Όλη τη μέρα την Τετάρτη, οδηγοί επέστρεφαν στην Αττική Οδό για να βρουν τα οχήματα που είχαν εγκαταλείψει για να σωθούν από το ψύχος | ΙΝΤΙΜΕΝΕWS
Επικαιρότητα

Ανοιξε η Αττική Οδός – Χωρίς διόδια ως τις 30 Ιανουαρίου – Τι και ποιος έφταιξε τελικά;

Υστερα από τρεις ημέρες προβλημάτων και αφού επιστρατεύτηκαν και άνδρες του Στρατού Ξηράς για να καθαριστεί ο δρόμος και να απεγκλωβιστούν οχήματα, ο αυτοκινητόδρομος αποκατέστησε τη λειτουργία του. Διαξιφισμοί εταιρείας και Τροχαίας για το ποιος ευθύνεται για το χάος
Protagon Team

Η Αττική Οδός με ανακοίνωσή της ενημέρωσε ότι από τις 8 π.μ. της Πέμπτης 27ης Ιανουαρίου τέθηκαν σε λειτουργία και τα υπόλοιπα τμήματά της, με την κυκλοφορία να αποκαθίσταται πλήρως σε όλο το μήκος του αυτοκινητόδρομου.

Οι διελεύσεις θα πραγματοποιηθούν άνευ καταβολής διοδίων έως και την Κυριακή 30 Ιανουαρίου και ώρα 23:59, προς διευκόλυνση όλων των οδηγών λόγω των συνεχιζόμενων προβλημάτων σε περιφερειακές οδούς.

Οπως επισημάνθηκε, βρίσκεται σε εξέλιξη η επιχείρηση απεγκλωβισμού και μεταφοράς εκτός Αττικής Οδού των εναπομεινάντων οχημάτων.

Η επιχείρηση αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το πρωί με τη μεταφορά των οχημάτων σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο του parking Αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» πίσω από τα καταστήματα ΙΚΕΑ και ΚΩΤΣΟΒΟΛΟΣ, στα Σπάτα. Προς διευκόλυνση των ιδιοκτητών τους, οι οποίοι παρακαλούνται να τα παραλάβουν, πραγματοποιούνται δρομολόγια προς το σημείο, σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, μέσω οχημάτων που εκκινούν από τον κόμβο της Λ. Κηφισίας («Δαχτυλίδι») από τις 9:00 έως τις 19:00.

H επιχείρηση καθαρισμού της Αττικής Οδού υπήρξε τιτάνια και όπως φαίνεται από τις εικόνες που κυκλοφόρησαν χρειάστηκε να επιστρατευτούν και στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων ώστε να βοηθήσουν στον απεγκλωβισμό των αμέτρητων οχημάτων που είχαν σταματήσει κατά μήκος του αυτοκινητοδρόμου από την περασμένη Δευτέρα.

Πλέον ανοίγει μια μεγάλη συζήτηση ως προς το τι έφταιξε και ο βασικός και πλέον νευραλγικός οδικός άξονας του Λεκανοπεδίου, μετατράπηκε «από οδός διαφυγής σε παγίδα», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΟΑΣΠ και καθηγητής Διαχείρισης Φυσικών Καταστροφών Ευθύμιος Λέκκας.

Σύμφωνα με τον διευθυντή Κυκλοφορίας της Αττικής Οδού Φανή Παπαδημητρίου, έγινε «ό,τι ήταν δυνατόν για να μείνει ο δρόμος ανοικτός». Ομως η ένταση της κακοκαιρίας, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι ξέσπασε την ώρα που ο αυτοκινητόδρομος ήταν γεμάτος οδήγησαν σε μια κατάσταση που δεν μπορούσε να αντιμετωπιστεί. Η εταιρεία μάλιστα άφησε αιχμές για την απόφαση της Πολιτείας να μην απαγορεύσει από το βράδυ της Κυριακής την είσοδο φορτηγών στην Αττική Οδό, ενώ όπως προκύπτει, δεν υπήρξε συνεννόηση Τροχαίας – Περιφέρειας Αττικής για τον αποχιονισμό των δρόμων που οδηγούν στους κόμβους, κοντά στα εγκλωβισμένα αυτοκίνητα.

Ο κ. Παπαδημητρίου πάντως, μιλώντας στην «Καθημερινή» περιέγραψε μια απόφαση οριακή και ανέφερε χαρακτηριστικά τη φράση «αποφασίσαμε να το παλέψουμε» —δεν τα κατάφεραν, με τα γνωστά αποτελέσματα.

