λιγότερα (612, έναντι 620 της Ρεάλ), αφήνοντας πολύ πίσω τη Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ (570), που θεωρείται ως ο πιο δημοφιλής σύλλογος παγκοσμίως.
Για όσους γνωρίζουν τη μενταλιτέ αυτής της ιδιαίτερης ποδοσφαιρικής οικογένειας, πρόκειται για έναν άθλο εφάμιλλο των αγωνιστικών θριάμβων της. Μέχρι πριν από επτά χρόνια, η Μπαρτσελόνα επέμενε να κρατά τη φανέλα της «αμόλυντη» και να διαφημίζει -δωρεάν- τη UNICEF. Κάποτε, τα μέλη της προτίμησαν να αυξηθεί η συνδρομή που πλήρωναν στον σύλλογο, παρά να μπει χορηγός στην «καμισέτα». Το ότι αυτό το club έφτασε -την περυσινή σεζόν- να εγγράψει έσοδα 268.000.000 ευρώ από το μάρκετινγκ, είναι μια αξιοπρόσεκτη εξέλιξη.
Αυτή η στροφή προς τον ρεαλισμό άρχισε -ουσιαστικά- στις 29 Νοεμβρίου 2015, όταν μπήκε σε εφαρμογή το στρατηγικό πλάνο για την περίοδο 2015-2021. Περιλαμβάνει 27 διαφορετικά πρότζεκτ, μεταξύ των οποίων την ανακατασκευή του «Καμπ Νου», κόστους 600.000.000 ευρώ, με αύξηση της χωρητικότητάς του. Οπως ανακοίνωσε το καλοκαίρι ο πρόεδρος Μπαρτομέου, η καταληκτική χρονιά αυτού του σχεδίου θα βρει τους «Μπλαουγκράνα» με έσοδα ενός δισεκατομμυρίου ευρώ.
Ο μοχλός της ανάπτυξης είναι η εμπορική εκμετάλλευση της εκρηκτικής διεθνοποίησης του brand name του συλλόγου. Γι’ αυτό, άλλωστε, το club εγκαινίασε -προσφάτως- τα γραφεία του στη Νέα Υόρκη και το Χονγκ Κονγκ (τα οποία θα ανεβάσουν το διαχειριστικό κόστος του συλλόγου κατά 14%). Με δύο λόγια, η Μπαρτσελόνα αποφάσισε να πουλήσει ακριβότερα αυτό που εδώ και πολλά χρόνια παράγει: το πιο θεαματικό ποδόσφαιρο που παίχτηκε ποτέ στα γήπεδα. Τις μαγικές παραστάσεις του Μέσι και της «παρέας» του.
Οι Αραβες του «Qatar Foundation» ετοιμάζονται για σπουδαίες μπίζνες με τους Καταλανούς
Το γιατί, το εξήγησε στη Γενική Συνέλευση ο πρόεδρος της Οικονομικής Επιτροπής, Κάρλος Τουσκέτς. Για να είναι σε θέση, η Μπαρτσελόνα, να ανανεώνει τα συμβόλαια των «αστέρων» της με τις αποδοχές που ισχύουν στη διεθνή ποδοσφαιρική αγορά -όπως συνέβη με τον Νεϊμάρ, τον Μπουσκέτς και τον Μασεράνο, και θα συμβεί προσεχώς με τον Σουάρες και τον Μέσι- θα πρέπει τα έσοδά της να αυξηθούν σημαντικά, τα επόμενα χρόνια.
Παρά τις επιταγές των καιρών, τις οποίες -πλέον- όλοι αναγνωρίζουν στη Βαρκελώνη, η… συνιστώσα των ρομαντικών αντιστέκεται σθεναρά. Η επέκταση της χορηγίας της «Qatar Airways» στη φανέλα της ομάδας καταψηφίστηκε από 251 μέλη, ενώ υπήρξαν και 60 αποχές. Στην ατζέντα της Γ.Σ. αυτή η συμφωνία πέρασε με τη μικρότερη πλειοψηφία (483 υπέρ), αν και ο εκτελεστικός διευθυντής, Οσκαρ Γκράου, υπογράμμισε τη σημασία της. Δεν είναι τα 33.500.000 ευρώ που θα αποφέρει ετησίως (όταν η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ θα εισπράττει 70 εκατ. ευρώ από το δικό της deal με τη Chevrolet, και ακόμα 28 εκατ. από την ΑΟΝ για τη φανέλα της προπόνησης), αλλά η προοπτική της.