Ο ίδιος είπε ότι η Αττική Οδός έχει ένα συγκεκριμένο σχέδιο δράσης γι’ αυτές τις περιπτώσεις (με 35 εκχιονιστικά σε δράση), το οποίο και παρουσιάστηκε την Κυριακή στη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε υπό τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη Χρήστο Στυλιανίδη. Υποστήριξε δε ότι ζητήθηκε από πλευράς της Αττικής Οδού να απαγορευτεί από την Κυριακή η κυκλοφορία των φορτηγών, «αλλά δεν υπήρχε βούληση για κάτι τέτοιο για να μη διακοπεί η εφοδιαστική αλυσίδα».

Τελικά τα φορτηγά απαγορεύτηκαν στις 2 το μεσημέρι της Δευτέρας. «Εκείνη την ώρα όμως είχαμε ήδη 5.000 φορτηγά και άλλα 70.000 αυτοκίνητα», εξήγησε ο κ. Παπαδημητρίου.

Το στέλεχος της Αττικής Οδού είπε ότι μετά το πρόβλημα ήταν ότι οι έξοδοι δεν ήταν καθαρές από χιόνι ώστε να διοχετευτούν προς τα εκεί τα οχήματα.

«Τα οχήματα οδηγούνται στην πρώτη διαθέσιμη έξοδο, αρκεί να ξέρουμε ότι είναι “κυκλοφορήσιμη”», εξήγησε επισημαίνοντας ότι για αυτό έπρεπε να υπάρχει συνεννόηση της Τροχαίας με την Περιφέρεια Αττικής ώστε να καθαριστούν οι δρόμοι που συνδέουν την Αττική Οδό με το υπόλοιπο οδικό δίκτυο του Λεκανοπεδίου.

«Επικοινωνία υπήρχε, η Τροχαία ήταν εκεί. Η Περιφέρεια είχε να φροντίσει το δικό της δίκτυο και προφανώς δεν ήταν προτεραιότητα η Αττική Οδός, αυτή είναι δική μας ευθύνη. Δεν ήταν όμως αυτό το μόνο ζήτημα, πολλοί εγκατέλειψαν τα αυτοκίνητα και έφυγαν, οπότε η έξοδος οχημάτων ήταν αδύνατη», ανέφερε.

Στο ερώτημα για το αν τελικά υπήρξαν αστοχίες από πλευράς Αττικής Οδού στη διαχείριση της κακοκαιρίας, ο κ. Παπαδημητρίου ήταν πάντως, αποκαλυπτικός:

«Αν αποφασιζόταν μαζί με την Τροχαία ότι θα κλείσει η Αττική Οδός από τις 9-10 το πρωί, πιθανώς δεν θα είχε συμβεί αυτό. Παίρνεις όμως μια τέτοια απόφαση έπειτα από 20 χρόνια λειτουργίας; Αποφασίσαμε να το παλέψουμε»…

Το έγγραφο της Τροχαίας

O ΣΚΑΪ, πάντως, παρουσίασε το βράδυ της Τετάρτης έγγραφο-ντοκουμέντο της Τροχαίας, που ζητούσε από την Αττική Οδό να κλείσει ο δρόμος πολύ νωρίτερα από ό,τι έγινε. Η εταιρεία διέψευσε κατηγορηματικά ότι έγινε κάτι τέτοιο.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ του καναλιού, η Τροχαία της Αττικής Οδού προειδοποιούσε από τις 10 π.μ. και πίεζε τη διαχειρίστρια εταιρεία προκειμένου να κλείσει η κυκλοφορία των οχημάτων και κυρίως των βαρέων οχημάτων στις εισόδους αυτής, κάτι που δεν εισακούστηκε ή δεν εκτιμήθηκε ανάλογα από τους αρμόδιους της διαχειρίστριας εταιρείας. Ο ΣΚΑΪ επικαλέστηκε «πηγές» του υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.

Σε ανακοίνωσή της η Αττική οδός διέψευσε την πληροφορία.

«Η εταιρεία ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ Α.Ε. διαψεύδει κατηγορηματικά την πληροφορία που μετέδωσε τηλεοπτικός σταθμός, και αναπαράγουν ενημερωτικά μέσα, σύμφωνα με την οποία ζητήθηκε από την Τροχαία να κλείσει η Αττική Οδός στις 10.00 π.μ. της Δευτέρας και η εταιρεία δεν το δέχθηκε».