Οι Αραβες του «Qatar Foundation» ετοιμάζονται για σπουδαίες μπίζνες με τους Καταλανούς, στο πλαίσιο της καμπάνιας προώθησης του Μουντιάλ 2022 που θα διοργανώσουν. Το μπάτζετ για τη διαφήμισή του θα είναι ασύλληπτο, και η Μπαρτσελόνα διεκδικεί ένα μεγάλο κομμάτι της πίτας. Αυτοί θα είναι -εκτός απροόπτου- οι… νονοί του νέου «Καμπ Νου», το οποίο θα αλλάξει όνομα – με το αζημίωτο, φυσικά.
Για πάνω από έναν αιώνα, από την ίδρυση της, η Μπαρτσελόνα στηρίζει την επιβίωσή της κυρίως στις συνδρομές των μελών της (σήμερα είναι γύρω στα 170.000), στα έσοδα από τις τηλεοπτικές μεταδόσεις των αγώνων της, και στις εισπράξεις από το γήπεδό της. Πέρα από τα εισιτήρια που «κόβει» στα ματς, το «Καμπ Νου» αποτελεί προορισμό χιλιάδων τουριστών καθημερινά: για μια ξενάγηση, μια επίσκεψη στην μπουτίκ ή ένα γεύμα. Ναι, στην πόλη του Γκαουντί και των αρχιτεκτονικών θαυμάτων, των δεκάδων μουσείων, παλατιών και πάρκων, του μαγευτικού Μοντζουίκ και του Χριστόφορου Κολόμβου, το στάδιο είναι το υπ’ αριθμόν επτά δημοφιλέστερο αξιοθέατο.
Χωρίς να ανήκει σε κάποιον «λεφτά» -ως εταιρεία λαϊκής βάσης (όπως η Ρεάλ Μαδρίτης, η βασκική Αθλέτικ Μπιλμπάο και η Οσασούνα της Παμπλόνα)- η Μπαρτσελόνα αγωνίζεται στο υψηλότερο ευρωπαϊκό επίπεδο, στο ποδόσφαιρο, στο μπάσκετ, στο χάντμπολ, στο φούτσαλ και στο ρόλεϊ χόκεϊ (ανδρών και γυναικών). Διατηρεί, επίσης, ερασιτεχνικές ομάδες στίβου, βόλεϊ, χόκεϊ επί πάγου και επί χόρτου, πατινάζ και ράγκμπι.
Οι φίλοι της καυχώνται ότι είναι «mes que un club» (κάτι περισσότερο από έναν σύλλογο). Οχι μόνο για την οικονομική αυτοδυναμία της, αλλά και για τις ευαισθησίες της. Επειδή δεν πούλησε την ψυχή της στο χρήμα, επειδή προσπαθούσε να στηριχτεί στα δικά της παιδιά -παίκτες και προπονητές-, επειδή μέρος από τα έσοδά της τα διέθετε σε φιλανθρωπίες, αντί σε μετεγγραφές εντυπωσιασμού, ακόμα κι όταν δεν της περίσσευαν.
Αλλά, οι καιροί άλλαξαν. Η Premier League έσυρε έναν «τρελό» χορό εκατομμυρίων στο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο, και τα νέα δεδομένα έφεραν την Μπαρτσελόνα μπροστά στην αδήριτη ανάγκη να εξαργυρώσει -κι αυτή- τη δυναμική της με τους κανόνες του σύγχρονου μάρκετινγκ. Βάζει «νερό στο κρασί» της. Για να παραμείνει ανταγωνιστική αλλά και περήφανη, πλούσια αλλά και λαϊκή, υπερδύναμη αλλά και ιδιαίτερη. Κάτι περισσότερο από ένα κλαμπ.